ajar anak

Bila belek-belek buku anak-anak, Allah… kita yang dah tua ini pun termenung lama fikir jalan macam mana nak ajar anak bagi betul-betul faham.

Ya, tak mudah tetapi kalau mak ayah berusaha ajar anak, in shaa Allah anak cepat faham dan mudah untuk terima ilmu bila masuk kelas. Agak-agak tak begitu pandai nak mengajar, mungkin boleh hantar kelas.

Nah, jemput baca dari sudut pengalaman dari seorang cikgu Mohd Fadli Salleh, macam-macam jenis mak ayah yang dia dah jumpa.

Soalan Makin Mencabar

Ini soalan murid tahun satu. Ya tuan tuan. Tahun satu. Bukan tahun tiga atau empat.

Aku tak nak tipu kau orang. Silibus sekarang memang tinggi. Memang perlu murid bagi tumpuan penuh dan guru perlu gigih mengajar untuk memberi faham.

Tahap anak-anak kita tak sama tuan tuan. Ada yang laju, ada yang sederhana, ada yang perlahan. Murid laju, guru mengajar di kelas mereka boleh terus faham dan hadam.

Murid sederhana pula, jika tidak diberikan bimbingan tambahan di rumah mahupun masuk kelas tuisyen, mereka akan ketinggalan. Lama-kelamaan, murid sederhana ini akan jadi setaraf dengan murid perlahan. Mereka akan hilang minat dan mula benci subjek Matematik.

Bila perasaan benci timbul pada satu-satu mata pelajaran, saat itu saat petaka besar bagi seseorang yang bergelar murid. Minat hilang, timbul benci. Memang pakej kehancuran lah.

Sebenarnya mereka boleh, namun jika tidak diberi bimbingan tambahan di rumah, mereka akan terus merudum dan tak lagi mampu ikuti pembelajaran sama seperti rakan mereka yang lain.

Aku tak nak tipu kau orang. Aku ini guru tahun 1-3 dah 13 tahun. Pelbagai silibus dah aku lihat. Perubahan-perubahan silibus dari zaman ETEMS (Maths dan Science fully in English), KBSR, KSSR dan yang terbaru KSSR Semakan yang dilancarkan tahun lepas.

Aku tak nak tipu kau orang. Silibus KSSR Semakan memang sangat tinggi arasnya. Berat dan sukar. Bukan sahaja untuk murid, bahkan untuk guru memberi faham juga. Sesetengah topik itu aku rasa bagai menerangkan teori black hole pada budak-budak.

IKLAN

20% murid boleh terus faham apa yang aku ajar dalam kelas (bergantung pada topik). 50% lagi boleh faham dengan bimbingan guru dan rakan dalam kelas. 30% lagi terkulat-kulat cuba faham benda yang tak mampu mereka faham dalam pengajaran selama satu jam.

Aku tak nak tipu kau orang. Silibus ini perlu bantuan tambahan dari kau yang bergelar ibu dan ayah. Aku dan guru-guru seluruh Malaysia ajar di sekolah, kau pula ajar di rumah. Anak-anak itu pasti boleh ikuti dengan baik.

Aku tak nak tipu kau orang. Lebih 50% ibu bapa langsung tak peduli apa anak-anak mereka belajar di sekolah. Lebih 50% ibu bapa harap 100% guru yang ajar. Maka lebih 50% murid sangat bermasalah untuk faham dan menguasai sesuatu topik yang berat dan ada unsur KBAT.

Kau nak tahu golongan yang paling aku tak suka?

Aku paling tak suka orang yang hanya tahu merungut sahaja. Beribu-ribu netizen, ibu bapa dan masyarakat hanya tahu merungut silibus sekarang susah dan berat.

Sindiran dan kecaman ditujukan pada menteri, kerajaan dan Kementerian Pendidikan. Berlori-lori sindiran kononnya silibus sekarang lepas darjah 6 terus boleh jadi arkitek dan peguam.

Aku tak nak tipu kau orang. Ya, silibus sekarang tinggi dan berat. Benar sekali.

IKLAN

Namun silibus ini mampu dicapai. Murid boleh ikuti. Anak kita boleh faham.

Cara Nak Ajar Anak

Bagaimana?

Kau berhenti merungut, kau selak buku anak-anak kau dan bantu dia belajar di rumah. Ni hanya rajin selak kain isteri sahaja, buku anak-anak sekali pun tak pernah selak. Geram juga aku.

Kalau kau sibuk tapi kaya, kau upah guru tuisyen peribadi datang ke rumah. Datang ajar anak kau dah kau malas dan tak ada masa nak ajar. Atau boleh saja masuk kelas tuisyen biasa jika kau bukan kaya sangat.

Ada pula yang merungut, duit tak ada nak hantar anak tuisyen. Nak ajar sendiri mereka pun tak pandai.

Aku mendengar banyak keluhan dan rungutan begitu. Sangat banyak.

Maka aku ambil keputusan buat rakaman video dan aku share secara percuma kat wall aku agar ibu bapa dapat belajar apa yang anak mereka pelajari seterusnya akan ajar anak-anak mereka pula.

IKLAN

Namun tak mampulah aku nak rakam semua topik kat sekolah. Maka aku buat kelas online, buat rakaman video di tempat yang disewa, rakam video untuk ajar dari topik pertama hingga akhir.

Kelas ini khas aku buat untuk ajar ibu bapa. Aku ajar ibu bapa cara mengajar anak di rumah dengan betul. Sub topik demi sub topik aku ajar melalui video.

Boleh tonton bila-bila masa free, malah boleh download cuma tidak dibenarkan sebarkan sahaja.

Aku tak nak tipu kau orang. Aku ini hampir setiap hari ada orang pm minta aku ajar anak mereka one to one. Ada yang nak bayar rm300 untuk satu jam setengah aku ajar anak mereka di rumah.

Sebulan boleh dapat rm1,200. Kalau 10 keluarga, dah rm12k sebulan. Fuh, angka yang buat air liur meleleh.

Tapi aku tolak, aku ni tak suka terikat. Lagi pun jadual aku sangat padat. Tak terkejar nanti.

Aku tak nak tipu kau orang. Silibus yang semua orang merungut tinggi dan sukar ini sebenarnya anak-anak kita boleh faham.

Baik anak yang laju, sederhana mahu pun perlahan. Mereka mampu capai dengan syarat utama, kau bantu mereka belajar di rumah.

Berhenti merungut, mula bertindak. Dan ingatlah soalan aku ini bila kau hendak selak kain bini,

“Sudahkah kau selak buku anak hari ini?”