Jumpa Pun Tak Pernah, Tapi Dah Menilai Buruk Orang

Media sosial ini boleh jadi medan silaturahim, dan boleh juga jadi medan perbalahan. Sebab itulah, kena digunakan bukan setakat sebaik-baiknya malah serasional mungkin. Agar tidak menjadi medan untuk menilai buruk orang lain.

Hadamkan pesanan Firda Ashaary ini. Agar setiap komen mahupun perkongsian yang anda tulis memberi manfaat kepada orang lain.

Sekarang Zaman Di Hujung Jari

Tak dapat dinafikan zaman sekarang adalah zaman hujung jari. Tekan-tekan je, siap.
Nak nasihat boleh, nak kutuk boleh, nak acah-acah boleh, nak maki orang boleh. Ehh semua pun boleh lah! Taip je, apa pun boleh. Tiada batasan, tiada sempadan.
Tapi, persoalannya.

Adakah kita perlu menonjolkan semua sisi dalam diri kita pada audien/umum?
Ada yang menjawap,
Ya! Kita perlu jujur. Jangan acah, jangan hipokrit. Jadilah diri sendiri dan diri sebenar.”
Eh, fesbuk aku, suka hati aku lah. Tak suka blah!”
Gitu.

Hurmmm, tapi kalau korang tanya aku. Aku akan jawap,
Tak perlu kot? Kenapa perlu tunjuk semua sisi kau pada orang tak kau kenali atau hanya kau kenali di alam maya atau di atas talian?”
Kenapa aku jawap begitu?
Yelah, cuba korang bayangkan ye.
Korang kenal somebody ni, bagus penulisannya. Wajah lawa, kerjaya bagus. Hidup pun nampak macam okaylah. Tiba-tiba acapkali pula, kau pasti akan terserempak dengan status maki-maki orang, orang tu tak kena, orang ni tak kena. Kau rasa?

Apa kau fikir?
Ye, betul lah itu life dia. Kau tak suka, scroll je laju-laju. Tak pun boleh je unfollow atau unfriend saja. Settle.

IKLAN

Tapi apa yang aku nak tekankan, pandangan orang luar pada somebody tu, macam mana? Mesti sama jugak macam kau rasa kan? Annoying betul tak? Mesti rasa macam erkk? Dia ni mulut macam ni ke? Laki dia siapa, tak marah ke?

Ehh, pasti banyak lah persoalan timbul dan tak ada jawapan.

Baca Sini : Jauhi media sosial ketika marah, sekali keluar status negatif, orang terus menilai.

Jumpa Pun Tak Pernah Tapi Dah Menilai Buruk

Dari orang tak kenal kita dan hanya kenal di talian, terus orang boleh ‘tafsirkan’ kita ni kategori mana. Dari orang sangka baik dengan kita, terus bertukar jadi negative thinking. Tak best lah kan? Jumpa pun tak pernah tapi dah menilai buruk. Tapi nak salahkan siapa, sebab kita sendiri yang tebar sisi begitu. Tak boleh nak marah lah.

IKLAN

Ingat gais,
Ada benda kita boleh kongsi, ada benda yang tak perlu dikongsi. Baik simpan sahaja sendiri. Tak semua benda boleh cerita untuk tatapan umum. Banyak aib yang kita perlu jaga. Aib suami, aib keluarga, semua tu tanggungjawap kita. Rasa nak marah, nak carut, kau gi lah carut sorang-sorang. Jangan carut kat fesbuk.

Aku tak kata aku dah cukup bagus. Tapi aku cuba, sentiasa cuba.

Kita bukan di fasa umur 15 – 16 tahun yang baru nak kenal apa itu fesbuk. Kita dah kenal hampir separuh dari umur. Takkan masih nak berfesbuk di takuk lama. Masih nak maki, nak carut orang je kerjanya. Malu lah kat anak cucu.

IKLAN

Tulislah sesuatu yang bermanfaat dan mudah-mudahan boleh buat kau tersenyum bila scroll semula nanti dengan anak cucu.

InshaAllah,
Kita mampu ubah cara kita.

#SuffianSuffiya #SepatahDuaKata
Pesanan ikhlas dari wanita kepada wanita khususnya.

Mingguan Wanita : Jangan sampai jari-jemari lebih pantas dari akal fikiran. Fikir-fikirkan.

Sumber/Foto : Firda Ashaary