Malaysia terkenal dengan keindahan pulau yang yang menarik dan pantainya yang mempunyai pasir putih yang bersih. Pulau-pulau seperti Perhentian, Redang, Kapas dan banyak lagi sering menjadi tumpuan para pelancong dari dalam dan luar negara. Sebagai salah seorang warganegara Malaysia, sudah pastinya peluang yang ada tidak dilepaskan untuk meneroka keindahan yang ada dalam negara sendiri. Kebetulan pula saya mendapat undangan dari Ombak Dive Resort yang terletak di Coral Bay, Perhentian Kecil untuk membuat liputan. Perasaan seronok dan tak sabar untuk melihat sendiri keindahan yang menjadi buah mulut orang selama ini akhirnya tercapai jua.

Seawal pagi kami sampai di Jeti Kuala Besut, saya dan beberapa wakil media lain dibawa menaiki bot laju ke destinasi kami iaitu Ombak Dive Resort yang terletak di Coral Bay, Perhentian Kecil. Kami disambut mesra oleh pemilik resort tersebut iaitu Dato’ Zulkifli Mohd Sharif dan Datin Nur Salinda Sabar. Turut tersedia menyambut kedatangan kami Adalah hidangan makan tengah hari yang cukup meriah di Ombak Cafe yang merupakan tempat makan utama penginapan tersebut.

Selesai makan tengah hari, kami dibawa ke bilik masing-masing sebelum memulakan acara seterusnya pada sebelah petang. Lebih kurang jam 4.30 petang kami berkumpul semula di Ombak Lodge yang terletak berhampiran dengan Ombak Cafe sebelum kami di bawa untuk melihat sekitar resort . Dari situ kami dibawa melawat ke bilik-bilik yang terdapat di resort tersebut.

Pilihan Bilik Mengikut Keselesaan

Ombak Dive Resort menyediakan pilihan bilik mengikut keselesaan, kemahuan dan keselamatan para pengunjung mereka. Mengekalkan konsep kesederhanaan dan kemudahan yang mencukupi untuk setiap pelanggan mereka, antara pilihan bilik yang boleh didapati di sini termasuklah bilik single, twin, triple dan juga quadruple sharing room.

Peluang Lihat Penyu dan Jerung, Pulau Kat Malaysia Juga Hebat Untuk Diteroka
Ombak Dive Resort memang terbaik!

Bukan sahaja untuk penginapan keluarga atau bersama teman-teman, Ombak Dive Resort turut menyediakan Exclusive Suites bagi yang ingin berbulan madu di sini. Istimewanya bilik-bilik yang terdapat di sini dilengkapi dengan katil yang empuk dan baharu untuk keselesaan setiap pelanggan yang berkunjung. Selain itu kemudahan lain seperti bilik air di dalamnya dan yang paling menarik kemudahan 24 jam bekalan elektrik untuk sesiapa yang menginap di sini. Dekorasi yang disediakan dalam bilik-bilik cukup indah dan sejuk mata memandang sesuai untuk suasana tenang lagi mendamaikan bagi yang betul-betul ingin datang bercuti.

IKLAN

Selesai menjamu mata dengan pilihan pelbagai bilik yang ditawarkan di sini, sekali lagi kami di bawa ke Ombak Cafe yang menawarkan pelbagai sajian yang cukup enak untuk dinikmati sambil ditemani bayu laut yang cukup nyaman. Namakan sahaja hidangan antarabangsa atau tempatan, semuanya boleh anda dapatkan di sini. Malah makanan di sini disediakan oleh chef berpengalaman yang pastinya akan membangkitkan selera sesiapa sahaja yang berkunjung. Sempat juga kami dihidangkan dengan minuman petang dengan hidangan jus dengan nama-nama unik seperti Deep Blue, Sunrise, Appletini dan banyak lagi.

Bukan sahaja merupakan tempat penginapan yang bertaraf antarabangsa, malah Ombak Dive Resort turut menawarkan pakej istimewa bagi yang berminat untuk melakukan aktiviti snorkeling dan skuba. Ombak Divers yang boleh didapati di resort tersebut diiktiraf oleh PADI sebagai pusat latihan yang disahkan dan diajar oleh tenaga pengajar yang ramah, berkelayakan dan berpengalaman.

Pertunjukan Api

IKLAN

Ingin merasai pengalaman menjamu selera sambil menonton filem kegemaran dan ditemani cahaya bulan dan kerdipan bintang pada waktu malam, Ombak Cafe turut menyediakan acara tersebut selain pertunjukan api yang biasanya di buat sekitar jam 7 hingga 8 malam. Kami sempat menonton pertunjukan tersebut yang biasanya diadakan setiap Isnin, Rabu dan Jumaat. Pertunjukan tersebut membuatkan kami rasa kagum dan terpesona dengan apa yang dipersembahkan. Memang menakjubkan dan itu semua boleh ditonton secara percuma oleh pengunjung yang lepak makan di Ombak Cafe. Apa yang menariknya, pengunjung yang tidak menginap di resort tersebut juga boleh menikmati hidangan dan pertunjukan yang disediakan di resort tersebut.

Fire Show yang terdapat di Ombak Dive Resort

Rasai Pengalaman Snorkeling

Hari kedua kami bermula seawal pagi selepas bersarapan.Untuk memberikan pengalaman sendiri kepada kumpulan media yang dijemput, kami dibawa snorkeling ke tiga tempat yang cukup menarik. Destinasi pertama kami adalah Turtle Island. Di sini kami diajar bagaimana untuk snorkeling dengan cara yang betul. Sempat kami snorkeling dan melihat ikan-ikan yang ada di dalam di sekitar kawasan tersebut. Destinasi kedua dan ketiga untuk kami snorkeling memang mengujakan kami semua. Kami di bawa ke Turtle Point dimana kami boleh melihat penyu secara langsung. Agak susah juga nak cari di mana penyu berada tapi mujur abang Mat iaitu ‘guide’ yang bertanggungjawab membawa kami untuk snorkeling sudah berpengalaman, dapatlah kami melihat dua tiga ekor penyu yang berada di sekitar Turtle Point. Memang satu pengalaman menarik snorkeling di permukaan laut sambil melihat penyu berenang-renang di dasar laut dan sesekali naik ke atas.

Peluang Lihat Penyu dan Jerung, Pulau Kat Malaysia Juga Hebat Untuk Diteroka
Boleh lihat penyu sambil snorkeling

Destinasi terakhir untuk snorkeling adalah Shark Point. Ini juga satu pengalaman baru buat saya dan wakil media yang lain. Berenang-renang sambil ditemani jerung-jerung sederhana besar cukup buat saya rasa gementar. Tapi lama-kelamaan rupanya ikan jerung yang ada di situ sedikitpun tidak mengganggu. Ternyata ia satu pengalaman yang menarik. Selain jerung, terdapat juga pelbagai spesis ikan lain yang comel.

Sempat juga melihat ikan jerung di Shark Point

Selesai snorkeling diketiga-tiga destinasi itu, kami di bawa pula ke Kampung Nelayan untuk makan tengah hari. Perut pun sudah diisi, badan pun sudah penat dengan aktiviti snorkeling, tibalah masa untuk kami semua pulang ke resort. Aktiviti kami tidak terhenti setakat itu sahaja, sebelah malam pula untuk merasai sendiri kemeriahan waktu malam di Long Beach, Perhentian Kecil, kami berjalan sekitar 10 minit untuk sampai ke sana. Memang meriah dengan orang ramai dan juga pertunjukan lain yang disediakan sepanjang Pantai Long Beach itu.

Hari Ketiga di Perhentian, usai sarapan perancangan asalnya ingin mendaki ke kincir angin yang cukup terkenal di Pulau Perhentian, tapi oleh kerana cuaca yang tidak mengizinkan, rancangan tersebut terpaksa dibatalkan. Lebih kurang jam 12 tengah hari kami kembali ke jeti untuk menaiki bot dan pulang ke Jeti Kuala Besut. Percutian kali ini memang sangat mengujakan buat saya dan rakan media yang lain. Ombak Dive Resort memang destinasi yang sesuai untuk dikunjungi bersama keluarga dan rakan-rakan. Layanan yang mesra dengan servis yang diberikan memang terbaik selain penginapan yang selesa ditawarkan kepada setiap pengunjungnya. Kalau nak cuba aktiviti snorkeling atau lebih ektrem seperti selam skuba, boleh juga cuba di sini dengan harga yang cukup berpatutan. Memang terbaik!

P/S: Kalau nak menang baucer percutian ke Ombak Dive Resort, jangan lupa dapatkan majalah MW yang terbaru ya!

Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!