Sebagai mak ayah, sudah tentu kita mahukan anak-anak berpewatakan baik dalam apa jua keadaan tetapi juga di meja makan. Mungkin mak-mak merasakan anak-anak masih kecil dan tak perlu diajar terlalu ‘straight’.

Sebenarnya, masa kecil inilah mak ayah kena ajar anak bila berada di meja makan. Bukan saja setakat makan dan hidangkan untuk anak tapi kena tujuk cara dan adab betul lebih-lebih lagi bila bersama ahli keluarga lain.

Paling penting, jangan biarkan anak-anak anggap mak macam bibik bila di meja makan, minta itu dan ini seperti dilayan macam raja. Tidak baik.

Mungkin bagi mak tak kisah, asalkan anak-anak dapat makan bersama dan layan karenah anak di meja makan. Tapi kalau dibiasakan boleh beri kesan sampai dewasa.

Inilah yang ditekankan oleh Mohd Fhais tentang adab yang perlu diajar oleh anak bila berada di meja makan.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Nak Bagi Mak Ayah Tenang Ajar Anak Belajar, Bacalah Ayat Pertama Surah Al-Fath

Marah Dan Tengking BUKAN Cara Nak Ajar Anak. Nanti Makin Degil Perangainya

Info Lebih Menarik DI SINI

Meja Makan, Adab Yang Kena Ajar Pada Anak

Sedih dan geram bila nampak anak layan ibu macam bibik!

Mentang mentanglah ibu ini jenis tak banyak cakap dan turut saja apa di suruh, di arah arahnya buat itu ini.

Tak boleh hilang adab di meja makan. Serius tak boleh!

Meja makan ini tempat keramat setiap anak untuk belajar betapa tingginya nilai adab dalam kehidupan terutama di depan ibu & ayah.

IKLAN

Kena ajar anak 7 adab ini di meja makan sebelum dia terbiasa sampai ke besar kelak.

1. Minta Tolong

Ini adab paling senang buat tapi paling jarang anak anak buat. Nak suruh ibu buat apa-apa pun boleh tapi pastikan mulakan dengan kata “ibu tolong….”

2. Cakap Terima Kasih

Adab hargai pertolongan pun kena ada. Ibu dah tolong kena lah ucap terima kasih. Sejuk hati ibu dengar, boleh hilang stres dia.

3. Tak Boleh Bergaduh

Depan rezeki tak baik bergaduh, tak bersyukur namanya. Kena ajar anak adab penting ini.

4. Kena Minta Izin

Nak ambil makanan jauh, nak minum air adik atau nak bangun dari tempat duduk kena minta izin dulu. Baru la tak havoc jadinya.

5. Di Larang Menjerit

Pantang di meja makan menjerit. Itu bukan tak ada adab tapi dah tahap kurang ajar.

6. Jangan Bergaduh

Budak-budak bergaduh itu biasa tapi di meja makan kena haramkan bergaduh. Dari kecil kena ajar anak hormat depan rezeki.

7. Minta Maaf

Jika ada tertumpah makanan ke, terbuat kesalahan ke kena minta maaf. Bukan tergelak, bukan menangis atau buat buat tak tahu, wajib minta maaf supaya anak belajar dari kesilapan.

IKLAN

Soal adab ni memang ayah yang kena tegur anak sebab kalau ibu tegur diorang susah dengar, gelakkan ibu lagi ada lah.

Memang fitrah suara ayah ni lebih tinggi autoriti untuk menegur hal adab. Anak lebih takut dan lebih patuh pada teguran ayah berbanding ibu.

Jadi, ayah sekalian tegurlah anak anak…

Wallahu A’lam,

#KhusyukParenting
#webinarkawalemosiibuayah
#PositiveParentingFhais

MW: Moga ia manfaat untuk mak ayah belajar tentang adab penting bila berada di meja makan.

Sumber: Mohd Fhais

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

IKLAN

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

 

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Dibuka dalam dua pilihan tarikh iaitu pada 12 Jun dan 26 Jun 2021. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

 

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak. Kursus diadakan pada dua pilihan tarikh iaitu 10 Julai dan 24 Julai 2021.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita