Mudah je rupanya nak buat sos tomato sendiri yang bebas pengawet tiruan tapi rasanya sama macam beli di kedai. Hanya guna tiga bahan je iaitu tomato, gula dan cuka.Sos tomato ni biasanya dijadikan sos pencicah untuk anak-anak, rasa masam, manis dan pedas.Makanan untuk anak-anak ni eloklah mak-mak buat sendiri, lebih terjamin kebersihannya, bebas pewarna tiruan dan lebih menjimatkan.

Berikut resipi untuk buat sendiri sos tomato yang dikongsikan oleh Puan Sumaiyah Abdullah sebagai rujukan mak-mak;

“Rasanya dah setahun tak beli sos tomato. Alhamdulillah boleh buat sendiri je sos tomato. Senang sangat. Guna 3 bahan je. Yang penting bebas dari aditif atau pengawet tiruan.”

Bahan-Bahan :

5-6 biji Tomato Masak Ranum
3 sudu besar Gula
3 sudu besar Cuka

* serbuk cili (optional kalau nak sedikit pedas)
* secubit garam (optional)
* Kalau tomato 1kg, gula 1/2 cawan, cuka 1/2 cawan

Cara Membuat:

1.Pilih tomato yang masak ranum macam merah mak ngah kau. 😁 Kemudian terjunkan tomato tadi dalam periuk berisi air sampai tenggelam.

2.Rebus tomato tadi sehingga pecah kulit. Lebih kurang 5 minit macam tu la.

3.Kemudian korang kupas kulit tomato yang terkeluar tadi.

4.Isi kan dalam blender mahal korang. Tak perlu masukkan air.

5.Kisar lebih kurang 3 minit pun dah cukup.

6.Tapis guna penapis santan untuk asingkan biji tomato dan masukkan terus ke dalam periuk. Kemudian masak sehingga sedikit pekat sebelum masukkan gula dan cuka. Ingat, kena sentiasa kacau supaya tidak berkerak.

7.Tadaa. Lebih kurang 30 minit dah siap sos tomato kita. Anak-anak nak cicah ayam goreng boleh. Mak-mak pulak nak buat masak merah pun boleh.

Dah siap, sebijik rasa macam sos tomato dalam botol yang dekat kedai tu.

Selamat Mencuba! Semoga bermanfaat.

Sumber:Sumaiyah Abdullah

Jangan Lupa Komen