Nasi Dagang antara hidangan yang cukup popular bagi negeri-negeri di Pantai Timur. Terutamanya di Negeri Terengganu. Nasi beras pulut beraroma dimakan bersama gulai Ikan Aya atau dikenali Ikan Tongkol disamping Acar Timun. Memang sedap. Namun ada cara, petua dan tip lengkap nak masak Nasi Dagang Terengganu yang sedap dan menjadi.

Sebelum nak masak kena ambil tahu jenis ikan, jenis beras, campuran dan sukatan serta rempah gulai Nasi Dagang tu sendiri.

Boleh ikut cara, petua dan tip yang dikongsikan oleh Puan Mayusnizam Mohamad ini sebagai panduan.

Everything U Need to Know About Nasi Dagang.

#tipsmasaknasidagang

Jika saing sobat yang lain ada tip dan petua boleh jugak sama-sama kongsikan buat kita bersama.

1) IKAN

Ikan Aya ada 2 jenis, Aya Hitam dan Aya Putih. Kalu Aya Hitam orang KL panggil ikan Tuna. Nok kenal tengok pada sirip. Kalu panjang, tu Aya Hitam. Kalu sirip pendek tu Aya Putih.

Nok sedap rebus sehari sebelum nok makan. Cara dan bahan nok rebus macam-macam. Terserah mengikut style masing-masing. Antara bahan hok biasa orang guna untuk rebus ikan. Daun pandan ( Hilang hanyir), gula perang atau nisan, lengkuas, asam keping, garam dan cuka (Supaya isi ikan jadi pejal, terutamanya bila guna Aya Hitam sebab isi dia lembut).

2) BERAS, CAMPURAN & SUKATAN

Jenis beras.
Orang kate yang paling afdhal guna beras siam. Sebabnya dia bera, nasi jadi comel, sutir-sutir.

Beras wangi. Samada beras wangi saje, atau beras wangi campur beras pulut. Boleh jugok kalu beras wangi campur dengan beras Basmathi. Pun jadi jugok, comel jugok.

Beras Basmathi, ni kire nasi dagang moden doh ni. Boleh capor beras pulut ataupun tidak.

Bab beras saje ulama nasi dagang ada banyak khilaf, so jangan baloh. Boleh paka belake hok mana brase kena dengan selera.

Nisbah campuran beras, kalu nok caporlah, klau tak mboh capor pun xpe. Nisbah dia 4+1=5.

4 cawan Beras wangi, 1 cawan beras pulut.
4 cawan Beras Wangi, 1 cawan beras basmathi.
4 cawan beras biasa, 1 cawan beras pulut.
4 cawan beras siam, 1 cawan beras pulut.

Sebaiknya guna beras pulut susu. Lembut dan mudah masak bila dikukuh.

IKLAN

Sukatan air nok arong. Nasi Dagang nok kena arong 2 kali.
Sukatan dia, untuk arong pertama 2 cawan air biasa atau 2 cawan santan cair. Nok mudah guna cawan atau penyukat yang sama masa nok sukat beras tu. Terlebih air beras akan “Pecah Perut”.

Arong kali kedua 1 cawan santan pekat. Conclusion dia, sekilo beras 2 cawan air untuk 1st arong, 1 cawan santan pekat untuk 2nd arong.

Untuk pengetahuan adik kakok. 1 cawan tu bersamaan 250 gram. so, kalu 4 cawan tu maknanya sekilo lah lebih-lebih kurangnye. Senang nok agok.

Sekilo nasi boleh makan antara 8 ke 10 orang. Kalu molok besor memang tak padan lah.

Untuk 1 kilo santan pekat pulok, ambe pernah tanya orang hok jual santan. Dia kate 1 kilo santan tu 4 utir nyior. Hokni, hok dia kate lah…. Makna kate setengah kilo tu 2 butir nyior doh. (Santan Pekat nih).

Masa nok kukuh nasi kena pastikan api tu besar, jangan besar sangat. Kalu api slow kekgi nasi dok kembang. Zaman dulu, bila wak nasi dagang dia dok kembang, orang dulu-dulu kate sebab ada hantu yang tenggek atas nasi. Padahalnya kayu api tu basoh, so api tak kuat. Menyebabkan beras yang dikukuh tu dok kembang.

3) GULAI NASI DAGANG

Cara nok masok gulai ade banyak style dan gaya.

Style pertama, dok tumis.

IKLAN

Masuk santan dulu, tunggu dia awe awe nok pecoh minyok, pastu masuk belaka bahan kisar dan mesin. Style dan gaya ni orang panggil “Raja Berangkat”. Mungkin sebab dia masuk semua sekali macam rombongan nok gi lawatan.

Style kedua, tumis dulu cili boh

Ada yang paka belacan dan ada juga yang kata letak ikan kering sekor dalam kuah tu, untuk dapatkan rasa dan aroma ikan tu.
Cili boh nok kena guna banyak, baru comel kejadian gulai nasi dagang. Beringat jugok bab cili boh nih. Guna lada kering yang tak pedas. Kalau gi kedai dia panggil “Cili Kering Gemok”. Ambe dok kate ke sape-sape… Jangan berase pulok weh..

Untuk sekilo kuah gulai nasi dagang boleh guna 200g ke 250gram cili boh. InsyaAllah gulai nasi dagang kita tu dia jadi comel, warna dan tekstur dia.

Tumis cili dengan gula atau nisan. Supaya cili tumis tadi jadi kilat dan comel. Tumis sapa pecah minyak.

Kuah gulai nasi dagang sedak kalu pekat. Orang kata dok “Tupoh Kuah”. Untuk satu hidangan nasi dagang, kita tak paka banyak sangat kuah macam nasi kandar. Nasi kandar kena guna kuah dalam 100g ke 150gram kuah. Untuk nasi dagang padan doh kalu 50gram untuk satu hidangan. Sesenduk lah bahase mudahnya.

Sukatan kuah gulai untuk 1 kilo nasi dagang. Dalam 1000 gram ke 1500gram. Senang cite kalu bekas belender tu 1 setengah air bekas belender tu. Tidak termasuk santan.

Campur sekali air tadi dengan 1 atau 2 cawan air ikan.

Masuk 1 cawan dulu takpe, takut masam sangat kuah gulai tu. Sebab masa rebus ikan tu kita guna asam keping banyok. Terlebih masam payoh nok ejah. Masuk 1 cawan kemudian rasa. Kalu kurang tambah lagi sikit. Gitulah, agok-agok.

IKLAN

Untuk sekilo kuah nasi dagang padan doh kalu guna 2 cawan santan pekat.

Masa nok bubuh ikan tu kena perati ikan tu molek, jangan wi ade asam keping tepek di ikan. Takut terlebih masam pulok kuah gulai ikan kita. Masa rasa tu ok doh. Pastu bila makan rasa masam. Rupanya asam pada ikan tu tadi yang buat gulai kita terlebih masam.

Untuk menambah aroma dalam kuah gulai nasi dagang, bolehlah masukkan sesudu halba ke dalam gulai nasi dagang kita tu.

Gitulah kurang lebih cara, petua dan tip untuk buat nasi dagang teganu kita. Sekadar perkongsian melalui himpunan-himpunan perkongsian dari sahabat-sahabat yang lain. Mohon maaf atas segala kekurangan, sekadar perkongsian. Mudah-mudahan bermanfaat buat semua.

#tipsmasaknasidagang
#nasidagang
#nasidagangterengganu

Yus Kitchen.

Semoga Bermanfaat!

Mesti Baca:NASI DAGANG Terengganu Elok Cantik,Guna Beras Basmathi Campur Beras Pulut Sikit
Baca Lagi Di Sini:Resipi Nasi Dagang Terengganu, Suami Cakap SEDAP Macam Makan Dekat Kedai!
Artikel Menarik:Resipi Acar Buah Premium Dibuat Jual, Pastikan Kuah PEKAT Supaya Tahan Lama

Mingguan Wanita: Jika nak buat sendiri Nasi Dagang Terengganu di rumah, pastikan ikut cara, petua dan tip yang dikongsikan ini. Barulah jadi hasilnya.

Sumber:Mayusnizam Mohamad

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita
TikTok: https://tiktok.com/@mingguanwanita