Status janda sering dipandang serong dalam masyarakat. Dianggap sebagai perampas kebahagiaan dan perosak rumahtangga orang lain. Meskipun bukan semua wanita bergelar janda bersikap begini, namun realiti selalu terjadi dalam kehidupan, ada isteri yang terpaksa mengundur diri demi ‘kebahagiaan’ wanita lain. Para isteri dijandakan oleh suami demi ‘mengejar’ janda yang lain. Malah lebih perit, bila suami ‘angaukan’ janda dan wanita lain, segala pengorbanan dan apa yang isteri buat semuanya serba tak kena.

Hadam perkongsian daripada Firdaus Shakirin ini, memang ada benarnya.

“Isteri mengundur diri demi seorang janda…”

Berat nak tulis, tapi bila dah berlaku depan mata, rasanya perkara ni banyak yang terjadi dalam masyarakat kita. Bila suami angau dengan janda, maka apa yang isteri buat semuanya tak kena. Kebaikan isteri, pengorbanan isteri, dilupa sekelip mata.

“Awak tak faham saya, dia lebih faham saya”

Kata-kata yang keluar dari mulut seorang suami kepada seorang isteri yang telah melahirkan 5 orang anak.

Ya, dalam tidak faham dia tu, 5 kali isteri berjuang melahirkan zuriat dia. Selang 2 tahun, isteri akan membawa perut untuk tempoh 9 bulan 10 hari.Selang 2 tahun, isteri akan masuk labour room, menjerit, bergadai nyawa untuk melahirkan zuriat suaminya.

Setiap 3 tahun, isteri akan melalui proses pantang selama 44 hari. Pulih diri luar dan dalam, tak sempat pulih sepenuhnya, dah kembali melayan suami dan mengandung semula.

Kini, seorang janda lebih memahami suaminya.
Isteri sibuk dengan anak-anak, isteri sibuk menguruskan rumahtangga, isteri sibuk dengan kerja-kerja rumah…mana suami?

Suami sedang bermesra, berkasih, bercinta dengan janda. Suami sedang kemaruk perasaan dengan janda.

Cuba Pertahankan Suami

Isteri cuba mempertahankan suami, hubungan dan perkahwinannya, isteri cuba berbincang dengan janda tersebut untuk menjauhi suaminya atas alasan suaminya tak baik seperti yang disangka janda tersebut, suami tak mampu, anak-anak ramai, isteri yang banyak tolong suami dan sebagainya.

Janda mengadu pada suami orang tu. Janda kata isterinya memperburukkan suami orang tu. Lalu suami orang marah isteri sendiri demi mempertahankan janda yang baru dikenali. Isteri yang dah 15 tahun dengannya dituduh macam-macam, dihina, dimaki dengan mudahnya. Yang haram dibela, yang halal dicerca.

Isteri cuba untuk redha, cuba untuk terima atas alasan tak nak suami buat dosa, buat maksiat. Lalu bernikahlah si suami dengan si janda tersebut.

Hari demi hari, suami dah jarang balik rumah. Minggu demi minggu, suami dah tak beli apa-apa keperluan rumah. Bulan demi bulan, isteri yang keluarkan duit sendiri untuk kelangsungan hidup diri dan anak-anak.

IKLAN

Isteri dah mula pasrah untuk kehilangan suami yang sebegini, lalu isteri buat keputusan untuk pergi.

“Silakan…aku dah lama takde perasaan dengan kau. Kau ada ke tak dalam hidup aku, sama je” kata si suami.

Pulanglah si isteri dan anak-anak ke pangkuan orang tuanya. Bermulalah hari si isteri, kehidupan si isteri untuk anak-anak. Mengundur diri kerana tak ingin lagi sengsara. Mengundur diri kerana tak ingin lagi terseksa, jiwa dan raga dan cukup-cukup terluka.

Bukan tak sayang hubungan, bukan tak nak pertahankan, tapi dah penat melakukannya sorang diri. Inilah hakikat, inilah kisah benar yang terjadi dalam kehidupan isteri yang dijandakan suami untuk janda lain. Perit, pedih, pahit, tapi realitinya memang inilah yang selalunya terjadi.

Inilah cerita tentang lelaki yang PALING TAK GUNA dan janda yang PALING RENDAH AKHLAKNYA yang wujud dalam masyarakat.

Wanita Paling Tabah

Saya nampak kehidupan seorang isteri yang berubah status disebabkan suami macam ni, nampak lebih hebat, lebih baik, lebih bahagia. Dia lagi bersyukur dengan pilihan yang dia buat. Di permulaan saja dia goyah, sekarang dialah yang paling tabah.

Anyway, saya mendoakan hidup ibu tunggal di luar sana sentiasa dimurahkan rezeki, dipermudahkan urusan dan berpeganglah pada pesanan ini,

IKLAN

“Awak perempuan, harap awak faham perasaan perempuan lain. Kalau awak tak faham, maka tak payah lah jadi perempuan”

Adakalanya, isteri tak tolak poligami, bahkan cuba jugak menyesuaikan diri dengan apa yang terjadi. Tapi bila si suami tu tak mampu, kemampuan tu sekadar sembang biawak pun boleh terbang, maka terjadilah penganiayaan dalam rumahtangga atas ketidakmampuan suami untuk beristeri lebih dari satu. Yang baru nak undur diri? Tunggu biawak terbang tu sampai darat balik la jawabnya. Dia ambik buat harta dia la.

Semoga perkongsian ini bermanfaat.

Baca Lagi Di Sini:
Dugaan bergelar Janda, Sering Dipandang Serong Orang!

Bercerai! Bukan Mudah Wanita Terima Kenyataan, Ini 10 Nasihat Mereka Yang Baru Bergelar Ibu Tunggal

Berkahwin Lain BUKAN Bermakna Lupakan ARWAH Suami, Tak Perlu Meratapi Kematian SETIAP Masa

Mingguan Wanita: Memang ada benarnya perkongsian ini. Renung-renungkanlah. Jadilah wanita yang bermaruah dan tidak merampas kebahagiaan orang lain. Apabila diri tidak lagi dihargai, kebanyakan isteri lebih rela mengundurkan diri dalam perkahwinan demi janda yang lain.

IKLAN

Sumber: Firdaus Shakirin

Mingguan Wanita boleh diikuti di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita

FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini: https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak

Website: https://www.mingguanwanita.my/

Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en

YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en

Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita

Telegram Bangkit Wanita: https://t.me/bangkitwanita