Sementara Mak Ayah Masih Ada, Buat 5 Tip Ini Untuk Bahagiakan Hatinya

Mak dan ayah merupakan anugerah dan rezeki Allah berikan kepada manusia. Berapa ramai manusia di dunia yang mana Allah takdirkan dia sebagai anak yatim. Tanpa ayah, tanpa ibu.

Dan berapa ramai di dunia ini yang Allah takdirkan dia sebagai anak tanpa ayah. Ramai juga umat manusia di dunia ini yang Allah takdirkan dia tidak merasai sentuhan kasih sayang seorang ayah dan ibu.

Tiba-tiba kita yang Allah berikan kurniaan nikmat, sentuhan kasih sayang mak ayah sejak kecil, mensia-siakan kehidupan mereka. Lagi-lagi bila mereka telah berumur dan tak memiliki daya kekuatan malah harta.

Jangan sampai jadi macam itu ya. Sebenarnya tak susah mana pun nak bahagiakan hati mak ayah. 5 pesanan inilah yang dikongsikan kaunselor Mohd Taufiq Bin Mahmod.

Sebab bila mak ayah dah tiada, tip yang dikongsikan ini dah tak ada maknanya. Menangis air mata darah pun dah tak guna. Kerana mak ayah itulah sebenarnya satu-satu harta yang paling berharga dalam hidup anak-anak.

5 Tip Bahagiakan Mak Ayah

1. Bekalkan Mak Ayah Pemakanan Dan Vitamin Yang Baik

Sentiasa menjaga pemakanan ibu dan ayah agar mereka sentiasa memperoleh nutrien makanan yang seimbang terutamanya zat besi seperti kalsium, vitamin dan mineral.

Berhati- hati dengan produk kesihatan yang tidak mendapat pengesahan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia. Bimbang lain pula jadinya nanti.

IKLAN

2. Bawa Mak Ayah Ke Masjid Agar Mudahkan Urusan Ibadah Mereka

Jika dapat bersama dengan ibu ayah dengan menjalani aktiviti kerohanian berjemaah adalah sangat baik.

Misalnya seperti menghadiri majlis ilmu di surau/masjid, solat berjemaah bersama, membaca Yasin berjemaah atau bertadarus al-Qur’an dalam keluarga.

Jika dilakukan sebulan sekali bagi anak –anak berjauhan dan seminggu sekali bagi anak –anak yang tinggal bersama.

3. Mak Ayah Tak Nak Duit Kita Pun, Cuma Nak Anak Luangkan Masa Je

Golongan yang dikenal sebagai warga emas mempunyai banyak pengalaman dalam hidup. Mereka sangat suka berbual panjang apabila ada orang muda yang sudi mendengar celoteh pengalaman mereka.

Dalam situasi ini, sebagai anak perlu mendengar dan menghormati mereka walaupun boleh jadi cerita mereka adalah cerita berulang.

4. Yang Jauh Di Mata Mak Ayah Tu, Call Lah Mereka Selalu

Setiap detik dalam hati dan perasaan setiap ibu dan ayah, selepas Allah dan Nabi Muhammad SWA, anak- anak adalah sebahagian hidupnya.

IKLAN

Sebaiknya hubungilah mereka seperti mana kita berhubung dengan Allah sebanyak 5 kali sehari.

Dari Abdullah bin Amr radliallahu & #39;anhuma dari Nabi SAW, baginda bersabda: “Redha Allah terdapat pada redha seorang bapa, dan murka Allah juga terdapat pada murkanya seorang bapa.” (HR Tirmizi no:1821) Status: Hasan .

Justeru itu, berikan komitmen untuk sentiasa menghubungi mereka pastinya hikmah amalan tersebut
akan dinikmati oleh anak yang soleh.

5. Minta Restu Mak Ayah Kalau Nak Buat Apa-apa.. Penting Ni!

Sentiasa mendapatkan nasihat yang baik daripada ibu dan ayah kita. Yakin dan percayalah bahawa nasihat yang diberikan oleh ibu dan ayah merupakan senjata doa yang mustajab untuk kita berjaya di dunia dan di akhirat.

IKLAN

Insyaallah

Sebab Itu Tak Boleh..

Kepada anak-anak yang masih ada mak dan ayah, jangan biarkan mereka bersendirian di bilik, jangan biarkan mereka hidup tanpa sentuhan kasih anak.

Hindari diri mereka daripada berasa perasaan terguris perasaan kepada anak –anak.. Dakaplah mereka, berikan ciuman kasih sayang sebaiknya dan doakanlah mereka dengan kebaikan.

Semoga amalan kita menjaga ibu dan ayah dengan baik di dunia ini pastinya Allah memberikan sebuah istana di syurga kelak.

Kalaulah Suami Rajin Tanya Khabar Isteri Yang Penat Bekerja, Tidaklah Emosinya Rasa Terdera

Penulisan Sumbangan : Mohd Taufiq Bin Mahmud, Kaunselor KB:02509, PA:01820