post partum

Selepas bersalin, para isteri pastinya memerlukan sokongan daripada suami bagi mempercepatkan pemulihan luka dan kembali sihat sedia kala. Bersalin merupakan satu perjuangan buat isteri, rela mempertaruhkan nyawa dalam melahirkan cahayamata buat suami.Apa yang para isteri mahukan hanyalah suami benar-benar memahami situasi dan keadaan yang dihadapi.

Menurut perkongsian oleh Dr Taufik Razif, sebenarnya ada 5 perkara yang suami kena ambil tahu tentang isteri yang lepas bersalin baik dari segi perubahan emosi mahupun fizikal.

Berikut antara perkongsian beliau;

5 benda suami nak kena tahu tentang isteri yang lepas bersalin (post partum )

1. Buang air besar dan kecil kali pertama lepas bersalin tu akan sangat sakit pada si dia lebih-lebih lagi dalam keadaan perineum yang jadi sangat sensitif.

2. Walaupun baby dah keluar tapi jangan ingat perut terus kempis macam sebelum mengandung ye. Rahim ambil masa dalam 6 minggu untuk kembali ke bentuk asal.

3. Rambut banyak gugur masa menyikat dan mandi tapi jangan gelabah. Ni efek daripada hormon estrogen yang mendadak turun je. Biasanya rambut gugur tu akan berhenti dalam 6-12 bulan.

IKLAN

4. Memang boleh berpantang tapi jangan sampai melampau-lampau sangat. Sampai ada yang tak bagi si ibu tu minum air putih. Dah la nak kena menyusu lagi. Bukan kita takut tubuh tu jadi dehidrasi je tapi yang paling kita takut kalau sampai terjadi pembekuan darah dalam saluran darah di paru-paru ( pulmonary embolism)  akibat daripada kurang minum air tu sendiri ( dehydration ).

Tanda-tanda Pulmonary Embolism adalah :
– Denyut nadi jadi lebih laju daripada biasa
– Batuk darah
– suhu badan naik
– sesak nafas

IKLAN

Bahaya ke pulmonary embolism ni?
– Yup. Sangat bahaya. Boleh sebabkan kematian mengejut!

5.Selepas bersalin, hormon isteri boleh jadi kacau bilau. Jadi jangan pelik kalau tiba-tiba emosi isteri jadi tak stabil. Boleh jadi tiba-tiba sedih, hati pun rasa redup je dan tiba-tiba nak menangis. Tu mungkin simptom Baby Blues.

Benda tu biasa terjadi dalam seminggu atau dua minggu lepas bersalin. Cuma kalau lepas tu simptom tu masih tak hilang juga memang kena jumpa doktor takut-takut dah jadi Post Partum Depression.

IKLAN

Masa ni la si isteri paling perlukan sokongan suaminya sendiri. Bayangkan betapa banyak luka yang si isteri dah tanggung selama nak lahirkan zuriat si suami kan. Bukan cuma luka kesan koyakan Episiotomy je tapi luka emosi tu sendiri yang lebih dasyat sebab tu la si isteri sangat perlukan tidur, makan dan minum yang cukup dan sokongan emosi yang berterusan daripada suaminya sendiri.

Semoga perkongsian ilmu ini bermanfaat & tolong sebarkan pada suami isteri yang belum tahu tentang benda ni ye.

Untuk belajar ilmu keibubapaan boleh Klik di Telegram disini: http://t.me/NotaTaufiqRazif

Sumber: Dr Taufik Razif