Info & Psikologi
  • Sebenarnya jodoh dan pertemuan adalah di tangan Allah SWT. Sekiranya jodoh kita telah tiada, maka jalan ke arah itu amat mudah dan dilorongkannya tanpa banyak onar. Namun jika jodoh masih panjang, maka usaha kita mahu memutuskannya
  • Ramadhan seharusnya menjadi satu permulaan pada perkara yang baik jika ingin berubah. Suami isteri misalnya, wajar menjadikan bulan penuh kemuliaan ini sebagai satu titik tambah untuk memperbaiki hubungan dan mengukuhkan lagi ikatan
  • Binatang peliharaan seperti kucing, arnab dan hamster adalah antara yang paling ‘dekat’ dengan anak-anak. Namun, bagaimana cara kita untuk memastikan anak-anak bermain dengan selamat bersama binatang peliharaan kesayangan anda
  • Sebagai ketua keluarga, kaum lelaki biasanya dilihat tidak betah untuk meluahkan masalah yang dihadapinya secara terus terang. Sebaliknya, mereka lebih senang untuk menyimpan kesemuanya sendirian, dengan harapan
  • Siapa kata anak-anak tidak perlu diajar ke dapur membantu ibu. Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Ketika kecillah anak-anak harus dilatih untuk turut sama di dapur. Bukan hanya kemahiran
  • Ketika dalam kandungan lagi, ibu perlu mengamalkan diet seimbang dengan nutrisi penting bagi perkembangan bayi di dalam kandungan. Apabila bayi dilahirkan selain susu badan, ibu juga
  • Sebagai ‘kaki bercuti’ tidak salah jika anda menetapkan sasaran untuk bercuti secara besar-besaran, asalnya ia tidak memberi impak kepada orang lain. Dalam erti kata lain, tidak menyusahkan ibu dan ayah atau adik beradik lain.
  • Rumah bukan sekadar tempat berlindung tetapi juga tempat hati terikat. Kalaulah fungsi rumah hanya untuk pulang dan pergi tidak ada bezanya dengan terminal bas. Kalaulah hanya untuk berkumpul beramai-ramai serupalah macam pasar,
  • Apa agaknya yang berlaku selepas ibu selamat melahirkan anak? Itu Antara persoalan yang biasa membelenggu ibu hamil kali pertama. Jangan runsing dan takut apabila mendengar pengalaman daripada ibu-ibu hamil yang telah melahirkan.
  • Sebab wanita hari ini diuji lebih besar dan berat. Suasana hari ini terlampau sibuk sama ada wanita bekerja atau suri rumah sepenuh masa. Keduanya tiada rehat. 24 jam kerja dan urus rumahtangga 24 jam tanpa rehat. Sekolah anak
  • 16 Mei merupakan Hari Guru. Apabila sebut sahaja Hari Guru, aku teringat ketika zaman persekolahan terutamanya di sekolah rendah. Saat itu, aku mula teruja untuk memberi hadiah kepada cikgu kelas. Namun perasaan malu sebab hadiah
  • Jelas diakui kehebatan seorang ibu yang wajib dihormati dan menjadi kesalahan besar jika hatinya disakiti. Namun, kedudukan dan darjat tersebut bukan sebagai satu kuasa sebaliknya merupakan satu amanah dan an
  • Ada saya mendengar hadis yang mengatakan antara tanda akhir zaman ialah ramainya perempuan yang berpakaian tetapi telanjang. Boleh Ustaz terangkan bagaimanakah seorang wanita yang nampak pada zahirnya menutup aurat tetapi
  • Tidak perlu menunggu waktu atau umur yang sesuai untuk memberi pendidikan islamik kepada anak anda. Malah anda sangat digalakkan merangsang si kecil ini sejak dalam kandungan lagi misalnya memperdengarkan bacaan ayat-ayat
  • Kesibukan di tempat kerja ada kalanya menuntut pasangan memahami tanggungjawab yang dipikul. Misalnya suami bergelar ketua, isteri perlu faham peranan suaminya di pejabat. Begitu juga ketika isteri menjadi
  • Membuat keputusan untuk memberikan makanan kepada bayi anda pastinya menjadi satu kesukaran kerana bimbang akan kesan satu-satu makanan itu kepada si kecil anda. Lebih sukar lagi bagi ibu beranak sulung yang mempunyai pola
  • Ada pelbagai pandangan ulama dalam menyambut Hari Ibu seperti haram, makruh dan harus. Kepelbagaian dalam pandangan ulama ini adalah disebabkan perbezaan titik pandangan individu berdasarkan keadaan setempat.
  • Ramai yang bermasalah dengan anak menantu yang buat hal hingga mengganggu gugat keheningan keluarga. Nak campur tangan macam tak kena, tak campur tangan, kita dan anak kita yang merana.
  • Kakak saya akan melangsungkan perkahwinan pada bulan depan. Dia ada mengupah mak andam untuk mempersiapkan dirinya pada hari itu. Salah satu dari kebiasaan yang saya lihat bagi bakal pengantin baru (atau kebanyakan orang wanita)
  • Keadaan cuaca yang tidak menentu menyebabkan anak mudah mendapat demam. Secara amnya demam bermakna sistem imunisasi sedang melawan serangan jangkitan. Antara penyebab berlakunya demam seperti serangan virus, bakteria,
  • Saya akan mendirikan rumah tangga tidak lama lagi bersama tunang saya. Saya ingin sekali menjadi seorang suami dan ayah yang benar-benar menjalankan tanggung jawab saya terhadap keluarga dan anak-anak. Boleh Ustaz ceritakan
  • Saya seorang suri rumah tangga. Berusia awal 20-an. Baru berkahwin setahun lalu dan kini sedang hamil lima bulan. Suami saya pemandu lori treler dan saya sering sendirian di rumah. Ada kalanya bagi menghilangkan kebosanan duduk di
  • Bukan senang nak melupakan kesalahan pasangan, tambah pula kalau berkait orang ketiga! Kes curang yang dilakukan pasangan tentunya memberi kelukaan yang mendalam di jiwa. Baik berlaku pada isteri mahu pun
  • Fahami bahawa dalam perkahwinan itu, pasangan suami isteri perlu melepasi lima fasa dalam perkahwinan. Paling penting adalah jalani dan ulangi fasa ini dengan penuh kesabaran. Ini dinamakan fasa cinta romantik.
  • Pastinya setiap wanita yang bergelar isteri ingin dirinya dihargai oleh suami yang menjadi belahan hati. Namun adakah pihak suami tahu cara untuk menghargai isteri mereka. Tidak mustahil ada yang masih tidak
  • Kalau ikutkan hati, memang ibu ayah tak suka tengok anak-anak terlalu ghairah dengan dunia gajet. Namun dengan zaman segala info di hujung jari, bukan mudah bagi ibu ayah untuk elak anak turut menyentuh
  • Keadaan mungkin jadi agak ketara apabila ada segelintir muslimat yang memilih untuk menghimpun (bukan jamak mengikut kaedah fikah yang biasa) iaitu bersolat pada hujung waktu Zuhur dan awal waktu Asar secara sekali ‘harung’. Ini
  • Sudah menjadi suatu kebiasaan untuk para wanita mengenakan alat solek apabila keluar dari rumah samada untuk pergi ke tempat kerja atau pergi bersiar-siar. Perbuatan bercantik-cantik ini sudah menjadi suatu fitrah manusia lebih-lebih lagi
  • Betul ke orang perempuan yang sedang haid tidak boleh memotong kuku dan rambutnya. Bagaimana pula jika kukunya sudah terlalu panjang dan mungkin banyak kekotoran yang boleh melekat dalam kukunya?
  • Siapa kata semakin berusia, tidak perlu lagi nak berfesyen? Tidak kira berapa pun usia, anda perlu juga mengikuti perkembangan fesyen untuk membantu anda kelihatan menarik. Ingat, tua tidak bermakna anda
  • Mungkin ramai di kalangan wanita tak sanggup melihat wanita lain bergaya sakan sehinggakan bernafsu juga mengikuti fesyen terkini walaupun tiada berduit. Meranalah si suami yang terpaksa berhutang ke sana ke mari, kalau tak dapat
  • Payah dan tak seronok kalau menantu perempuan tak sebulu dengan mentua. Hanya disebabkan berbeza pendapat apa yang dilakukan mentua pasti tidak enak di pandangan mata. Begitulah juga kalau ibu mentua yang tidak boleh terima
  • Melayan kerenah anak sememangnya tidak mudah. Jika dilanda tantrum atau amuk melampau, ibu jangan mudah membalas atau bertindak di luar kawalan. Seeloknya ibu dulu kena tenang dan ikut langkah-langkah ini...
  • Perampas biasanya dilabelkan kepada mana-mana gadis atau wanita yang bercinta atau mengahwini lelaki yang telah pun beristeri. Realitinya, bukan semua gadis atau wanita yang mengahwini suami seorang wanita yang lain adalah perampas.
  • Isu yang agak panas, adakah hubungan sulit isteri orang dan suami orang ini disebabkan suratan atau kebetulan. Kalau fikir secara waras dan berawas, boleh ke bercinta dan berhubungan sulit dengan suami orang. Yang usianya seiring
  • Membuang air kecil secara berdiri sudah menjadi kebiasaan kepada golongan lelaki. Malah di tandas-tandas awam, kemudahan untuk kencing berdiri disediakan bagi tujuan tersebut. Tetapi adakah golongan lelaki tahu, tabiat kencing
  • Sebelum pilih sajian setiap hari, elok anda ketahui rahsia cara makan untuk sihat ini. Ya, bab makan jarang orang mampu kawal, tambah pula ketika perut betul-betul lapar. Tetapi apa kata anda ambil tahu info ini
  • Khasiat air putih bukan sekadar untuk membersihkan tubuh, malahan juga sebagai zat yang sangat diperlukan tubuh. Salah satu waktu yang paling baik untuk minum air putih adalah pada waktu pagi
  • Hatiku sudah mati. Disebabkan perangai teruk suami yang tak prihatin dan menyakitkan setiap hari! Jangan sesekali mengaku hati anda telah mati, ini pengakuan yang amat membimbangkan! Hati orang beriman tidak pernah mati
  • Bukan bertujuan memalukan sesiapa tetapi bagi menjelaskan kedudukan sebenar kes bersesuaian dengan topik pilihan kali ini. Bukan wanita ini saja menerima nasib serupa malah ramai lagi tetapi hanya mampu mendiamkan diri.
  • Lelaki biasanya tidak suka menunjukkan perasaan mereka. Apatah lagi, meluahkan apa yang mereka rasa. Tidak kiralah kepada rakan rapat, adik beradik, mahupun sesiapa jua. Mereka lebih bersikap memendam dan melupakan
  • Bukan sekali dua kita dengar kes perebutan anak gara-gara kes perceraian yang kini menjadi 'permainan' di dalam dunia pasangan suami isteri. Perceraian juga boleh mencetuskan salah seorang pasangan hilang
  • Ada di antara anak-anak yang tidak gemar minum susu. Ibu bapa seharusnya menggalakkan anak-anak minum susu setiap hari. Jadilah lebih kreatif untuk memberi susu kepada anak-anak. Cara berikut mungkin boleh membantu ibu khususnya
  • Kebolehan wanita berkerjaya menguruskan diri mereka sendiri, memang wajib dipuji. Bukan hanya bijak mengendalikan kewangan dan urusan sendiri, lebih hebat lagi golongan wanita hari ini berkebolehan malah berani mengendalikan
  • Kalau suami adalah anak emaknya maka dia harus bijak kawal keadaan. Ingat, anda sudah punya keluarga. Masih ada tanggungjawab yang perlu dilunaskan. Jadi, pandai-pandailah bahagikan masa. Jangan sikit-sikit rujuk pada emak
  • Akhir-akhir ini ada banyak gambar yang boleh membuktikan sejauh mana mata anda peka melihat sesuatu. Kalau sebelum ini ada gambar yang memerlukan anda cari kata tersembunyi, kali ini anda cari
  • Anak ialah rezeki daripada Allah SWT. Kehadirannya ke dalam sesebuah keluarga pasti akan membawa kebahagiaan. Tapi macam mana jika anak yang dikurniakan itu jaraknya agak dekat? Jangan mengeluh. Setiap anak ada rezeki
  • Anda asyik menuntut suami untuk memanjakan isteri bagaimana pula dengan hati suami, siapa yang harus memanjakannya? Adakah ibunya, sahabat-sahabatnya atau perempuan-perempuan yang simpati dengannya?
  • Bukan di radio sahaja, di mana-mana pun kita biasa dengar panggilan yang seumpama itu, sama ada ‘suami yang tersayang’ ataupun ‘suami yang tercinta’, dan mungkin ada bermacam-macam ‘ter’ lagi yang belum saya kenal pasti.
  • Bukan saja lelaki, wanita juga tidak suka ditipu dan didusta. Ramai lelaki bersikap menipu tanpa niat atau ayat lebih hormat, bohong sunat. Sebenarnya tak perlu bohong sunat pun, lebih baik menyatakan kebenaran dengan cara paling 'manis'
  • Mengutuk ini ada pelbagai cara dan variasinya yang kadang kala kita lakukan secara sengaja atau tidak disengajakan tetapi kesannya tetap sama iaitu rasa kesakitan emosi bagi mereka yang dikutuk dan dikata. Siapa yang tidak sakit hati
  • Saya pernah bersemuka dengan janda tersebut. Janda itu tak mahu lepaskan suami biarpun saya merayu. Suami mendesak saya mengizinkannya berpoligami. Sehingga kini saya masih buntu mencar
  • Kalau suami ajak isteri keluar makan, bermakna dia ada banyak duit masa itu. Dia nak belanja isterinya dan mungkin ingin menyatakan yang dia "Cinta" pada isterinya. Jadi, cuba elak musnahkan emosi masing-masing. Kena sama-sama
  • Menabung sudah, berjimat sudah, apa lagi yang boleh dilakukan untuk memastikan rezeki sentiasa ada dan tidak putus. Anda perlu 'tilik' perlakuan dan muhasabah diri. Apa yang anda lalai selama ini akan mengundangkan kepada kesempitan
  • Adakah anda risau ketika usia meningkat tetapi kesihatan dan kecantikan semakin pudar? Anda melihat wanita-wanita lain yang muda jelita dengan pandangan cemburu? Mengapa takut memasuki usia empat puluh? Bukankah
  • Kehadiran anak sebagai penyeri rumah tangga menjadi dambaan setiap pasangan yang akan berkahwin. Namun, bukan semua pasangan beruntung memiliki cahaya mata sebagaimana yang dirancang. Pelbagai cara dan usaha telah dilakukan
  • Di mana-mana juga, dan pada setiap masa, mereka sudah tentu akan menjadi sasaran renungan oleh semua lelaki atas satu sebab yang disarankan oleh fakta kajian kumpulan cerdik pandai itu yang diiktiraf oleh sebuah institusi yang diiktiraf
  • Jangan tak tahu lelaki juga pandai merajuk walaupun merajuk itu sangat sinonim dengan wanita. Haaa... lelaki merajuk lagi teruk berbanding wanita. Silap-silap, berjam dan berhari memujuk masih tidak jalan. Tak perlu nak sentap wahai wanita,
  • Soal C.E.R.A.I tiada siapa yang minta nak jadi dalam rumah tangga. Tetapi sekiranya perkahwinan yang disyariatkan berserta beberapa prinsip yang perlu dipenuhi tidak lagi memberikan hikmah
  • Sesetengah wanita selesa memilih lelaki yang sudah berusia berbanding lelaki muda sebagai pasangan hidup mereka. Ada banyak sebab yang menyebabkan wanita lebih senang dengan mereka. Lelaki muda, amati beberapa perkara ini agar
  • Benar, tidak salah menyayangi pasangan tetapi cubalah belajar sayangi diri sendiri terlebih dahulu. Sekiranya kekok maknanya ada sesuatu yang tidak kena. Sudahnya, apa tindakan yang perlu kita ambil apabila pasangan buat khianat
  • Masalah anak tidak mahu makan sayur sememangnya menjadi satu cabaran besar kepada setiap ibu. Biarpun disogok dengan bermacam pujukan, si kecil tetap tidak mahu menerima sayuran sebagai makanan ruji mereka. Alasan mereka
  • Macam-macam persoalan bermain di minda ibu apabila terlambat datang haid dan ibu sering mengalami mual. Itu sebahagian tanda ibu mengandung. Untuk kepastian, ibu hamil boleh membeli alat ujian kehamilan atau berjumpa doktor.
  • Ramai lelaki mula mengeluh kalau wanita yang dia sayang mula kongkong hidupnya. Mana tidaknya semua benda nak kena 'roger' pasangan dulu. Tapi sebenarnya kalau wanita dah mula kawal tu, mesti ada sebab.
  • Bila hendak minta cari barang, panggil isteri, bila hendak minta air, panggil isteri juga. Serba serbi isteri sampaikan ada ketika, isteri hendak menarik nafas sekejap pun tak sempat-sempat. Kemudian, suami kata, “Awak bolehlah duduk
  • Jadi fenomena di media sosial zaman sekarang, budaya yang amat membimbangkan apabila isteri suka menyindir kelemahan suami dalam Facebook, suami tak mahu kalah mendedahkan aib isteri dalam Twitter. Anak-anak mereka pula
  • Tanyakan saja kepada pasangan yang kekal bertahan berpuluh tahun hingga kini, pernah tak wujud perselisihan faham atau pertengkaran? Jawapannya, pasti ada. Sebabnya perkahwinan adalah hubungan yang wujud hasil gabungan dua
  • Kalau dah kahwin rencah rasa dalam mana-mana perhubungan mana nak sama. Sudah tentu ada rasa bosan, gembira, masam manisnya dan menjuruskan kepada gangguan-gangguan yang boleh menjejaskan perhubungan.
  • Makan meriah macam mana pun tapi elok cara pemakanan kita biarlah ada disiplin. Etika pemakanan sihat, diet Rasulullah s.a.w boleh dijadikan panduan dan ikutan kerana Baginda adalah contoh teladan yang terbaik buat semua umat manusia.
  • Isteri dicipta dari tulang rusuk suaminya. Bukan dari kaki untuk dijadikan alas dan bukan juga dari kepala untuk dijunjung. Sebaliknya, dekat dengan bahu untuk dilindung dan dekat juga dihati untuk dikasihi. Kelembutan isteri bukanlah kelemahan,
  • Ramai merungut tentang kenaikan sara hidup masa kini dan tahun 2016 ini ada yang sudah meramalkan banyak lagi masalah-masalah akan timbul dengan kenaikan kos sara hidup. Bagi wanita pula lagilah banyak rungutnya, apa taknya
  • Agaknya macam mana nak buat kalau suami atau isteri ada rumah tetapi asyik tengok handphone. Langsung tak bercakap dengan pasangan, mungkin sibuk dengan kerja dan terpaksa bincang hal kerja dalam
  • Bukan semua ibu berjaya bagi ubat pada anak, tambah pula kalau masih bayi. Nak pula kalau jenis bayi yang kuat menangis, tapi jangan pelik ada juga bayi yang boleh telan ubat tanpa banyak karenah. Ok, ibu jangan susah hati, tip
  • Nak beli baju tak boleh, kalau beli pun yang sudah outdated dan sebagainya. Makan pun berkira bajet, nak berjalan pun berkira jauh dekatnya takut bayar tol dan minyak lebih. Nak beri duit pada anak isteri pun berkira dan apa yang diberi pun
  • Bukan mahu menyalahkan wanita yang cepat ‘menghangitkan’ isu-isu rumah tangga secara bebas tapi tidakkah keadilan itu mesti ditegakkan dengan memberi peluang para lelaki membela diri tentang tuduhan-tuduhan yang dilemparkan
  • Seronok membeli belah guna kad kredit, tapi hati-hati ya! Salah cara guna jerat diri sendiri seumur hidup bayar hutang. Adakah anda tahu apa itu kad kredit dan bagaimana sekeping kad kredit itu
  • Andai suami anda berkemampuan dan boleh berlaku adil malah telah menunjukkan usaha dan kesungguhannya untuk berlaku adil, haram bagi seorang isteri untuk memohon cerai semata-mata atas alasan tidak mahu berkongsi
  • Ramai para ibu gagal untuk memahami peranan yang perlu mereka mainkan dan peranan seorang menantu juga terbabas hanya sebab tiada peluang untuk jadi isteri yang baik kepada suami. Ada satu kes: seorang isteri rasa tidak
  • Anda sendiri pun masih guna? Walau sudah dilarang keras penggunaannya, tetapi ramai lagi yang suka menggunakan cotton bud untuk membersihkan telinga. Tambah pula memang sejak kecil ibu ayah dah ajar anak guna cotton bud untuk
  • Macam-macam cerita kita dengar tentang sikap perempuan tapi hakikatnya perempuan ini mudah nak difahami kalau anda tahu cara jaga hatinya. Sikap wanita ini lebih kurang, cuma cara dia tunjuk itu berlainan. Ok, cuba anda selami dunia
  • Haruslah nak kena tetamu rasa selesa saat mereka datang ziarah kita. Mungkin kadang kita pun tak menang tangan tapi kena juga usahakan untuk buat tetamu gembira. Jangan risau, ada caranya untuk jadikan suasana lebih teratur,
  • Kalau ditimpa kesenangan seharusnya kita lebih kuat beribadah, lebih takutkan Allah, lebih berhati-hati dengan dosa yang kecil apatah lagi yang besar, kena selalu bermuhasabah sambil mencambuk hati, kuat
  • Tidak ramai yang tahu dan amalkan petua lama untuk jaga tubuh badan. Tapi petua yang dikongsi ini sangat bagus untuk anda buang angin dalam badan dan sesuai untuk ibu yang bersalin cara bedah amalkan. Ya,
  • Cara tradisional ini selalu digunakan oleh masyarakat dahulu yang belum terdedah pemeriksaan USG. Mereka menjangkakan jantina bayi berdasarkan tanda-tanda yang dilihat pada keadaan ibu hamil. Cuba tengok
  • Bagaikan direntap sekelip mata perhatian dan belaian manja sepertimana yang pernah dinikmati suatu ketika dahulu. Ketika inilah timbulnya perasaan cemburu. Kelakar bukan apabila seorang ayah cemburu pada anaknya. Mulalah hati ingin
  • Waktu sihat memang kita tak pandang segala jenis petua orang dulu-dulu, tapi sebenarnya amalan ini patut dibuat dari peringkat awal dan terus jadikan salah satu rutin setiap hari. Jom mulakan hari ini juga...
  • Hidup zaman sekarang, memang semua nak kena pakai duit. Haaa... penting sangatkah duit? Penting atau tidak itulah hakikat nilai sekeping kertas yang diberi nama wang. Ada orang berkata jangan jadikan diri sebagai hamba duit kerana
  • Budak lelaki yang bersunat pada musim cuti sekolah baru lalu, sudah pun boleh berlari laju. Tetapi mereka yang bergelar pengantin baru, yang baru sahaja di ijab kabul juga ketika cuti sekolah, rasanya masih ramai yang berjalan seperti tidak
  • Salah beli hadiah, buah hati anda mesti tak pakai langsung. Paling tidak, disimpannya sampai berhabuk. Jadi untuk elak situasi ini berlaku, anda kena ambil tahu petua ini.
  • Semua wanita yang telah bergelar isteri sentiasa ingin bersama suaminya. Jika boleh sepanjang masa setiap saat berkepit disebelah suaminya.Bagi suami pula yang mindanya boleh fokus dan menyibukkan dengan
  • Bukan mudah melupakan kenangan pahit terutama yang melibatkan keguguran cahaya mata yang selama ini dinantikan. Sedikit sebanyak akan membuatkan anda bimbang untuk hamil kali kedua. Perasaan takut, bimbang dan gundah tentang
  • Payah sungguh nak 'sebulu' dengan mentua. Pantang silap sedikit pasti jadi isu. Mujur tak tinggal sebumbung. Yang peliknya, dengan menantu lain tidak pula begitu. Kalau boleh hari-hari hendak dipuji walaupun bukanlah hebat
  • Ibu hamil lebih berisiko untuk mendapat jangkitan kuman yang menyebabkan batuk, demam dan selsema sebab sistem imunisasi atau pertahanan badannya semakin lemah. Tapi mak-mak boleh ambil langkah alternatif ini untuk
  • Tiada ubat menyembuhkan selesema kerana ini jangkitan virus yang mana antibiotik tidak diperlukan semasa selesema kecuali berlaku komplikasi pada si comel anda. Barulah doktor akan membuat keputusan perawatan. Biasanya selesema
  • Adilkah kepada pasangan yang berhempas pulas bekerja seharian sedangkan kita senang-senang mengenakan syarat bahawa wang gajinya adalah milik kita sepenuhnya. Bukan setakat itu sahaja, apabila minta ‘di payung’ sedikit
  • Bukan senang nak maafkan seseorang yang dah buat silap. Tambah kalau bab yang menyakitkan hati tapi demi hubungan yang jernih dan masa depan anak-anak, apa salahnya melihat sudut pahit itu jadi yang lebih indah. Dan buat kaum lelaki,
  • Kaum ibu muda masih risau dengan dunia selepas bersalin? Ya, macam-macam cerita yang didengar dari mulut orang tapi sebenarnya pengalaman setiap wanita bersalin tak akan sama. Cuba ibu 'korek' sedikit rahsia ini untuk persediaan...
  • Ternyata duit bukan segalanya bila dah sah jadi suami isteri. Paling penting untuk ikat hati si dia, anda hanya perlu jaga 15 perkara ini. Mana yang masih kurang, sila ubah dan gerakkan hati untuk berubah demi masa
  • Nak didik anak memang kena banyak sabar. Kena tahu ikut lenggok dengan cara memberi nasihat, petunjuk, toleransi, penghargaan atau contoh teladan. Tapi kalau tak jalan juga, Mama boleh cuba tegur dengan
  • Ada isteri cukup menderita, siang membanting tulang bekerja untuk keluarga, pagi subuh sudah bangun memasak untuk keluarga, suami hanya tutup mata buat taik mata saja, celik-celik mata tengking