cari nafkah

Realitinya, mak ayah zaman sekarang memang sibuk cari nafkah. Baik suami atau isteri, masing-masing berusaha cukupkan ekonomi rumahtangga sampai kadang terabai nak semak hal anak-anak yang semakin membesar.

Lebih malang lagi kalau ada pasangan yang menyerahkan hal anak-anak kepada si isteri sahaja. Ini tak adil! Sebelum pergi jauh tentang didikan anak-anak, cuba baiki dan renungkan perkongsian Puan Habiah Abd Kadir ini.

Mudah-mudahan kita tak terlambat untuk menjadi mak ayah yang berjaya dalam mendidik ‘amanah Allah’.

Sibuk Cari Nafkah

Kita sebagai ibubapa, biarlah sayangi anak-anak kita seikhlas hati, bukan sebab anak-anak puji, sayang kat kita dulu baru perasaan sayang kita tu hadir. Masa ni, baru nak rasa restu dan redha. Kalau anak-anak tak terhegeh-hegeh tunjuk ambil berat, utamakan ibubapa… maka kita sebagai ibu bapa, tak restu!

Anak-anak ni cermin kepada ibubapa.

Andai kita sebagai ibu bapa tak sayang, tak perihatin, tak melayan emosi mereka, tak amik berat… hanya fokus pada cari nafkah semata, fokus berbakti atau amik berat kebajikan orang lain saja, macam manalah anak-anak tu nak ikhlas buat yang sepatutnya itu kat kita.

100% diletakkan pada bahu dan tanggungjawab si ibu, tanpa cakna lansung emosi siibu menguruskan anak-anak sendiri. Alasan… sebab si ibu boleh diharap. Sebab fitrah yang telah Allah tetapkan iaitu ibu ni Allah beri dah boleh jaga anak. Fitrahnya gitu dah. Jadi jangan nak mengadalah kata tak boleh nak jaga anak sendiri tanpa bantuan.

Mak-mak Habiskan Masa Seharian Dengan Anak

Sedih bila tengok ibu-ibu yang menghabiskan masanya dengan rumah tangga jer. Setiap hari buat rutin yang sama. Kekadang bercakap depan cermin dan meletakkan pelbagai watak cerita. Kejap jadi watak baik, ayu.. kejap jadi watak bengis, kejap jadi watak mak cik kepoh. Tapi itu sahaja pengubat stress dia.

Kekadang orang nampak dia bahagia.. disebalik raut wajah cerianya itu, kekadang dia menangis sendiri. Kekadang rasa menyampah bila tengok atau baca sharing ibu-ibu lain yang nampak havoc keluar shopping firstime bawak 4,5 anaklah tanpa suamilah. Mkan dengan 4,5,6 anak tanpa suamilah… ke hulu ke hilir atas jalan antar amik anak sekolahlah.

Lepas itu, ramai pula komen kata dia power, superwomanlah.. hebatlah.. hurmmm…. “aku ni hari-hari kot gitu” tak ada siapa pun puji! Tak ada siapa pun hargai! Emosi tak stabil, memang normal rasa macam tu.

Masa anak-anak sihat, oklah sikitkan… tapi masa anak-anak sakit pula macam mana? Tak ke berganda penatnya dia kena urus anak sakit sorang diri?

Kekadang dia rasa semua orang sedang hipokrit!

Jangan Lupa Komen

komen