Tip Pilih Tepung Beras, Rupanya Setiap Jenis Ada Kegunaan Masing-masing

Rupanya setiap jenis tepung beras yang ada dekat pasaraya itu tak sama kegunaannya. Ada yang cuma sesuai buat kuih muih, atau cuma untuk buat bihun semata. Jadi, sebelum beli mak-mak kenalah tahu cara betul pilih tepung beras ikut kegunaan.

Ini lah yang dikongsikan oleh Wani Rashid.

Naifnyaaaa Wani.



Selama ni kan Wani main beli jek tepung beras. Asal kat plastik tu namanya tepung beras, terus rembat gi bayar kat kaunter. Patut la kuih kuih haku semuanya tak bagi kerjasama. Ada yang penyek, lembik, menyembah bumi, terlajak kempis. Macam macam lagi lah. Wonderpet betul. 



Rupa rupanya setiap jenis tu ada kegunaan masing masing.

Ah jommm baca kegunaan setiap tepung beras kat caption setiap gambar yang Wani dah list untuk korang.



Kesimpulannya, bilangan gajah menentukan jenis kuih yang korang boleh bikin. Tak boleh semberono. Kalau tidak, siap sedia lah dengan perisai tudung periuk untuk tepis serangan kecaman dan kutukan bertubi-tubi.

Tip Pilih Tepung Beras

 

Tip Pilih Tepung Beras, Rupanya Setiap Jenis Ada Kegunaan Masing-masing

IKLAN

Pertama : Yang first sekali ni tepung beras cap teratai. Tepung beras jenis ni sesuai la kalau korang nak buat rempeyek atau apam. Kandungan tepung beras ni dah dicampur dengan tepung jagung tau.

 

Tip Pilih Tepung Beras, Rupanya Setiap Jenis Ada Kegunaan Masing-masing

Kedua : Ok next cap satu gajah. Yang ni pulak sangat sesuai untuk buat adunan menggoreng macam adunan goreng pisang, keledek, cempedak atau adunan gorengan ikan, sotong, ketam. Jenis ni pun dah dicampur dengan tepung jagung.

Sebab tu la sesuai untuk buat kudapan ringan macam rempeyek, kuih rose, kulit pai tee, tumpi kacang hijau atau dhall. Rangup gitu.

IKLAN

 

Tip Pilih Tepung Beras, Rupanya Setiap Jenis Ada Kegunaan Masing-masing

Ketiga : Yang cap dua gajah ni kegunaan dia pun sama jek macam cap tiga gajah.

 

IKLAN

Tip Pilih Tepung Beras, Rupanya Setiap Jenis Ada Kegunaan Masing-masing

Keempat : Kalau nak buat kuih-kuih tradisional macam kuih lapis, kuih koci, apam dan jenis kuih lain boleh la guna tepung beras cap tiga gajah. Nanti korang akan dapat tekstur kuih yang lembut plus berkilat macam letak cermin gitu.

 

Tip Pilih Tepung Beras, Rupanya Setiap Jenis Ada Kegunaan Masing-masing

Kelima : Yang last ni pulak cap lima gajah. Sesuai untuk buat laksa, pelbagai jenis mee dan bihun. Kandungan tepung beras ni lebih padat tau.

Sumber/Foto : Wani Rashid

Makluman : Artikel ini diterbitkan dengan keizinan daripada penulis asal.