anak ramai

Anak sedikit orang sibuk suruh tambah dan bila anak ramai pun orang banyak bunyi kata nanti anak tak terdidik.

Sudahnya ada mak-amak yang sentap. Yang merasa mendidik anak-anak tu siapa sebenarnya? Dan salah ke kalau orang tua ambil peduli tentang kehidupan anak-anaknya?

Cuba renungkan cerita bahagia ibu anak sembilan ini, Puan Juriah Halimatun, positif dan boleh dijadikan inspirasi.

Cara Besarkan Anak Ramai

Waktu anak nakal-nakal, tak sedar diri mummy nya ni membebel. Bertekak kadang-kadang dengan anak-anak sebab balik sekolah selalu “membuta” dan menonton tv.

Selalu dipesan, pagi-pagi sebelum ke sekolah, bawak plastik sampah ke depan rumah. Kalau makan tu, jangan lupa bawa pinggan dan cuci di sinki. Dan macam-macam lagilah halnya.

Begitulah, anak-anak, kalau dah ramai, macam-macam ujian dan cabaran. Itu tak kena, ini lagi serba serabut.

Perbelanjaan lagi yang perlu diuruskan dengan kemas. Iyelah, anak kan main capai saja apa yang berkenan di hati. Yang besar masih ok sebab sudah memahami. Yang kecil-kecil ni.

Sudahlah tu, separuh kat semenanjung, separuh di sini. Kan banyak halnya tu yang memeningkan kepala.

Itu belum lagi dikira sekiranya anak sakit, serba serbinya menjadi tak kena. Makan minum serba tak kenyang, tidur pun terjaga-jaga. Huhu… akhirnya merasalah juga mummynya ni mata panda.

Disebalik Kepenatan Tersembunyi Hikmatnya

Bila dipandang dengan mata hati, walau banyak ujian dan dugaan dengan kehadiran anak-anak, mereka sengaja Allah hadirkan untuk kita merasa bersyukur.

Banyak kebaikan dan keindahan yang Allah persembahkan dengan kehadiran mereka.

Bayangkan diwaktu kesusahan begini, bukankah anak-anak juga yang diperlukan untuk membantu?

Di alam kubur nanti kita juga yang perlukan doa mereka?

Syukur dengan sepenuh jiwa, insyaAllah Allah tambahkan lagi rezeki yang sentiasa mencukupi. Yakin dengan Allah, kerana rezeki mereka memang Allah dah tetapkan sejak azali.

InsyaAllah, pasti ada hikmahnya bila Allah dah tetapkan mama fatim beranak ramai.

Penat Kejap Besarkan Sekali Gus, Nanti Bahagia

Waktu mereka kecil , memang rasa semput dan susah nak ‘bernafas’ sebab penat, tunggulah nanti, dah besar, mummy nak berjalan ‘bersopping-sopping’ dan dating dengan ayah travel sana sini. Hahaha!..

Sekurang-kurangnya, walau mungkin “faedah” atau “pulangannya”nya tak lah banyak mana, tapi sekiranya mama fatim banyak bersabar dengan segala-galanya, Allah pasti nak bagi mama fatim PAHALA SABAR dengan pulangan yang lebih besar iaitu SYURGA .

Insyaallah. Aaminn.

Moga kita sebagai mak-mak banyak bersabar dengan ujian dan cabaran dari anak-anak. Kentalkan hati, kuatkan semangat.. mak-mak pasti boleh!

Caiyyok! Kihkih!

Jangan Lupa Komen

komen