Info & Psikologi
  • Salah beli hadiah, buah hati anda mesti tak pakai langsung. Paling tidak, disimpannya sampai berhabuk. Jadi untuk elak situasi ini berlaku, anda kena ambil tahu petua ini.
  • Semua wanita yang telah bergelar isteri sentiasa ingin bersama suaminya. Jika boleh sepanjang masa setiap saat berkepit disebelah suaminya.Bagi suami pula yang mindanya boleh fokus dan menyibukkan dengan
  • Bukan mudah melupakan kenangan pahit terutama yang melibatkan keguguran cahaya mata yang selama ini dinantikan. Sedikit sebanyak akan membuatkan anda bimbang untuk hamil kali kedua. Perasaan takut, bimbang dan gundah tentang
  • Payah sungguh nak 'sebulu' dengan mentua. Pantang silap sedikit pasti jadi isu. Mujur tak tinggal sebumbung. Yang peliknya, dengan menantu lain tidak pula begitu. Kalau boleh hari-hari hendak dipuji walaupun bukanlah hebat
  • Ibu hamil lebih berisiko untuk mendapat jangkitan kuman yang menyebabkan batuk, demam dan selsema sebab sistem imunisasi atau pertahanan badannya semakin lemah. Tapi mak-mak boleh ambil langkah alternatif ini untuk
  • Tiada ubat menyembuhkan selesema kerana ini jangkitan virus yang mana antibiotik tidak diperlukan semasa selesema kecuali berlaku komplikasi pada si comel anda. Barulah doktor akan membuat keputusan perawatan. Biasanya selesema
  • Adilkah kepada pasangan yang berhempas pulas bekerja seharian sedangkan kita senang-senang mengenakan syarat bahawa wang gajinya adalah milik kita sepenuhnya. Bukan setakat itu sahaja, apabila minta ‘di payung’ sedikit
  • Bukan senang nak maafkan seseorang yang dah buat silap. Tambah kalau bab yang menyakitkan hati tapi demi hubungan yang jernih dan masa depan anak-anak, apa salahnya melihat sudut pahit itu jadi yang lebih indah. Dan buat kaum lelaki,
  • Kaum ibu muda masih risau dengan dunia selepas bersalin? Ya, macam-macam cerita yang didengar dari mulut orang tapi sebenarnya pengalaman setiap wanita bersalin tak akan sama. Cuba ibu 'korek' sedikit rahsia ini untuk persediaan...
  • Ternyata duit bukan segalanya bila dah sah jadi suami isteri. Paling penting untuk ikat hati si dia, anda hanya perlu jaga 15 perkara ini. Mana yang masih kurang, sila ubah dan gerakkan hati untuk berubah demi masa
  • Nak didik anak memang kena banyak sabar. Kena tahu ikut lenggok dengan cara memberi nasihat, petunjuk, toleransi, penghargaan atau contoh teladan. Tapi kalau tak jalan juga, Mama boleh cuba tegur dengan
  • Ada isteri cukup menderita, siang membanting tulang bekerja untuk keluarga, pagi subuh sudah bangun memasak untuk keluarga, suami hanya tutup mata buat taik mata saja, celik-celik mata tengking
  • Ada anak perempuan yang mula melangkah ke dunia 'ANAK DARA'? Masa inilah kaum ibu perlu 'top up' ilmu lebih bab dunia remaja. Dan mungkin bab 'datang bulan'. Biasalah anak gadis kalau pertama kali uzur, mereka akan mengalami
  • Setiap orang pernah atau sedang menghadapi masalah seksual. Jika belum, pasti suatu hari akan menghadapinya juga. Bagaimana jika masalah ini dialami oleh pasangan anda? Apa harus anda lakukan untuk membantu dan apa yang
  • Jutaan nikmat paling hebat bagi wanita yang bergelar IBU apabila dapat menyusukan bayi yang dikandung dengan air susu ibu, ya itu rezeki! Walaupun ada kala para ibu melalui detik sukar untuk menyusukan disebabkan pelbagai halangan, tapi
  • Lihat isteri anda. Apa yang dia biasa dilakukan apabila pulang dari pejabat? Pukul berapakah dia akan masuk ke bilik tidur? Agak-agaknya, berapa banyak kerja yang dilakukan dalam tempoh sehari? Sebagai suami, adakah anda mampu
  • Nak kekal bahagia bukan senang, tambah kalau pasangan jenis suka perkara ROMANTIK. Tapi istilah romantik tak perlu nak over sangat, cukup kalau anda tahu 'tackle' si dia dengan beberapa cara yang dia suka. Dan bukanlah bermakna anda
  • Sekarang ini semacam satu trending bila mana pengantin perempuan akan menghias jari dan tangan dengan inai. Kalau dulu, inai hanya dipakai pada hujung jari, sekarang inai dilukis dengan pelbagai corak menarik. Apa hukumnya
  • Cuaca hari memang cukup perit, panas yang boleh tangkap kepala terus! Dan kalau silap langkah tak minum air memang boleh undang penyakit tanpa dijangka. Akhirnya suhu badan meningkat
  • Ibu cukup susah hati kalau setiap hari perlu berdepan anak yang kencing malam. Memang betul kanak-kanak belum dapat mengawal dirinya sendiri untuk bangun dan pergi ke tandas. Tapi ibu bapa yang
  • Sibuk bekerja macam mana pun, kalau sesekali ibu ayah atau mentua singgah ke rumah, anda kena cuba beri layanan terbaik kepada mereka. Ya, mungkin sibuk bekerja tetapi tiada alasan untu bahagiakan hati mereka
  • Sudah menjadi sifat semula jadi ramai wanita suka bercerita baik di kalangan adik beradik, rakan pejabat, mahupun jiran. Macam-macam cerita yang keluar dari mulut dari aktiviti
  • Selepas bersalin, tengok lengan makin besar. Haruslah wanita risau dan nak dapatkan balik sepasang lengan kurus dan cantik. Tapi bukan semua bertuah memilikinya lebih-lebih lagi apabila usia meningkat
  • Biasalah, bab nak pujuk anak pergi sekolah bukan senang. Tambah pula anak yang sulung dan kali pertama kena tinggal (masuk pra sekolah atau darjah satu), selalunya mak-mak ada di sisi tapi tetiba nak
  • Dalam masalah mendengar muzik, ada ulama mengatakan boleh dan ada juga ulama yang mengatakan tidak boleh. Janganlah dengan masalah sekecil itu membawa kepada perpecahan di kalangan
  • Tanpa mengira usia, gajet dijadikan teman paling setia hinggakan dalam rumah tangga, gajet boleh dikategorikan sebagai ‘orang ketiga’. Kalau dahulu, sebelum tidur pasti ada komunikasi, bincang itu, cerita ini tetapi
  • Wanita hari ini semakin terbuka hati untuk keluar mencari rezeki, ada yang keluar bekerja demi kepuasan sendiri dan setengahnya demi membantu suami tersayang. Ya, cabaran bagi ibu bekerja ialah mencari
  • Rambutan adalah sejenis tanaman serba guna. Semua bahagian dari tanaman ini, kulit, daun, biji, sehinggalah akar, dikatakan mampu digunakan sebagai ubat. Bijinya yang berwarna coklat
  • Masalah dalaman sesebuah keluarga diuji dengan giliran siapa nak menjaga orang tua uzur yang kadang meninggalkan parut dalam hubungan adik beradik disebabkan saling tunding jari sampai dendam itu pun diwarisi. Kalau bukan kerana
  • Ada ketikanya masalah tak cukup wang selalu mengganggu fikiran. Paling teruk kalau tiap-tiap bulan tak cukup wang. Malah ada yang sampai berhutang semata untuk cukupkan keperluan. Silap-silap kalau tak pandai menguruskan
  • Ketika anak meragam ibu dan ayah kena belajar erti sabar. Ingat, jangan cepat menjerit apatah lagi naik tangan. Fahami cara untuk ibu dan ayah kawal emosi yang sedang marah. Ikuti teknik didik hati agar kekal bersabar ini.
  • Mungkin ramai yang anggap kegiatan mewarna adalah lebih sesuai untuk dilakukan seorang anak kecil. Tapi jangan pandang remeh sebab kegiatan seni yang menjadi kegiatan wajib anak-anak kini
  • Isteri yang suka mengalah dan tak mahu berdebat walaupun dia di pihak benar seolah-olah dipandang sebagai perempuan bodoh padahal justeru dia sebenarnya telah memenangi hati suami. Tidak rugi sebenarnya elak
  • Awal perkahwinan memang semuanya manis. Semua sanggup lakukan, janji pasangan gembira. Tapi macam mana nak 'ikat' perasaan sayang dalam rumah tangga hingga ke akhir hayat?
  • Asyik bermasam muka dengan pasangan? Kadang suami tak sedar yang perbuatan mereka dibenci oleh si isteri. Kebanyakkan suami selalu menyalahkan isteri apabila isteri kerap merajuk dan marah tanpa mengetahui
  • Peluang membasuh pakaian bagi anda yang bekerja mungkin pada hujung minggu. Namun kadang-kadang kain yang terlalu banyak menyebabkan anda terpaksa menjemur di dalam rumah kerana tiada ruang untuk
  • Pening juga kaum lelaki kalau wanita yang dicintai mula merajuk dan tarik muka. Tapi kenapa anda tak cuba memujuk terlebih dahulu jika masih ada peluang. Lagi mudah jika anda tahu apa yang disukai oleh
  • Dalam rumah tangga yang dibina, mesti ada salah seorang pasangan yang lebih mengalah walau apa pun situasi. Orang kata itu kerana sayang si dia. Tapi macam mana kalau rasa SAYANG itu dah terlebih sampai nampak menjengkelkan?
  • Tak semua boleh hilangkan resah kalau dengan khabar semua kena kerja luar lama. Jiwanya mula risau, kelam kabut, tak senang duduk dan macam-macam perasaan bimbang. Dia takut kesunyian dan rasa pilu jika
  • Isteri yang baru lepas bersalin anda kena jaga lebih. tak boleh nak biar dia berpantang sendiri. Mungkin nampak mudah tapi kalau dah anak dua tiga orang, tak cukup tangan juga!
  • Susahnya nak rapat dengan ibu mentua. Tak boleh salah sikit, habis kita dihamunnya. Mungkin betullah kata orang, wanita mana yang rapat dengan mentua dia memang cukup beruntung! Jangan main-main, untungnya sampai boleh
  • Menjadi ibu pada usia muda memang satu momen luar biasa dan boleh digelar wanita hebat! Maklum saja, bukan mudah untuk ibu uruskan anak-anak tambah pula zaman ibu bekerja. Dan menyusukan bayi pula
  • Ramai wanita yang mengeluh dapat suami anak emak. Apa tidaknya si isteri pasti makan hati menyimpan rasa cemburu atas layanan istimewa suami kepada ibunya. Bagi lelaki begini, ibu adalah wanita nombor satu
  • Selalunya buat tanpa sedar sebab terlalu khusyuk hadap kerja. Serius, rutin melakukan kerja seharian menyebabkan kita sendiri tak sedar ada daripada tabiat yang dilakukan boleh membahayakan
  • Makanan yang enak kadang boleh undang penyakit kalau ambil lebih had. Cuba elak beberapa jenis makanan ini ketika badan kurang sihat kerana bimbang kesihatan boleh menjadi lebih parah.
  • Betul ke anda sudah pakar dalam hal hubungan intim. Anda sudah 100 peratus pasti apa yg anda lakukan itu cukup memuaskan hati suami? Perlu ingat ketika ‘bercinta’, suami isteri haruslah
  • Ramai lelaki mula mengeluh kalau wanita yang dia sayang mula kongkong hidupnya. Mana tidaknya semua benda nak kena 'roger' pasangan dulu. Tapi sebenarnya kalau wanita dah mula kawal tu, mesti ada sebab.
  • Keputusan suami yang sanggup berhenti kerja untuk membantu isteri yang meneruskan kerjaya di luar tidak boleh dipandang rendah. Suami juga seperti seorang suri kini. Apatah lagi menjaga dan menguruskan
  • Ramai yang salah anggap dengan gerak tubuh dan cara lelaki melayan wanita. Lelaki ‘kaya’ dengan gerak tubuh, bahasa badan, cara pandangan, dan cara percakapan.
  • Mahir dalam menguruskan keluarga tak semestinya mahir dalam kawal emosi saat diuji dalam hunbungan. Bagi menjaga hubungan yang dibina agar lebih manis dengan kasih sayang, eloklah suami isteri pegang beberapa perkara
  • Memang tidak manis dipandang mata, cuba bersikap positif dan proaktif untuk melihat wanita menghisap rokok dan Vape tapi tetap tidak sesuai wanita-wanita bertudung khususnya menghisap
  • Penjagaan kebersihan anak-anak perlu diambil berat oleh ibu bapa. Bakteria berbahaya perlu dihapuskan demi memastikan anak bersih dan selamat. Bagi anak yang masih dimandikan ibu bapa, kebersihan lebih terjamin
  • Asam garam perhubungan dan rumah tangga memang banyak yang perlu dilalui. Kalau orangorang tua kata, mereka dah banyak makan garam, orang-orang muda pula kata, mereka dah banyak makan serbuk serba guna pula!
  • Jangan pandang remeh soal anak minum susu. Anda kena ambil tahu info yang terbaik untuk menyusukan si comel. Jika silap teknik, bayi boleh jadi mangsa tersedak susu. Ibu muda cukup risau jika kes ini berlaku
  • Pasti ada antara anda yang memiliki suami panas baran. Lagi teruk jika si dia cepat naik tangan apabila marah. Isteri yang mempunyai suami panas baran, ada kala hidup dalam serba ketakutan.
  • Seronok membeli belah guna kad kredit, tapi hati-hati ya! Salah cara guna jerat diri sendiri seumur hidup bayar hutang. Adakah anda tahu apa itu kad kredit dan bagaimana sekeping kad kredit itu
  • Percutian menjadi satu agenda penting dalam kalender tahunan keluarga, tapi adakah betul perlu, penting dan wajib bagi mereka yang masih terkapai-kapai membina keselesaan hidup?
  • Ada ibu perlu melalui kaedah bersalin secara normal, ada juga melalui pembedahan mahupun vakum. Jika tak kena gaya, kepala bayi yang lembut itu tidak akan menjadi bulat.
  • Sukar mencari seseorang yang mempunyai kehidupan yang sentiasa baik berterusan tanpa perlu melalui tempoh halangan atau tekanan. Majoriti daripada kita ini perlu melalui tempoh halangan
  • Ramai isteri semakin keliru untuk mengandung lagi apabila terkenangkan ngerinya kisah kelahiran sebelum ini. Mungkin masih terasa sakitnya kontraksi, potongan episotomi, jahitan, tempoh berpantang, memerah susu
  • Tidak kira lelaki atau wanita, hal hubungan menantu mentua sering jadi isu. Namun berbanding lelaki, menantu wanita biasanya lebih terdedah kepada masalah dalam hubungan dengan ibu mentua.
  • Bahagia sebagai suami isteri perlu 'diasah', mana boleh nak harapkan rasa cinta mewangi tanpa dibelai. Baik wanita atau lelaki, anda perlu semai perasaan itu setiap hari dan tahun dengan beberapa tip ini. In shaa Allah, cinta pasangan
  • Bulan madu bererti masa berdua. Tanpa anak-anak atau sesiapa pun di sisi anda kecuali pasangan. Tak semestinya perlu 'terbang' ke luar negara, bermanja di rumah juga ada nikmatnya jika anda pandai cipta suasana
  • Bukankah bahagia apabila kita yang keletihan dari pejabat, pulang ke rumah disambut dengan pelukan dan ciuman dari anak-anak. Bukankah berbaloi rasanya apabila anak yang kita didik dan pelihara menghadiahkan keputusan
  • Masih ada ibu bapa yang tak dapat ‘membaca’ apa mahu si comel anda? Kadang ibu ayah terkeliru dengan beberapa petunjuk yang diberikan bayi mereka. Apakah itu tanda bayi mahu menyusu,
  • Jangan tak tahu lelaki juga pandai merajuk walaupun merajuk itu sangat sinonim dengan wanita. Haaa... lelaki merajuk lagi teruk berbanding wanita. Silap-silap, berjam dan berhari memujuk masih tidak jalan. Tak perlu nak sentap wahai wanita,
  • Ibu sering diingatkan agar mengelakkan pengambilan jamu semasa menyusukan bayi di dalam pantang. Benarkah jamu boleh menambahkan lagi peluang bayi mendapat demam kuning atau dikenali sebagai jaudis.
  • Ibu ayah bekerja terpaksa bagi puting kosong kepada anak kecil hanya sebab mahu anaknya diam atau berhenti menangis. Namun bimbang juga kalau anak susah nak lepas dan ini boleh bagi kesan
  • Sibuk dengan kerjaya, kehadiran anak-anak dan kerja-kerja rumah menjadi alasan utama ramai wanita mengabaikan hubungan intim. Tapi yang ada yang memenuhi keperluan ini bagai
  • Ada wanita menyangka suaminya berjaya dikongkong. Apa taknya, disuruh itu dan ini, semua suaminya ikut. Si isteri ingat suaminya telah berjaya dikawalnya, tapi apa kata suami pada kawan-kawannya
  • Sebelum sah jadi pasangan suami isteri elok anda ambil tahu cara jaga penampilan suami. Bijak berfesyen bukan bermakna kita sempurna 100 peratus namun boleh memberikan keyakinan saat berinteraksi
  • Macam-macam cerita boleh bertukar apabila dah sah bergelar suami isteri. Mungkin ada yang tetap kekal 'manis' tetapi tak mungkin langsung tidak diuji sepanjang bergelar suami isteri.
  • Suami isteri tapi tak sebumbung malah tinggal berjauhan. Jarak beribu batu menjadi pemisah hubungan kasih dan sayang lantaran terpaksa memenuhi tuntutan kerjaya mahu pun mengejar cita-cita. Meski rindu cukup menebal namun
  • Bagi wanita yang baru melahirkan, kenaikan berat badan adalah satu masalah yang cukup memeningkan. Manakan tidak, bayi perlu disusui, jadi adalah satu perkara mustahil untuk si ibu
  • Perkahwinan jika suami atau isteri kedekut tidak menentu memang boleh membawa ketegangan dalam hubungan. Kedekut dan berkira soal kewangan ini berbeza. Kedekut ini adalah sikap yang keterlaluan dalam perkiraan
  • Berapa kerap anak anda minta dipeluk? Ketika sedih, dia mahu dipeluk. Ketika hendak berpisah dengan anda, dia juga mahu dipeluk. Pelukan juga mampu untuk menghentikannya dari mengamuk
  • Membebel atau bahasa lainnya bercakap panjang tanpa henti sifat semula jadi wanita, jadi tak payah buat-buat terkejut kalau berhadapan situasi ini. Salah satu cara isteri meluahkan perasaan adalah dengan membebel. Mungkin
  • Adakah anda masih ragu-ragu untuk jadikan seseorang yang hadir dalam hidup anda sebagai pasangan hidup? Atau mungkin anda selalu nampak sikap dan tanggungjawab suami tidak cukup bagus dalam
  • Bukan semua orang mampu mencipta hubungan rapat dengan ahli keluarga selepas berkahwin. Tetapi agak pelik jika ibu bapa sendiri cuba jarakkan hubungan antara cucu dan nenek terus terjalin. Jom semak rahsia
  • Sekali kena memang terus tak boleh buat kerja. Siapa yang pernah mengalami sakit gigi, tentu tahu bagaimana seksanya rasa. Ini beberapa petua yang boleh diamalkan untuk merawat sakit gigi:
  • Melihat si kecil cirit-birit, muntah atau mengalami bengkak di bahagian anggota tubuh sebagai salah satu reaksi daripada alergi tentunya bukan perkara yang mudah bagi ibu bapa. Fakta menunjukkan bahawa
  • Ibu bapa kena peka dan tahu membezakan antara membiarkan kanak-kanak bermain tanpa pengawasan dan membiarkan kanak-kanak meneroka alam dunia kecil mereka. Biarkan kanak-kanak bermain
  • Cuti sekolah datang lagi. Sinonimnya cuti sekolah yang panjang, penuhlah majlis walimatulurus atau resepsi meraikan cinta uda dan dara. Ingat ya anak muda, tak perlulah berhutang dengan mana-mana pihak semata
  • Mahu rapat dengan mentua tetapi kebanyakan menantu 'tidak ngam'. Agaknya walau di wajah tersenyum manis, dalam hati masih ada duri yang tersusuk, siapa tahu?
  • Jangan terkejut, ada di kalangan kita sanggup ikat perut demi memastikan bajet bulanan berjaya. Banyak keluhan diluahkan yang mana majoritinya datang dari para isteri. Hendak menyimpan pun susah,
  • Hanya sebab duit, suami isteri bahagia macam mana pun boleh 'tikam lidah'. Tambah pula kalau si suami hanya bergaji kecil. Jangan nak bezakan orang yang tinggal kat kampung dan bandar. Sebab harga barang pun sama
  • Pernah tak rasa sangat penat di tempat kerja dan pulang ke rumah sambung pula memasak, menyediakan makanan, mengemas, menguruskan anak-anak dan rasa hati nak merintih
  • Berdengkur ini boleh berlaku disebabkan saluran pernafasan tersumbat. Masalah ini juga berkait dengan hidung, lelangit, dan anak tekak. Biasanya orang yang suka tidur
  • Soal rezeki bukan kena ambil tahu cara untuk menjemput sahaja, tapi bab nak kena elak pun cukup penting. Tambah pula jika sudah berumah tangga, haruslah mahu 'kembangkan' rezeki yang ada untuk berkongsi dengan
  • Masih memangku bayi ketika menaiki kenderaan? Hentikan sekarang! Impak ketika kereta brek mendadak atau berlanggar boleh mengundangkan kecelakaan. Sama ada bayi terhentak pada dashboard atau kerusi di depannya,
  • Semua orang boleh cuba bisnes online, janji anda ada minat dan sudi luangkan masa. Pembeli hanya pilih dan bayar. Penjual menerima tempahan (pembayaran daripada pelanggan) dan penghantaran dilakukan. Tetapi jangan
  • Ibu yang pertama kali merasa dunia nak bersalin, pasti agak sedikit cemas. Sebenarnya cara pernafasan yang betul sangat membantu ibu melalui tempoh bersalin. Teknik yang betul bukan sahaja dapat
  • Setiap kali pulang dari pejabat, ibu bukan boleh terus berehat. Paling tidak ibu letak beg, gantung apron di badan dan bersiap-siap sediakan juadah makan malam untuk anak-anak dan suami. Ya,
  • Bahagia paling mudah dalam keluarga adalah apabila kita ada masa untuk berkomunikasi dan bergurau senda bersama mereka. Sebagai bonus, ukhuwah yang diikat mampu bagi pulangan rezeki yang berganda.
  • Nak tutup bau yang busuk, tetapi kesannya baju jadi kuning dan tidak tanggal jika dibasuh. Ini boleh mengganggu penampilan anda juga walau kononya ketiak tidak lagi berbau. Bagaimana cara untuk
  • Ada isteri yang cerewet bukanlah satu perkara luar biasa. Wanita sinonim dengan sikap mudah meluah rasa. Berbeza dengan lelaki pula sinonim dengan kurang bercakap sebablebih suka pendam rasa. Tapi sikap
  • Bukan suka sangat makan menu 'ekspres' tapi kadang sebab nak cepat tangan terus capai apa yang ada depan mata. Dan kalau pun di rumah dalam peti memang sudah tersedia dengan makanan apa
  • Pasangan makin jarang bermanja dan kurang melayan anda di tempat tidur? Cuba fikirkan apakah sebabnya dan apa sebenarnya yang diingini oleh suami daripada seorang isteri apabila dia ingin memenuhi tuntutan
  • Sibuk dengan urusan mencari rezeki, kadang sampai sampah dalam rumah pun tak sempat nak buang. Ya, itu yang boleh buat lipas membiak dalam rumah. Jangan risau, kali ini
  • Bakal-bakal ibu mahu pun yang kini telah mengandung dan sedang menunggu proses bersalin berikut ada panduan atau senarai keperluan yang anda semua perlu sediakan apabila berpantang nanti.