Tak Hilang ‘Telur’ Dan Kejantanan Orang Laki Bila Tolong Bini Buat Kerja Rumah!

1152
kerja rumah

Bila dah kahwin, jangan pelik kalau isteri minta tolong buat kerja rumah. Benda biasa dan tolong hadam awal-awal sebelum naik pangkat jadi suami orang.

Nak-nak pula kalau isteri tengah ada anak kecil, sesekali mesti isteri minta tolong suami untuk sidai kain dan memasak. Haa… tetapi macam mana pula pandangan orang luar?

Bak kata saudara Firdaus Shakirin, abaikan orang nak membawang, janji kita bahagia hidup suami isteri. Nah, jemput renungkan seminit dua.

Apa Salahnya Tolong Isteri Buat Kerja Rumah

“Senah, kau tengok jiran kita tu. PEMALAS betol… ada ke dibiarnya laki dia yang sidaikan baju-baju. Dah la laki dia kerja penat-penat, hari cuti kena buat kerja rumah pulak.”

“Kesian laki dia kan, dapat bini PEMALAS…”

Naaahhh… nampak laki orang sidai baju, bini pemalas. Nampak laki orang pegang penyapu, bini pemalas. Nampak laki orang cuci pinggan mangkuk, bini pemalas. Bini pulak yang salah.

“Mat, kau tahu tak, ari tu aku lalu depan rumah Mael. Aku nampak Mael tengah menyapu kat ruang tamu. Kasihan dia Mat, muka nampak ganas, tapi TAKUT BINI.”

Pulakkk dahhhh… nampak member buat kerja rumah, takut bini. Member tak boleh keluar melepak, takut bini. Member lebihkan bini dari kawan, takut bini. Bini lagi yang salah.

“Abang, pergi ambikkan pampers dalam bilik, ayang nak tukar pampers anak ni. Abang, tolong buang sampah jap, sampah dah penuh. Abang, tolong keluar ke kedai bli garam jap, garam dah habis.”

“Osman, ari tu aku tengah bersembang dengan Abu kat luar umah dia, bini Abu suruh dia macam-macam. Ambil pampers, buang sampah, keluar pergi kedai. Kasihan Abu sebab dia dapat bini jenis QUEEN CONTROL.”

Dalam 24jam, tak pernah ke korang ni guna akal? Apa yang dibuatnya sebagai suami itu, salah ke? Tolong isteri sidai baju, salah? Tolong isteri kemas rumah, salah? Kerja rumah tu kerja siapa?

Sekarang ni, siapa yang tolong kerja siapa.

Saling Melengkapi, Itu Lebih Baik

Hidup berumah tangga ni kena saling bantu membantu, lengkap melengkapi. Isteri suruh bukan bertujuan MENGARAH. Kalau dia boleh buat sendiri, dia akan buat tanpa perlu menyuruh. Mungkin keadaan dan situasinya tak membenarkan dia untuk buat sendiri lalu dia meminta pertolongan suami.

Kita orang luar, kita dengar dan nampak macam suami turut perintah isteri, suami takut dengan isteri, suami memanjakan isteri dan sebagainya, walhal sebaliknya. Member tu dah cukup baik dah jadi seorang suami dan isteri dia dah tersangat bersyukur dan bertuah dah dapat suami yang ringan tulang. Korang je yang fikir lebih-lebih, membawang bukan-bukan.

Tak hilang telur dan kejantanan orang laki bila tolong bini.

Korang yang mengata tu, buat ke tidak semua kerja-kerja ni? Taubat lahom la tak buat. Dah kerja nak mengata je.

Jangan Lupa Komen

komen