• 414
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    414
    Shares

Laksa Johor sangat terkenal di negeri yang terletak di kawasan selatan tanah air. Berbeza dengan laksa utara, laksa johor ini menggunakan rempah kari, santan, dan kerisik sebagai bahan utama serta dimakan bersama spagheti. Selain sambal belacan, laksa johor barulah sempurna jika dinikmati bersama bahan-bahan ulaman sampingannya pula seperti daun kesum, daun selasih, bawang, tauge serta perahan limau kasturi.

Sempena raya ni, kalau mak-mak nak buat rumah terbuka, bolehlah hidangkan menu laksa johor yang sangat sedap ini.

Berikut perkongsian resipi oleh Puan Jamiah Tulisman, yang berasal dari Negeri Johor sendiri. Menurut wanita ini, resipi ini merupakan resipi turun temurun daripada nenek dan mak beliau.

“Saya kongsi resepi turun temurun Laksa Johor dari mak.Seingat ️saya mak dah ️ buat laksa ️ ni sejak saya sek rendah ️lagi.Mak ️belajar ️pun dari ️yang memang pakar membuat laksa Johor.”

“Resepi laksa Johor ️mak ️ni sangat simple sebenarya..Tapi percaya lah sangat lazat, kena betul-betul ️ikut step ..️Bahan seperti gula dan garam tu ️ yang penting ️ bagi memberi rasa kelazatan Laksa Johor.”

“Bahan-bahan ️ni untuk 3 kilo ikan. Boleh ️makan lebih 15-18 orang. Kalau nak ️buat sikit kena agak bahan ️nya.”

Bahan-Bahan:

3 kilo Ikan kembung

Bahan Kisar:

8-10biji Bawang besar
15biji bawang Putih
2 inci Halia
2 cawan udang ️Kering
(️Tak perlu ️ banyak udang ️Kering ️ sebab mak ️bagi tahu ️kalau ️ banyak ️letak udang ️Kering ️ rasa laksa ️ jadi ️ tak sedap.Tak perlu ️guna udang basah atau blend kepala udang dan sebagainya ️ Sebeb ️ rasa laksa akan ️jadi lain.

Blend ️semua bahan diatas dan ketepikan.

 

3-5 batang serai -diketuk
3 senduk besar cili Mesin
2 senduk besar kari (️Guna Kari daging Babas)
*ingat Kari Jangan ️ lebih sebab ️nanti ️ lebih ️ rasa kari pulak.
200gm tulang ikan kurau (rendam ️ sekejap biar kurang ️ rasa masin)
2 1/2 ️Biji kelapa parut (perah Dua ️ Kali)*lebih Senang blend kelapa ️ dulu sebab mudah ️nak perah.
1 senduk besar kerisik
5 keping asam keping
3 cawan Minyak
Gula garam secukup rasa (️Saya letak ️ dalam 2 senduk nasi)
Kena ️Rasa garam dan Gula ️ye

Bahan-bahan sampingan:

Spagethi – direbus ️ hingga masak dan toskan
Bunga kantan -hiris halus
Daun kesum – hiris halus
Daun selasih-hiris halus
Bawang besar – hiris halus
Taugeh – ️Tak perlu celur (Buang akar dan basuh)
Timun- potong bulat DAN hiris halus (ada cara potong ️untuk laksa Johor)️Kalau ️ nak potong suka hati ️ pun boleh.

Sambal Belacan :

Cili padi
Lada merah
*potong-potong sikit dan goreng ️ kejap bagi layu dan masukkan ️dalam blender bersama sikit ️air masak ️dengan sedikit belacan ️ yang telah dibakar dulu.

Cara-cara membuat :️boleh tengok langkah-langkah dibawah:

1.Rebus ikan ️hingga masak dan biar sejuk baru asing tulang, kepala ikan dan isi.Kemudian blend isi ️dengan ️air rebusan ikan tadi,selepas itu blend pula kepala ikan ️ dengan ️air rebusan ikan dan tapis.Ketepikan ️semua.

2.Kisar bawang besar,bawang putih,halia dan (udang kering basuh serta rendam ️ sekejap).

3.Mula-mula panaskan minyak ️ dalam 3 senduk dan tumiskan bahan-bahan yang dikisar tersebut kemudian masukkan serai yang diketuk.

4.Kacau rata masukkan pula 3 senduk cili mesin.

5.Biarkan garing ️ dan masukkan 2 senduk serbuk ️kari.

6.Kacau hingga terbit minyak dan masukkan pula isi ikan yang dikisar tadi.

7. Masukkan pula santan yang telah diperah serta tulang ikan kurau masin.

8.️ Masukan 1 senduk kerisik dan 5 keping asam keping.

9.Masak hingga pekat dan mendidih. Masa ️ ni ️masuk gula dan garam yang ️ni paling penting ️kena ️rasa ️ye.Saya ️masukkan ️dalam 2 senduk ️ nasi gula pasir. Boleh adjust rasa manis dan masin.Masukan sikit perasa juga.

Info Ekstra!

1.Kuah laksa mesti pekat sebab ada santan dan isi ikan serta kerisik.
2.Selain Ikan kembung kalau nak ️guna ikan parang,ikan selar atau tenggiri pun boleh.
3.Perah kelapa parut sebanyak 2 Kali, ️ tapi ️kalau ️ tak ️ nak kuah pekat sangat perah 3 kali.

Semoga bermanfaat! Selamat mencuba!

Sumber:Jamiah Tulisman

Jangan Lupa Komen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
KORPORAT   |   POLISI DATA PERIBADI  |  PENAFIAN   |   LANGGANAN   |   PENGIKLANAN   |   KERJAYA   |    HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error:
" "