Jangan hanya hargai lepas seseorang meninggal dunia “Selalulah belajar curi hati pasangan”. Pasangan yang sedang melayari bahtera perkahwinan belajarlah cara-cara untuk membahagiakan hati pasangan.

Adat berumah tangga, pasti ada ada pasang surutnya. Bahtera yang dilayari tidak sentiasa manis, kadang kala terselit juga kepahitan yang mematangkan perkahwinan.

Jangan Hanya Hargai Lepas Seseorang Meninggal Dunia “Selalulah Belajar Curi Hati Pasangan” 

Jangan Hanya Hargai Lepas Seseorang Meninggal Dunia 

Seperti mana yang dikongsi menerusi akaun Facebook Ebit Lew Channel pastinya dapat memberi panduan dapat mengekalkan keharmonian dan persefahaman antara satu sama lain.

Seperti mana yang dikongsikan, Ustaz Datuk Kazim Elias pernah menyatakan terdapat empat punca kenapa satu-satu perkahwinan itu tak bahagia.

Jangan Hanya Hargai Lepas Seseorang Meninggal Dunia “Selalulah Belajar Curi Hati Pasangan” 

“Sebab duit ke? Sebab rupa? Atau sebab agama semata?

“Punca pertama ialah sebab semua benda isteri buat. Basuh baju isteri, kemas isteri, masak isteri. Sedangkan isteri ni cuma dituntut untuk layan suami je. Jadi, tak perlu ke isteri buat semua tu? Isteri solehah dia TOLONG buat kerja. Bantu sama membantu. Masing-masing kena faham erti tanggungjawab.

“Ustaz siap cakap, semakin suami rasa senang rileks tak buat apa-apa, lagi senang dia lupa tanggungjawab dia. Bukanlah balik ni hang pi khabar kat laki hang “Awak, start harini saya tak nak basuh baju masak apa semua.”

“Tak tak. Benda susah akan senang bila buat sama-sama. Jangan senang je bersama. Bila susah pas kat pasangan pulak. No no.

“Nak Jaga Laki Ni Senang”

Jangan Hanya Hargai Lepas Seseorang Meninggal Dunia “Selalulah Belajar Curi Hati Pasangan” 

“Punca kedua sebab kita tak faham PERANGAI pasangan masing-masing. Nak jaga laki ni senang saja bak kata Ustaz Kazim.

1- Bagi makan kenyang-kenyang. Zahir dan batin. Semoga segalanya dikira ibadah. Aamiin ya Rabb.

2- Mana suami tu pergi, ikut ! Selagi hang boleh ikut, ikut.

“Orang Bijak Anggap Pasangan ANUGERAH”

“Punca ketiga sebab kita TAK REDHA itu pasangan kita. Ramai orang hanya menghargai seseorang lepas seseorang tu meninggal. So tak best la nak tunggu laki ke bini hang mati pastu baru nak cakap, “takde yang sama macam laki/bini aku dulu.”

IKLAN

“Kita memang takkan kenal pasangan kita selagi kita tak share serumah, sekatil, sebantal dengan dia. Hat mak pak dia pun takkan kenal dia sedalam kita kenal dia. Sebab tu kabo, bini lagi kenal laki dia dari mak dia kenal dia.

“Tapi orang bijak, lelaki soleh, wanita solehah akan selalu menganggap bahawa pasangan itu adalah ANUGERAH.

“Ada pasangan tu, bersyukur. Sebab ada ramai lagi yang masih Allah tak kabulkan doanya untuk berpasangan. Jadi, bersyukurlah.

“Bukan senang zaman sekarang, nak dapat pasangan yang solat, yang mengaji, yang nafkah tak culas apa semua. Jadi kalau kita dapat pasangan hat gitu, belajar menghargai walaupun dia tak cantik ke boroi ke apa.

“Hat boroi, tak lawa, tak comey ke apa, kat situ Allah nak uji kita, siapa antara kita yang paling BERTAQWA. Memilih yang beragama, mengatasi segalanya.

Hargailah Pasangan

“Yang last sekali, punca dia ialah bila seseorang tu tak jadi yang saling menyenangkan. Ya, belajar jadi seorang yang menyenangkan pasangan masing-masing.

“Kalau pasangan kita suka sekian-sekian, so kita usahalah untuk memberi sekian ataupun lebih. Yang penting usaha ye, yang lain tu biar Allah yang tentukan. Insyaa Allah.

“Ustaz tu share lagi, musibah ni dia mai dalam 3 bentuk :

  • UJIAN
  • TEGURAN
  • BALA

“Kalau kita rasa dalam kahwin ni asyik musibah je, meh kita tengok hat tiga ni. Mana satu sebenarnya yang Allah nak tunjuk.

IKLAN

“Yang ujian tu adalah untuk orang-orang beriman. Dia bagi contoh, Asiah yang solehah bersuamikan Firaun yang zalim. Tu ujian untuk dia.

“Hat yang Allah uji seseorang tu soleh solehah, solat tak tinggal, mengaji tak miss, puasa penuh tapi bertahun-tahun tak dapat anak. Itu ujian namanya. Dan ujian ini tak lain adalah untuk angkat darjat taqwa dan iman kita lebih tinggi. Bersabarlah dan bergembiralah dengan ujian Allah bagi.

“Yang kedua, musibah yang mai dalam bentuk teguran. Yang ni Allah hantar sebab Allah nak tegur suruh kita balik semula kepada kebaikan.

“Contoh, kita dok leka kejar duit sana sini, kaya sana sini, papppp Allah bagi accident. Takleh dah carik punca rezeki. Tu teguran namanya. Mungkin kita solat tak khusyuk. Kita buat ibadah tapi banyak culasnya. Jadi, Allah nak jentik sikit nak bagi teguran. Nak bagi kita kembali balik pada Dia. Jadi, jangan melatah dok mengata Allah. Allah tak buat benda sia-sia.

“Yang last pulak musibah ni mai dalam bentuk bala atau azab.

Menarik Lagi Disini : Perempuan Jangan Terdesak Cari Pasangan, Stigma ‘Tiada Suami’, Nikmatilah Hidup, Bahagiakan Orang Tua

BERSYUKURLAH Mampu Kekalkan Fasa Perkahwinan Lebih 10 Tahun Sebab Setiap Pasangan Berbeza Dugaannya

Reda Atas Segala Ujian Allah

“Dalam kahwin ni, kalau kita nak ketenangan, kita kena belajar untuk REDA. Reda apa yang Allah bagi. Reda itu pasangan kita. Reda atas segala ujian Allah.

“Kalau satu detik nanti Allah uji takde rezeki jodoh panjang, takde rezeki nak bersama.

IKLAN

“Kalau masih mampu, pegang elok-elok, kalau tak mampu, lepaskan elok-elok.”

“Selalulah belajar untuk curi hati psangan. Belajar rebut segala pahala yang Allah nak beri dalam perkahwinan. Belajar jadi orang yang dahagakan pahala”.

Mingguan Wanita : Seronoknya lihat pasangan bahagia. Anak-anak pun akan terdidik dengan sempurna. 

Sumber / Sumber Foto: Facebook Elews Channel

Gigihnya Ayu Raudhah menjaga anak dan sibuk berniaga.

Syawal ini Aizat terakhir beraya sebagai seorang bujang.

 

Sedapnya sambal belacan ni, makan dengan nasi panas terus terangkat!

Follow kami di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita
TikTok: https://tiktok.com/@mingguanwanita