pekasam

Jika selalu ikan pekasam dibuat menggunakan ikan-ikan dari sungai seperti Lampam, talapia, puyu, sepat dan sebagainya.Jarang sekali jumpa menggunakan ikan dari laut. Namun menurut perkongsian oleh Siti Aminah, ikan pekasam yang beliau buat menggunakan ikan tamban iaitu ikan laut. Menurutnya rasanya juga lebih sedap berbanding ikan sungai.

Jadi buat mak-mak yang penggemar ikan pekasam bolehlah cuba resipi yang dikongsikan ini.

Berikut antara perkongsian beliau;

“Semalam pergi pasar jumpa ikan tamban lagi.Tak tahu la tempat sahabat semua panggil ikan apa…terus teringat anak yang belajar kat Terengganu..pekasam memang dia suka..terus buat stok pekasam untuk dia balik bercuti nanti.”

Bahan-Bahan:

Ikan Tamban (Boleh juga guna ikan kembung/ selangat)
Garam
Asam Jawa/ Asam Keping
Beras

Cara Membuat:

1.Ikan disiang dan dibasuh bersih. Buang perut dan kepala ikan.


2.Selepas itu perap dengan garam dan air asam jawa atau guna Asam keping pun boleh.Agak-agak je garam dan asamnya.Perap semalaman atau 2 hari.

IKLAN


3.Bila dah perap semalaman ikan tersebut, boleh lah mula menggoreng beras@sangai di dalam kuali.Jangan letak minyak, goreng biasa je hingga bertukar perang coklat.


4.Selepas itu kisar beras agak-agak hancur dan golekkan ikan di dalam beras tersebut.Saya tak basuh dah ikan yang di perap tu sebab ikan dah di basuh dengan bersih.


5.Tadaaa..dah siap. Bole di simpan dalam peti sejuk.Seminggu atau 2 minggu lagi boleh di makan.Kalau yang tak tahan sabar boleh goreng terus tapi memang tak sedap laa..sebab beras tak melekat dan sebati dengan ikan lagi.

IKLAN

Selamat Mencuba!

IKLAN

Goreng panas-panas dengan bawang dan cili padi, perah dengan limau kasturi, memang boleh makan nasi bertambah-tambah.Tak perlu lauk lain dah.

Sumber:Siti Aminah

Api Besar Set 7 Minit, Baru Telur Rebus Air Asam Cantik Macam Ni