duit raya anak

Menjadi adat kebiasaan pada hari raya, setelah sesi kunjung mengunjung dan bermaaf-maafan,anak-anak kecil akan diberikan duit raya bagi memeriahkan lagi suasana pada bulan yang mulia ini. Namun tanpa disedari, perasan tak setiap kali tibanya hari raya pasti ada dialog ini daripada mak ayah yang ada anak-anak kecil ni bagitahu anak-anak mereka;

“Pergi salam makcik tu mintak duit raya”

“Cakap kat pakcik nak duit merah, tak nak duit hijau”

“Tanya makcik tu duit raya mana?”

Tak kurang juga ada budak yang tanpa segan silu cakap;

“Pakcik, ayah cakap kalau pakcik baik hati, pakcik bagi lagi duit raya”

Padahal dah bagi sehari sebelum tu duit raya kanak-kanak tersebut dan semua adik beradiknya. Pernah tak mak-mak semua alami situasi macam ni masa hari raya?

Walaupun kadang kala dianggap hanya sebagai gurauan atau suka-suka,tapi sebagai mak ayah, tolong ada perasaan malu dan segan daripada ajar anak meminta-minta duit raya.

Meskipun tak semuanya begitu, sepatutnya sebagai Mak Ayah;

1.Jangan Sesekali Mengajar Anak Untuk Minta Duit Raya Dengan Sesiapa

Kita tak tahu macam mana keadaan kewangan seseorang. Mungkin dia mencatu makanan dan belanja beliau untuk perkara yang lebih penting. Sekali jumpa anak-anak yang dididik sebegini mungkin merunsingkan mereka.

2. Jaga Adab

Tiada sesiapa antara kita yang dah dewasa ni dididik oleh ibu bapa kita untuk minta duit raya dengan orang lain. Kenapa? Sebab agak tidak beradab sebenarnya meminta sesuatu yang belum tentu menjadi hak kita. Dan sekarang kita mendidik anak kita untuk tidak menjaga adab?

3. Jangan Samakan Kedudukan Kewangan Anda Dengan Orang Lain

Anda mungkin kerja bagus, gaji tinggi, peruntukan duit raya pun banyak. Tetapi bukan semua orang bertuah seperti anda. Tidak semua antara kita yang diberikan rezeki dari sudut kewangan seperti anda. Mungkin rezeki mereka dari sudut yang lain.

4. Jangan Ingat Semua Orang Bekerja Tu Banyak Duit

Jangan rasa kalau orang tu kerja gaji mahal sikit, anda boleh suruh anak anda minta duit raya lebih. Gaji mahal tak bermakna banyak duit. Mungkin tanggungan atau liabiliti mereka banyak. Jangan senang nilaikan kewangan orang bila anda tidak tahu.

5. Perlu Sedar Kos Sara Hidup Pada Zaman Kini

Banyak yang perlu dijimatkan sekarang. Sekiranya duit raya anak-anak anda termasuk di dalam antara yang perlu di ‘cut cost’, sila redha. Jangan mintak duit warna warni sangat.

6. Jaga Air Muka Pemberi Duit Raya

Didik anak anda untuk tidak buka sampul di depan mereka dan tidak merungut tentang amaun yang mereka terima. Malu tau kalau orang kritik hasil derma kita. Dah dapat tu bersyukur.

7. Tidak Kritik Duit Raya Yang Anak Terima

Banyak atau sikit, mak ayah tidak seharusnya mengkritik duit raya yang anak-anak peroleh. Ini secara tidak langsung mendidik mereka untuk menjadi manusia yang tidak berhemah.

8. Bersyukur Dengan Rezeki Yang Diterima

Setiap sen yang anak anda terima, anggaplah tu rezeki mereka. Bukan rezeki anda. Maka tak perlu lah demand lebih. Tak perlu minta. Anda mungkin anggap semua gurauan, orang lain? Bersyukur dan terus bersyukur. Hari raya ialah hari bahagia. Saat berkumpul bersama sanak saudara. Jangan rosakkan mood raya orang lain dengan perangai anda tu.

Ingatlah, tahun ni kita ajar anak kita, tahun depan kita tak ajar dah tapi mereka akan praktikkan lagi.Semoga ibadah puasa kita diterima dan semoga Syawal yang akan diraikan dipenuhi dengan keriangan.

Semoga Bermanfaat!

Sumber: IIUM Confession