'Abang Lepas Kahwin, Kita Cari Rumah Sewa..’ Syarat Selebihnya Penuhilah Sebaik Hidup Berdua

Berapa ramai pasangan yang sebelum mendirikan rumah tangga pernah berbincang secara serius akan masa depan dan kewangan mereka sebaik hidup berdua.

Percayalah! Jarang-jarang kita berjumpa.

Ketika diri kemaruk bercinta, sibuk mengurus hal pertunangan.. tolong ya wahai wanita di luar sana. Ingatlah pesan Puan Marlia Ramli ini.

Bincanglah dengan bakal suami akan 6 perkara yang bantu kewangan suami isteri lebih berkat dan tidak stabil selepas berkahwin.

 

'Abang Lepas Kahwin, Kita Cari Rumah Sewa..’ Syarat Selebihnya Penuhilah Sebaik Hidup Berdua

Sebelum Kahwin Bincanglah Awal-awal

Gadis…

Masa bertunang tu bincang awal-awal beberapa perkara penting seperti di bawah.

Bukan setakat merajuk tunang tak bagi bunga dan cekelat saja. Ini realiti, bukan kisah dalam drama korea. #apeni

Fikirkanlah masa depan diri. Jangan main tangkap muat janji kawen dengan sesapa saja. Tengok agamanya. Perhati sikapnya terhadap wang. Tengok feedback nya bila ditanya beberapa soalan seperti di bawah.

Zaman gegadis menangis lepas kawen sepatutnya diakhiri segera. Bermula awal kita patut bincang dan rancang agar tiada penyesalan di kemudian harinya.

Tak kan lah hidup gadis dan wanita hanya sekadar mahu mengharap ratap nasib pada sesiapa?

Contohnya :

1 – Abang… dah kahwin nanti abang bagi nafkah kat ayang ya… Sikit pun tak pe asalkan ada. Ayang sayangkan abang, sebab tu ayang nak nafkah agar rezeki abang bertambah-tambah dengan tertunainya nafkah.

2 – Abang… dah kahwin nanti kita terus cari rumah sewa ya? Ayang susah nak jaga aurat jika tinggal dengan ipar duai satu rumah. Kalau boleh biarlah kita belajar berdikari susah senang bersama.

3 – Abang… dah kahwin nanti kita terus wujudkan dana beli rumah pertama ya? Kecik pun tak apa janji rumah sendiri punya. Kita mulakan dengan mencari ilmu dan juga 15% modal pertama.

Selepas Kahwin, Izinkan Isteri Bekerja

4 – Abang… dah kahwin nanti izinkan ayang bekerja ya? Ayang pun nak juga hantarkan sedikit belanja bulanan buat ibu bapa. Sian diorang tanggung kos ijazah ayang belajar dulu. Boleh kan bang?

5 – Abang… dah kahwin nanti kita rancang keluarga ya. Setiap anak-anak kita fikirkan takaful, kesihatan dan pendidikan. Tak nak la kalau boleh saban tahun beranak sedozen tapi kewangan keluarga huru hara plan langsung nan hado. Rezeki Allah bagi, tapi kita manusia rancanglah untuk berusaha.

6 – Abang… wang hantaran nanti ayang nak simpan dalam bentuk emas pelaburan ya… Ayang nak cari kak Marlia buka akaun emas GAP simpan emas 999. Mulakan dari RM100 ringgit pertama. Daripada membazir beli make up dan pelamin. Esok-esok emas ni boleh jadi modal beli rumah pertama kita. Lebih sukar bocor jika simpanan dalam bentuk emas pelaburan.

Salam sayang dan BINCANGLAH AWAL-AWAL

Sumber/Foto : Marlia Ramli

Makluman : Artikel ini diterbitkan dengan keizinan daripada penulis asal

Jangan Lupa Komen