Mas kahwin atau mahar wajib diberikan oleh pihak suami kepada isteri sebagai pemberian hadiah ketika akad nikah. Nilai serta jenis pemberiannya pula bergantung pada persetujuan bersama. Tidak semestinya kena bagi wang ringgit atau barang kemas, apa yang penting ia tidak membebankan.
Surah Al Ikhlas & Cendol
Uniknya mas kahwin yang menjadi pilihan pasangan dari Indonesia ini. Pasangan ini memilih hanya Surah Al-Ikhlas dan segelas cendol sebagai pemberian mas kahwin di hari perkahwinan mereka.
Video pernikahan pasangan ini menjadi viral di media sosial apabila ia dikongsikan oleh Bagus Yudhistira di laman Facebooknya pada 30 Januari lalu. Berwalikan bapa pengantin, pasangan ini sah diijabkabulkan dengan surah Al-Ikhlas dan segelas cendol.
Posted by Bagus Yudhistira on Tuesday, 29 January 2019
Selepas selepas akad nikah, pengantin lelaki telah menyerahkan segelas cendol kepada pengantin perempuan. Sebagai tanda ‘terima’, pengantin perempuan meminum cendol tersebut.
Simbolik ‘Motosikal Cendol’
Lebih istimewa lagi, sebagai simbolik pada perkahwinan ini, pengantin lelaki telah menunggang sebuah motosikal yang telah diubah suai untuk kelengkapan jualan cendol menuju ke rumah pengantin perempuan. Pasangan pengantin diraikan dalam majlis serba sederhana bersama ahli keluarga dan rakan-rakan.
MW: Selamat Pengantin Baru buat pasangan ini. Perkahwinan itu memudahkan, apa yang penting bersederhana dan ikut kemampuan diri.
Sumber: Bagus Yudhistira
MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Terkini, Ahli KWSP Boleh Buat Pelaburan Terus Secara Online Guna i-Invest
Tujuan pelaburan pastinya bagi menambah dan meningkatkan simpanan pesaraan untuk menyara kehidupan semasa persaraan. Berita baik buat ahli KWSP yang berhasrat untuk mengeluarkan sebahagian simpanan untuk tujuan pelaburan, kini boleh melakukannya terus secara dalam talian (Online).
Ia menerusi kemudahan digital i-Invest yang baru sahaja diperkenalkan oleh pihak KWSP. Berbanding dilakukan secara manual (luar talian) atau menerusi agen sebelum ini, caj jualan dikenakan juga adalah lebih rendah.
Perkenal i-Invest
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memperkenalkan saluran layan diri dalam talian iaitu i-Invest untuk memudahkan pelaburan dalam dana unit amanah yang ditawarkan oleh Institusi Pengurusan Dana (IPD) diluluskan KWSP.
Di bawah perkhidmatan ini, ahli di bawah umur 55 tahun, boleh membuat pelaburan secara terus menggunakan sebahagian daripada jumlah simpanan yang layak dipindahkan dari Akaun 1 dan akan dikenakan caj jualan serendah sifar hingga 0.5 peratus untuk setiap transaksi.
Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Tunku Alizakri Alias berkata, pihaknya teruja untuk memperkenalkan i-Invest kerana kemudahan digital ini memberi kuasa kepada ahli untuk mengawal pelaburan mereka serta kos transaksi hampir sifar.
“Bagi memastikan ahli kami mendapat maklumat secukupnya, i-Invest berfungsi membantu ahli dalam mendapatkan maklumat dan membuat perbandingan antara dana unit amanah, seterusnya membantu ahli memilih dana yang sesuai dengan sasaran pelaburan mereka.
“Ini adalah suatu kebanggaan kerana kami percaya KWSP adalah yang pertama di dunia menghasilkan pautan terus antara simpanan persaraan ahli dengan kemudahan pelaburan dalam talian,” katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur, hari ini.
Caj Jualan Lebih Rendah
Menurutnya, elemen penting dalam kemudahan pelaburan dalam talian ini adalah caj jualan yang hampir percuma berikutan langkah KWSP meletakkan had sehingga 0.5 peratus saja, berbanding caj tiga peratus ke atas transaksi sekiranya ia dilakukan di luar talian atau melalui ejen.
“Kami juga menyarankan ahli untuk menggunakan i-Invest sebagai langkah waspada dalam membuat sebarang keputusan pelaburan dan menasihatkan mereka untuk mendapatkan maklumat yang tepat atau pendapat perunding profesional sebelum membuat sebarang transaksi,” katanya.
Pindahan 30 Peratus Simpanan
Katanya, ahli boleh memindahkan sehingga 30 peratus dari Akaun 1 daripada jumlah melebihi Simpanan Asas mengikut umur masing-masing untuk dilaburkan dalam dana yang layak.
Ahli juga boleh membuka akaun untuk membuat pelaburan di dalam dana unit amanah melalui mana-mana IPD menggunakan kemudahan i-Invest.
Malah, ahli berumur 55 tahun ke atas juga boleh menggunakan i-Invest dengan membuat pengeluaran simpanan daripada Akaun 55 atau Akaun Emas melalui i-Akaun, dengan mengekalkan baki minimum RM1,000 dalam akaun mereka.
Sementara itu, Alizakri berkata, untuk tempoh 2019/2020, sebanyak 389 dana daripada pelbagai kategori, iaitu ekuiti, aset campuran, pasaran wang dan amanah hartanah, telah diluluskan di bawah Skim Pelaburan Ahli KWSP.
Info Ekstra!
Ada 3 Institusi Pengurusan Dana (IPD) atau dalam bahasa Inggerisnya Fund Management Institution (FMI) – yang diluluskan oleh KWSP.
1.Syarikat Pengurusan Unit Amanah, (unit trust management companies) termasuk yang di bawah Amanah Saham Nasional Berhad
2.Syarikat Pengurusan Kumpulan Wang (asset management companies)
3.Lembaga Tabung Haji
MW: Jadi jika mempunyai akaun KWSP, ahli kini boleh gunakan saluran layan diri dalam talian (online) iaitu i-Invest untuk memudahkan pelaburan dalam dana unit amanah yang ditawarkan oleh Institusi Pengurusan Dana (IPD) diluluskan KWSP berbanding secara manual sebelum ini. Malah caj jualannya pun lebih rendah. Namun, paling penting dapatkan khidmat nasihat daripada penasihat kewangan yang bertauliah sebelum membuat keputusan untuk menyertai skim ini.
Sumber: Hmetro, Rancangwang
MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Pelajar Malaysia Maut Kemalangan Di New Zealand, Sepasang Telekung Merah Jambu Jadi Kenangan
Sepasang telekung berwarna merah jambu menjadi kenangan pemberian terakhir pelajar Malaysia yang maut dalam kemalangan di New Zealand. Allahyarham Megat Ashman Aqif, 21, yang terkorban dalam kemalangan jalan raya di Tasik Tekapo, New Zealand pada 30 Mac mengirimkan hadiah istimewa itu sempena hari jadi ibunya, Noor Aishah Abdul Latif, 49, pada 12 Mac lalu.
Pelajar Malaysia Maut Kemalangan Di New Zealand
Menurut Noor Aishah, pemberian itu sama sekali tidak dijangka kerana arwah sebelum ini tidak pernah menyebut mahu membelikannya telekung.
Sepasang Telekung Merah Jambu Jadi Kenangan
“Saya dah pakai pun telekung baru itu untuk solat dan tarawih. Cantik sangat telekungnya,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Melayu, Langkap dekat sini pada Ahad.
Anak Yang Berdikari, Kirim Duit Belanja Hasil Kerja Sambilan
Noor Aishah berkata, anak kedua daripada tiga beradik itu seorang yang suka berdikari hingga sanggup bekerja sambilan setiap kali cuti semester di sana bagi menampung sedikit sebanyak kos pembelajarannya.
Paling mengharukan katanya, anaknya itu tetap mahu mengirimkan duit belanja kepadanya menggunakan bayaran gaji yang diterima.
“Baru ini dia beritahu, Aqif ada kirim duit sikit dekat ibu. Saya kata kenapa Aqif bagi dekat ibu, sepatutnya ibu yang bagi pada Aqif.
“Dia kata tidak mengapa, dia lakukan begitu kerana mahu berkat dan doa seorang ibu.
Artikel berkaitan: Nahas 5 Sahabat Rentung Disahkan Pelajar Universiti Sultan Azlan Shah (USAS)
Saksi Menggigil Tengok Jenazah Pelajar Kolej Terlibat Kemalangan Ngeri, Kereta Hampir Terputus Dua
Naik Motosikal BARU Dibeli Bapa, Pelajar Meninggal Akibat Kereta Buat Pusingan U
“Aqif memang anak yang baik. ALLAH pinjamkan dia kepada saya selama 21 tahun dan dalam bulan Ramadan dia sedang berpuasa, ALLAH ambil kembali,” katanya sebak.
Kali Terakhir Berhubung Menerusi Panggilan Video WhatsApp
Suri rumah itu memberitahu, kali terakhir dia berhubung dengan anaknya pada Selasa lalu menerusi panggilan video di WhatsApp.
Jelasnya, arwah memberitahu bahawa dia dan rakan-rakan akan menduduki peperiksaan pada Khamis dan meminta agar mendoakannya.
“Arwah memang rajin bersembang, sepanjang belajar di sana dia hubungi saya menerusi video call setiap minggu bercerita aktivitinya, kadang-kadang hampir sejam bersembang. Itu membuatkan saya tak rasa dia jauh.
“Arwah ada menyatakan mahu pulang ke Malaysia untuk beraya bersama tetapi saya nasihatinya supaya tidak berbuat demikian memandangkan baru sahaja berada di sana,” katanya.
Difahamkan Megat Ashman Aqif berkonvoi bersama dua kenderaan lain yang terdiri rakan-rakannya sebelum kenderaan yang dipandunya di belakang sekali terpisah dari kumpulan konvoi. Rupa-rupanya kenderaan arwah telah terlibat dalam kemalangan, difahamkan berlanggar dengan sebuah motosikal dan terbabas.
Megat Ashman Aqif yang baru menyambut hari lahir pada 8 Mac lepas seorang yang periang dan akan memberitahu setiap kali keluar ke mana-mana sejak belajar di New Zealand pada Julai tahun lepas.
Allahyarham juga bakal menjalani praktikal di sebuah firma akaun di sana. Allahyarham juga pernah memberitahu dia tidak akan balik ke tanah air sampai habis belajar. Namun kita hanya merancang, Allah yang menentukan.
Dua Pelajar Malaysia Maut, Tiga Cedera
Pada Sabtu, Kementerian Luar menerusi Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Wellington dalam satu kenyataan memaklumkan dua pelajar Malaysia maut dalam nahas jalan raya pada jam 1.45 tengah hari waktu tempatan.
Menurut kenyataan itu, nahas berkenaan melibatkan lima penuntut Malaysia dengan tiga mangsa yang cedera diterbangkan ke Hospital Christchurch, South Islands.
Pelajar yang meninggal dunia ialah Megat Ashman Aqif Megat Irman Jefni dan Wan Nur Adlina Alisa, kedua-duanya adalah penuntut University of Canterbury.
Mangsa yang cedera pula dikenal pasti sebagai Nur Firas Wafiyyah dan Lya Issable Walton, juga penuntut daripada universiti sama sementara Muhamad Faris Mohd Fairusham adalah penuntut Victoria University of Wellington.
Sumber: Sinar Harian dan Sinar Harian 2
Baca lagi: Motosikal Hilang Kawalan Selepas Bergesel Treler, Pelajar Kolej Meninggal Di Tempat Kejadian
Hilang 3 Beradik Sekelip Mata Kemalangan Maut, Pelajar Tahfiz Pelik Adik Beradik Tak Muncul
MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Kereta Kemalangan, Doktor Ini Pantang Kalah Tuntut Hak Dari Syarikat Insurans Yang Banyak Helah
Kereta Kemalangan. Sekiranya anda terlibat dalam kemalangan, perkara pertama yang akan dibimbangkan sudah tentulah kos untuk membaiki kereta.
Sememangnya agak merisaukan jika kos yang hendak dibaiki lebih amaunnya daripada tuntutan wang yang diperolehi dari syarikat insurans.
Jadi sebagai pelanggan anda jangan takut untuk mendapatkan hak ya! Paling penting jangan terima bulat-bulat apa yang ejen beritahu. Paling penting anda perlu bijak bertindak.
Kereta Kemalangan
Menerusi perkongsian Fatiha Ziqra menerusi akaun Facebooknya banyak kebaikan dan informasi yang dikongsikan dari pengalaman dirinya sewaktu berhadapan dengan kemalangan kereta.
Sememangnya apa yang dikongsikan memberikan petunjuk buat kita semua jika berhadapan permasalahan yang serupa.
“Loss of use – Please Know Your Rights
Notakaki
- Post ini panjang
- Bakal mnyakitkan hati syarikat takaful/insurans
- Pengalaman sendiri
Assalamualaikum semua🥰
Hari ini saya nak kongsikan pengalaman sndiri berkaitan Lost Of use claim kereta saya yang teruk dilanggar tempoh hari. saya ada kongsikan cerita tentang bagaimana saya dilanggar teruk dr belakang oleh pemandu yang tak berhemah…dan bagaimana kereta saya dimasukkan kedalam bengkel selama 98 hari lamanya untuk dibaiki. alhamdulillah kereta dapat balik dalam condition tiptop (so far)…syukur for that
so mungkin ramai yg tidak tahu bile kita dilanggar dr belakang dan dibuktikan tidak bersalah melalui siasatan polis, kita boleh claim Loss of use ( sebab kita tiada kenderaan untuk kegunaan harian)..saya selalu dengar term ini..tp sebab ini first time kene langgar teruk dan kerugian yg saya alami berikutan pelanggaran agak tinggi..jadi saya dapatkan info dr bengkel..memang layak untuk claim dan bengkel boleh tolong uruskan permohonan
basically loss of use ni die akan kira berapa hari telah diperlukan oleh bengkel untuk baiki kereta kita darab dengan cc kereta…mcm kereta saya 2500 cc which equals to rm50 sehari for claim..so out of 98 hari tu kene tolak cuti umum, sabtu ahad dan masa menunggu spare part..so dapatla total dalam 50++ hari..
disinila ketidakadilan bermula…tiba2..dapat surat reply dr insuran claim saya tu diluluskan less than seribu sahaja…mungkin disebabkan faktor penuaan saya malas nak bertekak..saya pon hantar emel reply mengatakan..saya request justification berserta guidelines dr bank negara kenapa seribu shaja diluluskan…
tau dia reply apa?…die cakap “oo sebab kita cek..secara keseluruhan sebenanya masa yg diperlukan untuk baiki kereta tu hanya 76 jam” eh 🤬🤬🤬 apa!!!….aku 3 bulan xde kereta kot…no one in a sane mind would say it will take only 76H after looking at my car condition..da la claim smpi 60k (lebih kurang mcm tula aku cakap dalam phone time tu – sabar tu mmg tinggal tipis je layan diorg ni)…
Bila minta justification for hour based calculation. Insuran ckp adjuster yg quote 72hours. Bila call adjuster. Adjuster reply, boss dia yg suruh buat calculation mcm tu. 😡 so until this second not even one person either from insuran company or adjuster can show me the black & white guideline yang diorang gunakan for hour calculation system 😏
so malas nak gaduh (walaupon dua kali gak call & argue) i wrote a letter..mngatakan i tak puas hati dengan claim yg korg bagi..it is ridiculous..and tidak mengikut guidelines yg ditetapkan oleh bank negara..and i demand guideline mana yg diorg ikot tu for hours calculation for repairing (which till today xdpt)…and i quoted the bank negara punya guidlines dalam surat tu…
few min later diorg pon reply emel tu…tambah la lagi 14 hari dalam claim…
die cakap boleh la die add lagi 14 hari..so total jadi 28 hari.. so ni ketidakadilan yg kedua la…kalau dpt kat customer lain boleh la nak cong..customer lain mungkin akan buat sujud syukur terus dapat claim 28 hari…mungkin diorg akan berpegang dengan ayat “alhamdulillah dapat claim pon da cukup bagus” without knowing the actual amount yg mmg hak diorg…
yang paling sakit hati sebab bile da naek jadi 28 hari tu…agent insuran yg jaga my case tu boleh plak cakap..its not her right to comment la apa la..semua nak lepas tangan…nak close case…time tu i mcm malas nak layan org b***h so i terus proceed with second appeal letter…this time around i cakap dalam surat tu..i mmg x puas hati dengan approval 28 hari tu…i mmg demand full claim..tp kali ni..i cc kan surat tu ke both insurance, Bank Negara, TPPM and my lawyer office..
guess what guys?..i terus dapat mesej dr agent agent as below….
- “Kalau boleh jangan libatkan bank negara, pengalaman saya susah kita bila libatkan bank negara ni”
- ”miss da hantar a copy letter to bank negara ke?
- “kalau belum miss jangan hantar dulu…sebab kita boleh tgk claim miss”
- “kalau kita boleh bagi full claim, miss x perlu libatkan bank negara”
see guys?
beberapa minit lepas tu…terus dapat reply emel..approved claim😏😏😏…full claim as per demand…and after dua hari terus duit masuk dalam bank…wow impressive kan!…
i da lama sabar dengan taktik industri ni…time nak suruh amek insurans…coverage ko tu..konon cover dr luh mahfuz smpi titian sirat…byaran kene on time kalau tak effect nila effect tula…tp bile nak claim..mcm hampehhh…
and waktu i tulis emel tu adela beberapa colleuages yg tgk surat tu..and diorg share pengalaman diorg..hantar surat claim Loss of use seribu dapat 300 je..hantar 2ribu..dapat 500 je..and diorg cakap diorg redha jela..so imagine berapa bnyak da org kene macam tu…berapa keuntungan bodoh je diorg buat…(berapa bnyak hak org kene tipu)…
da lama berbulu dengan industri ni sebenarnya..penuh penipuan…bnyak hidden policies..and blaming game nanti ke customer..and customer plak malas nak gaduh2..so agreed je with whatever…
tu belom aku masuk part medical insurans…berapa kali dah as a doctor..i got requests “dr boleh x tulis mcm ni..kalau x insurans saya tak cover”…”dr boleh tak adjust part ni..kalau x insurans saya tak cover”…
so guys..know your facts right…and jangan pernah takot untuk fight for your own right…as customer always know what you are paying for…and jangan terima bulat2 je ape agent cakap…yg paling penting be smart..xpayah nak terpekik terlolong kat kaunter..no point…tulis surat..supaya ade legal documentations…and cc kan kepada pihak berkenaan..kalau mmg hak u, u akan dpt..dont worry..
sekian bebelan..so i can finally say im free from all the bullshits that happen from my accident…semoga kita semua dijauhkan dan diberikan keselematan always..wallahualam,” kongsinya.
Baca Disini : Tiada Insuran Perlu Jelaskan Bil RM11k, Jemaah Umrah Pengsan Dalam Pesawat Dirawat Hospital Di India
Sumber / Sumber Foto : Facebook Fatiha Ziqra
Follow kami di TELEGRAM, INSTAGRAM, TIKTOK, FACEBOOK, TWITTER dan YOUTUBE Mingguan Wanita untuk dapatkan info dan artikel-artikel terkini serta menarik.
MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI