Ibarat berada di England sebaik memasuki laman kediaman Ruzaina Mat Som yang terletak di Shah Alam, Selangor ini. Walau dalam keadaan cuaca tropika, pilihan konsep kedesaan Inggeris yang dipersembahkan ini kelihatan cukup sesuai dengan persekitaran sekeliling.
Berehat di bawah pokok anggur berusia 13 tahun.
Sentiasa Ganti Pokok Baru
Konsep laman rumah ini adalah kesinambungan dengan konsep dekorasi dalaman rumah pemilik Zeeta De Beaute Salon & Spa. Ruzaina juga adalah pemilik Homestay Twin Villa Guest House yang terletak bersebelahan dengan rumahnya.
“ Konsep kedesaan Inggeris ini jadi pilihan kerana sesuai dengan jiwa saya. Tak hairanlah jika saya selaraskan dekorasi dalaman dan luaran kediaman dengan konsep yang sama. Taman kedesaan Inggeris yang saya buat di laman rumah ini sudah berusia lebih 15 tahun.
Ads
“ Saya buat peringkat demi peringkat. Mula-mula buat dahulu saya ada buat taman herba di bahagian belakang. Tanaman yang jadi pilihan adalah pokok berbunga. Ada pokok bunga petunia, ros Jepun dan beberapa tanaman hijau lain. Saya juga ada menanam pokok anggur. Pokok anggur ini telah berusia 13 tahun. Kami dapat juga makan buah anggur hijau ini,” ujar Ruzaina bercerita tentang lamannya itu.
Bagi memastikan lamannya sentiasa berseri dengan kehadiran pokok-pokok bunga, Ruzaina akan pastikan dia menggantikan pokok-pokok bunga yang telah mati dengan pokok-pokok bunga baru.
Ads
“ Berkaitan dengan penjagaan pokok-pokok bunga, saya menggunakan baja yang bersesuaian. Sebagai contohnya saya guna baja ‘peat grow’, baja tahi ayam dan baja penggalak bunga.
“ Setiap pokok bunga memerlukan cara penjagaan yang berbeza. Sebagai contohnya jika mahu bubuh baja perlu letakkan sebelum matahari terbit. Pokok bunga petunia ini hanya mampu bertahan lebih kurang 4 hingga 6 bulan. Gantikan dengan pokok yang baru bagi memastikan taman sentiasa berseri dengan kehadiran bunga-bunga yang warna-warni,” tambahnya.
Pergola jadi tempat santai.Sepasang buaian yang kukuh dan masih boleh berayun dengan laju.
Taman Matang
Laman rumah Ruzaina tidak hanya sekadar dihiasi dengan tanaman dan pokok bunga. Wanita yang pernah berkhidmat sebagai pramugari ini turut menghiasinya dengan barangan hiasan yang bersesuaian. Paling ketara tamannya ini mempunyai pelbagai tanda nama tempat-tempat menarik di England yang digantung pada setiap sudut menarik.
Ads
“ Semasa saya masih bekerja sebagai pramugari dahulu, saya akan beli tanda-tanda nama dan barangan hiasan yang saya rasa sesuai dengan taman. Saya akan pastikan cenderamata yang dibawa pulang itu sesuai dengan konsep taman di laman rumah saya.
“ Selain tanda nama, barangan hiasan lain yang jadi pilihan saya adalah basikal anak. Anak saya suka aktiviti rekreasi. Saya fikir jika anak letak basikal dalam satu tempat dan berlonggok, rasa sakit mata. Apa kata saya jadikan basikal anak sebagai salah satu barangan hiasan dekorasi laman.” Tambahnya.
Bagi melengkapkan konsep kedesaan Inggeris, Ruzaina meletakkan Pergola di taman mininya itu. Sepasang buaian gantung juga jadi pilihan. Disebabkan tidak ada pokok besar untuk menjadi tempat menggantung buaian tersebut, Ruzaina telah menggantung buaian tersebut pada bawah bumbung rumah.
Ternyata laman kediaman Ruzaina ini menepati cita rasanya. Walau laman rumah ini boleh dikategorikan sebagai taman matang, Ruzaina akan sentiasa memastikan tamannya segar dengan idea dekorasi yang baru dengan peredaran zaman.
Tanda-tanda nama kawasan menarik di England serikan taman.
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di
download sekarang!
Mak-mak jangan ambil mudah dengan pemeriksaan ultrasound untuk kesan tanda cyst pada ovari. Sekurang-kurangnya 6 bulan sekali kena buat pemeriksaan di klinik sakit puan atau hospital. Alasan malu dekat doktor lelaki itu, memang tak boleh pakai.
Nasihat daripada Hazira Azmi, pesakit yang pernah disahkan alami cyst ini patut mak-mak ambil peduli. Jangan fikir kita bebas bergerak, kita sihat. Sebabnya sakit-sakit dalaman ini bukannya boleh tengok dengan mata kasar. Kena buat pemeriksaan baru nampak keputusannya.
3 tahun lepas aku operate buang cyst. Lepas 1 tahun cyst tumbuh balik. So buat checkup 6 bulan sekali. Tuppp aku stop pergi checkup, kononnya sihat la teww.
Okey petang tadi buat checkup setelah sekian lama tak bertemu dengan ultrasound. Okey ini hasilnya. Sembang punya sembang dengan Doktor macam kita sembang dengan kawan.
Dengar ni nasihat aku. Korang tak nak dengar lantaklah. Kalau sayangkan rahim tu. Sila baca dan hadam.
1. Jangan makan apa-apa suppliment termasuk pil putih pil kecut jerawat dan whatever jenis suppliment. NEVER girls ! Dalam badan kita dah ada estrogen. ( rasanya macam aku dengar estrogen ). Makan lagi supplement menambahkan estrogen dan boleh mengaktifkan hormon. Ingat cyst ni asal dia dari hormon. 2. Jangan minum soya. Nasib baik aku bukan peminat soya. 3. Kurangkan makan ayam. 4. Banyakkan makan ikan dan sayur . Ikan Parang tak boleh makan. 5. Amalkan pemakanan yang sihat 6. NO FAST FOOD 7. NO makanan dalam Tin ( tuna, sardin etc ) 8. NO STRESS
Please checkup at least 6 bulan sekali. Jangan kau berani nak bagi alasan, ala malu la. Kalau kena dengan Doktor laki macam mana. Jawab aku ” Abah kau! Malu konon “.
Dah memang realiti Doktor O&G ni banyak lelaki, terima je la. Aku dari dulu Doktor laki yang check. Kau ingat tak malu? Tapi nak buat macam mana. Hakak redho jela. Nasib tadi Doktor perempuan yang check.
Tak payah berangan nak makan ubat kurus, ubat cantik. Hatta ada KKM sekalipun. Mudah sungguh orang kita percaya dengan KKM tu. Ntah betul ke tidak. Heh!
Ini tip untuk 1st time check up.
1. Korang boleh pergi mana-mana klinik sakit puan. Bagitau je nak scan. Nanti kalau Doktor detect ada cyst atau apa-apa penyakit, dia akan refer terus ke hospital.
2. Simptom-simptom tak semua sama setiap orang. Yang saya rasa ada something keras dalam perut dan rasa tak selesa. So kalau tanda-tanda macam ni ada, anda boleh pergi checkup.
3. Kos operation government murah je. Saya punya 3 tahun lepas RM300 je. Yang tu half gov. Swasta beribu.
4. Cyst dah buang, kemungkinan tumbuh balik. Then cek balik korang punya keturunan ada tak yang sejarah kanser rahim, fibroid atau penyakit wanita. Kalau ada beware. Penyakit keturunan pun salah satu sebab. Macam saya.
5. Avoid any supplement. No need. Dapatkan nasihat doktor dulu sebelum nak consume apa-apa. Rahim orang perempuan sangat sensitif gais.
6. Doakan semua dikurniakan kesihatan yang baik-baik saja.
7. Jangan stress.
8. Segala penyakit Allah yang bagi. Penawar pun Allah yang bagi. So banyakkan berdoa. Jangan lagha sangat k gais.
Terkulat-kulat membaca kisah raya yang dikongsikan Puan Qhalida Qaseh. Tentang anak yang tak reti duduk diam bila dibawa bertandang beraya di rumah saudara mara. Bukan anaklah yang patut disalahkan seratus peratus, tapi sikap ibu bapa yang tak ambil endah pun bila anak melompat sini sana.
Ketika Mingguan Wanita menghubungi beliau minta keizinan kongsi semula kisahnya. Puan Qhalida memaklumkan postingnya itu tiada kena mengena dengan anak-anak autisme atau anak-anak pilihan Allah.
“Kisah ini lebih kepada mak pak yang merajakan anak-anak sebenarnya sehingga tiada adab.”
Ada keluarga bertandang kat rumah sedara aku
Anak dia hyper gila mak dia pula marah-marah macam tu jer. Takde nak tarik anak duk dengan dia diam-diam.
Berlari sana sini
Tiba-tiba gedegang!
TV PLASMA JATUH!
Berderaiii baii…
Serpihan berterabur
Terus sedara aku terpekik, TV tu dia beli 3999 baru dua bulan rasmi.
Cuak budak-budak tu terus berdiri belakang mak dia. Mak dia terkedu dah. Pak dia angkat buntot terus keluar rumah. Hareemmmm punya perangai.
Mak dia buat-buat marah lepas tu kata pergi kat ayah.
“Maaflah ye, suami tergesa-gesa keluar saya kena ikut nanti kena tinggal.”
Terus sedara aku keluar gi tarik laki dia
“Bang harga TV RM3999. Bayar sekaranglah ya. Saya kumpul 4 kali gaji. Kalau tak bayar jangan balik. Saya report polis dan cas datang ceroboh dan rosakkan harta benda.”
Terus laki dia diam. Bincang dengan bini.
10 minit datang balik kat sedara aku minta bayar RM2 ribu jer.
Sedara aku berkeras kata NO
Last-last bini dia gadai handphone dengan emas cukupkan RM3999
Petang tu juga settle.
Konklusinya di sini, kadang-kadang kita nampak benda remeh tapi besar impaknya kalau anak-anak kita tak dididik dengan akhlak dan adab bertandang.
Jangan kata “Ala.. budak-budak biasalah.”
Kerana di situ menunjukkan anda gagal mendidik.
Beranak pandai didik tak tahu.
Rentetan daripada perkongsian ini rupanya mendapat respond yang pelbagai daripada netizen. Ada yang mengaitkan posting itu dengan anak hyper atau anak autisme. Tegasnya, perkongsian itu sama sekali tidak dimaksudkan kepada anak-anak sebegini.
Kerana beliau juga mempunyai sepupu yang mempunyai anak sindrom down. Bila bertandang atau ketika dia berkunjung ke rumah sepupunya, adab anak itu kadang lebih baik dari kanak-kanak normal. Mak bapa mereka terbaik dalam bab mendidik.
“Yang menjadi masalah adalah ibu bapa yang normal dan mempunyai anak-anak normal tapi tidak terkawal (membuas bahasanya).”
Dan sikap anak-anak ini kerana endah tak endah ibu bapa tersebut.
√ Bila sampai rumah orang, mak pak duduk dan biarkan anak-anak lintang pukang entah ke mana. Anak-anak berlari buat bising, sepahkan barang dan masuk rumah tetamu ke hulu ke hilir, selongkar barang-barang dan buat apa saja mereka mahu.
√ Anak-anak tidak terkawal, tidak ambil peduli, tidak tarik sekejap tenangkan dan berikan perhatian atau amaran. Lantak depalah mereka ‘budak-budak’.
√ Bila terjadi musibah, hat hat ini kena perhati ni. Bagaimana sikap ibu bapa ini handle? Terus lari atau buat apa? Jika anda ibu bapa bijak, tarik anak, marah sebentar dalam situasi terkawal. Pergi minta maaf bersungguh-sungguh. Kau berbudi, orang berbahasa. Cuba bersihkan kekacauan anak anda. Bincangkan apa perlu jika barang tersebut berharga.
Sikap tidak peduli tuan puan
Sifat yang anak buat apa saja takpe kerana mereka anak-anak
Tak malu ke orang kata anak kita teruk dan buas tidak beradab?
Kalau mereka kata begini selalunya siapa disalahkan?
Kalau anda yang diganggu pastinya anda marah begitu juga MANUSIA LAIN YANG MENGHUNI BUMI INI.
TETAMU MEMBAWA RAHMAT Allah. Jadi jagalah agar kita tidak bermusuh dan saling hormat menghormati.
Posting saya ini tidak kata anak-anak autism atau hyperaktif yang memang disahkan betul-betul mereka itu special. Rata-rata manusia ni pastinya ada perasaan kesian dan itulah yang patut diterapkan.
Jika anak-anak tidak beradab siapakah patut disalahkan?
Enam bulan lalu, Anan Adlipernah menghantar message kepada usahawan terkenal Datuk Seri Aliff Syukri Kamarzaman. Berkongsi tentang perniagaan rumput tiruan dan insurans AIA yang diusahakan. Sayangnya, mesej itu tidak berbalas.
Dan Anan meneruskan pekerjaannya seperti selalu. Bekerja dengan niat mahu memperoleh keberkatan dalam setiap rezeki yang diperoleh. Sebab itu, biar sesibuk mana, urusannya dengan tuhan diletakkan yang utama dalam hatinya.
Rupanya, keyakinan dan penyerahan diri pada Allah itu indah penghujungnya andai dilakukan dengan sabar dan ikhlas. Ini kisah Anan waktu bulan Ramadhan yang lalu. Yang membuatkan dirinya dalam persimpangan dilema, antara mengejar dunia atau mengejar akhirat.
Pertemuan, dengan Datuk Seri Aliff Syukri itulah rupanya rezeki ghaib yang Allah berikan selepas ujian demi ujian tuhan ditempuh dengan sabar dan berserah diri kepadaNya.
Nak share sikit kisah di sebalik macam mana Dato Aliff Syukri boleh beli artificial grass dari saya. Sebab saya rasa magic sangat Allah nak beri rezeki tu pada saya.
Untuk pengetahuan semua, sebenarnya tahun lepas pada tarikh 19 November 2017, saya ada mencuba rezeki dengan message Dato Aliff kat IG beliau. Dengan harapan Dato akan baca message saya tu dan respond.
Saya bagi tahu Dato saya buat AIA Takaful dan juga Artificial Grass. Mana lah tahu Dato berminat kan. Tetapi sampai sekarang Dato tak read pun message saya tu.
Dipendekkan cerita, setelah 6 bulan, ada seorang lelaki whatsapp saya. Masa ni bulan puasa. Dia beritahu dia ada beli artificial grass kat tempat lain. Tapi tak besar la. Just nak tunjuk kat boss dia. Tapi boss dia tak suka rumput yang dia beli tu. Katanya nampak sangat fake nya. Jadi dia nak jumpa saya untuk tengok sample dan tunjuk kat boss dia.
Pada kebiasaannya kalau customer nak tengok sample, saya minta customer untuk datang area Shah Alam. Tapi hari tu Allah gerakkan hati saya untuk pergi jumpa dengan lelaki tu dan tunjuk sample. Masa tu saya kat KL. Dan kami bersetuju untuk berjumpa di area Kota Damansara.
Setelah berjumpa lelaki tersebut minta izin untuk bawa balik sample rumput tu untuk ditunjukkan pada boss beliau. Saya dah la ada satu je sample untuk setiap jenis rumput. Tapi sekali lagi Allah gerakkan hati saya benarkan dia bawa balik sample rumput tu.
Keesokkan petang lelaki tersebut call saya 2-3 kali jugak tapi saya tak dapat pickup call sebab saya tengah training kat Puchong. Saya whatsapp dia bagi tahu yang saya tengah dalam training, tak dapat nak jawab call. Dia pun faham. Dia kata boss dia bersetuju untuk beli rumput saya yang 30mm tu. Dan dia nak suruh pasang petang tu juga. Dia nak terus transfer duit dan minta pasang hari tu jugak.
Saya bagi tahu dia tak sempat nak pasang hari ni. Sebab masa tu dah pukul 4 petang. Supplier tutup pukul 5. Nak ambil rumput kat supplier mmg akan ada masalah jalan jam. Lagi-lagi orang tengah berpusu-pusu nak balik berbuka. Tapi lelaki tu minta tolong untuk install hari ni juga.
Lepas habis training kat Puchong saya terus kelam kabut bergegas kat supplier. Saya bagi tahu supplier pleaseeee jangan tutup lagi. Saya datang nak ambil rumput ni. Customer dah bayar. Nak datang ambil je. Alhamdulillah supplier baik hati dan boleh tunggu sampai saya datang.
Minyak kereta masa tu dah berkelip-kelip sebab nak habis. Kalau nak pegi cari station minyak mesti lagi lambat nanti. Jadi saya tawakal je teruskan ke supplier. Masa sampai supplier tu dah pukul 6.40pm. Saya tak solat Asar lagi masa tu.
Saya teringat kat NKVE Damansara ada station minyak. Boleh solat dan isi minyak kat situ. Dengan jalan jem dan hujan, memang lambat la saya sampai. Huhu. Lelaki tu dah beberapa kali tanya saya dah sampai mana. Saya bagi tahu saya tengah stucked dalam jem.
Lebih kurang nak sampai 1km dari station minyak, Allah uji saya dengan minyak kereta saya habis. Masa tu jam menunjukkan pukul 7pm. Dengan hujan, jalan jem, tak solat Asar lagi, dan dah nak berbuka, kereta saya berhenti di lorong kecemasan. Mujur masa tu kereta saya berada di laluan kiri. Jadi saya sempat ke lorong kecemasan sebelum kereta mati.
Saya terduduk diam kejap dalam kereta. Adakah saya nak kejar dunia dengan tinggalkan je solat Asar dan nanti ganti balik solat tu, sebab customer dah tunggu lama. Atau saya nak kejar akhirat, buat apa yang Allah suruh dan tinggalkan dulu urusan dunia. Dalam hati saya bercakap dengan Allah. Ya Allah, aku tahu Kau sedang menguji ku. Tapi aku redha dan aku tahu Kau sedang merancang yang terbaik untuk ku.
Saya pun mencapai botol mineral kosong dalam kereta, pasang lampu hazard dan terus berjogging tepi highway NKVE menuju ke Petronas tepi NKVE Damansara tu. Sampai Petronas saya nampak ada satu pam kosong. Saya pun terus ke pam tersebut. Swipe credit card dan isi minyak dalam botol mineral. Total RM3 lebih satu botol 1.5 liter tu.
Then saya terus masuk surau dan solat Asar. Perasaan leganya dah solat Asar sebelum masuk waktu berbuka tu memang tak dapat digambarkan. Terus saya beli sebotol mineral kecik dan berlari semula ke kereta yang tersadai.
5 minit lepas tu azan maghrib berkumandang. Saya minum seteguk dan terus berlari ke kereta. Waktu nak isi minyak dalam tangki tu memang saspen. Ntah-ntah tak cukup ke sebotol tu kan. Dah nak kena berlari balik. Dengan baca bismillah saya start kereta. Alhamdulillah boleh start! Terima kasih Allah!
Saya pun bawak kereta pegi balik ke station minyak dan isi balik minyak. Lelaki tu message lagi bagi tahu dia dah balik.
“Nanti awak deal dengan staff lagi sorang. Dia bagi tahu nnt dah sampai guard, cakap kat guard nak pergi rumah Dato Aliff Syukri.” Saya macam eh, macam familiar nama ni.
Dah sampai rumah yang besar tak dapat nak dibayangkan, saya tanya staff dia, “Boleh tak nak tumpang solat maghrib?” Dia bawa kami ke next building yang menempatkan surau dan gym. Dah settle solat saya pun mula pasang rumput tu dalam hujan renyai-renyai dengan adik saya.
Tak lama lepas tu Dato pun keluar. Dia cakap “Laaa ada orang pasang rumput ke kat luar ni. Kenapa tak pasang esok je. Dah la hujan pulak tu. Dah-dah continue esok je.” Saya bagi tahu Dato, takpelah saya pasang je alang-alang dah sampai.
Dato tanya, “Ni dah berbuka belum?”
Saya cakap, “Errr dah.”
Dato. “Haaa tu lambat je jawab, mesti belum makan. Dah-dah jom makan dulu.”
Kami yang dengan basahnya Dato jemput masuk makan. Dia suruh wife dia bawa ke dapur.
Sebelum tu Dato minta izin, “Boleh tak ambil video awak pasang rumput ni? Pastu nanti saya post la kat IG @palacealiffsyukri.”
Saya tanpa berfikir panjang cakap, “Ehhh boleh jeee. Nape pulak tak boleh.” Lepas ambil video tu saya dan adik saya pun masuk ke dapur dan makan.
Rupanya Dato Aliff terus post video tadi. Ya Allah, lepas dia post je beribu-ribu orang add saya kat IG @artificialgrassbyanan. Dengan yang message lagi. Memang tak menang tangan saya dibuatnya. Sebelum ni biasanya dalam seminggu ada lah 3-4 orang yang message. Tapi lepas post tu, satu malam je berpuluh-puluh message.
“Allahuakbar.. ni lah rezeki ghaib yang Allah nak beri kat saya. Dia uji saya dulu nak tengok saya ni nak buat tak apa yang Dia suruh. Nak tengok saya ni pilih dunia ke akhirat. Benarlah kata Allah, kalau kita mengejar Akhirat, Dunia akan ikut kita. Tapi kalau kita mengejar Dunia, Akhirat takkan ikut kita.”
Jadi buat lah apa yang Allah suruh dengan penuh yakin dan sungguh-sungguh. Tinggalkan apa yang dilarang. Nescaya Allah akan beri rezeki yang melimpah ruah dari sumber yang tak disangka-sangka.
Siapa sangka kan, message 6 bulan lepas walaupun Dato tak seen pun sampai hari ni, tapi Allah dah tetapkan rezeki ni untuk saya. Allah sehebat-hebat perancang.
Terima kasih Papa Adanan Abdullah, Mama Rohana Othman, Abah Abdul Rahman Hashim, Mama Azizah Ahmad, isteriku Redzlin Hasyim dan semua yang selalu mendoakan rezeki dan kejayaan saya. Terima kasih Dato @aliffsyukriterlajaklaris dan @palacealiffsyukri kerana beri peluang untuk orang-orang macam saya. Semoga Dato dan keluarga ditambah-tambahkan rezeki yang melimpah ruah.