Dapur
  • Rasanya yang sedap membuatkan mangga jadi pilihan ramai untuk dimakan mentah, dijadikan jus segar mahu pun diolah menjadi pelbagai hidangan lazat.
  • Ada sesetengah orang suka kek pisang ni dengan dengan salted caramel, tetapi kali ini anda boleh belajar buat resepi kek pisang butterscotch. Rasa kek yang cukup gebu dan lembut...
  • Anak-anak suka makan ayam goreng? Haaa... kali ini mak-mak boleh cuba masakkan anak ayam goreng istimewa ini. Lagi best ayam ini tak mual dan rasa seimbang segala segi. Kuncinya ialah amazing buttermilk.
  • Anda salah seorang penggemar steamboat? Haaa... inilah masanya untuk anda cuba makan dengan puas di sebuah restoran, D'Kayangan Steamboat BBQ Buffet, Shah Alam.
  • Salah satu peralatan dapur yang penting adalah pisau dapur. Pisau berfungsi untuk memotong sayur, buah, daging dan bahan makanan lainnya. Memilih pisau dapur yang tepat dapat membantu proses memasak. Lagi tajam, lagi mudah
  • Suka makan menu seafood yang luar biasa? Kali ini anda patut buat sendiri di rumah sajian 'meleleh' yang cukup mudah tetapi mampu pikat selera pasangan, Kerabu Seafood, paling penting jimat masa!
  • Nampak senang tapi sebenarnya nak buat cucur udang pun kena tahu rahsianya. Biasanya bila buat cucur udang ni masalahnya, bila digoreng ia 'masuk minyak' dan lembik. Itulah yang buat kita hilang selera nak makan. Gigit je cucur, terus
  • Hidangan pemanis mulut atau dessert memang digemari seisi keluarga. Mungkin ada yang menganggap cara menyediakannnya agak sukar tapi percayalah bahawa ia tidaklah sesukar yang anda bayangkan. Jom kita cuba
  • Jika selalunya anda buat hidangan daging dengan selera kampung, apa kata kali ini cuba hidangkan tetamu dengan inti daging burger istimewa buat tetamu. Elok ada daging yang lebih jadikan makanan sejuk beku
  • Masakan istimewa kali ini, Gulai Lemak Kulat Sisir, menu tradisional paling enak untuk dinikmati. Anda yang langsung tidak pernah rasa, bolehlah cuba resepi yang MW kongsikan kali ini.
  • Waahh... memang terbaik kalau mampu buat sendiri! Mungkin ada yang belum pernah cuba masak ketam dengan cara ini. Namun jangan risau kerana Mingguan Wanita akan kongsikan resepi Ketam Goreng Sos Telur ini
  • Tiap kali masuk dapur, pasti ibu-ibu kering idea memikirkan menu untuk dihidangkan bagi santapan keluarga. Kali ini Mingguan Wanita kongsikan resepi Tauhu telur. Tengok gambar pun sudah dapat rasa nikmat tauhu telur ini, jadi
  • Setiap kali melintasi bahagian sejuk beku di pasaraya, antara benda yang menarik perhatian adalah puff pastry atau pastri sejuk beku pelbagai guna. Jika anda ingin menyediakan hidangan ringkas di rumah, apa kata anda dapatkan puff pastry
  • Pilihan menu petang hari ini adalah Mi Udang Berempah. Keenakan udang segar yang diguna pasti mampu mencuri hati anda dan keluarga. Belum masak sendiri, belum tahu rasanya. Jika dilihat resepi ini
  • Mungkin ramai yang ingin mencuba membuat sendiri kek di rumah. Langkah demi langkah berikut mungkin dapat membantu mereka yang mahu belajar membuat sendiri kek. Selamat mencuba.
  • Daging merupakan salah satu menu pilihan masakan yang tinggi protein, zat besi dan kalsium. Tetapi tahukah anda jika tidak tahu cara yang betul sewaktu memasak, daging akan jadi keras dan kurang sedap.
  • Seronok juga kalau sesekali mencuba menu baru. Selera mereka tidak terbatas asalkan apa yang dihidangkan itu nampak menyelerakan. Tidak perlu membeli di bakeri atau di kafe, apa kata cuba buat sendiri Biskut
  • Biarpun biskut moden mewarnai meja hidangan, namun kita masih lagi mencari-cari biskut lama untuk dihidangkan pada para tamu. Sebenarnya biskut lama tidak sukar disediakan. Malah ia juga tidak
  • Puas mencari resepi biskut paling enak untuk Hari Raya nanti? Bagi penggemar coklat, anda boleh mencuba langkah demi langkah kali ini yang lebih istimewa dengan kerangupan badam dan rasa coklat.
  • Masih ada masa untuk buat biskut raya dengan air tangan sendiri bersama keluarga tersayang, jadi apa kata kali ini anda cuba Dahlia Pandan yang istimewa dengan wangian pandan.
  • Bukan ramai yang rajin buat biskut zaman sekarang, tetapi kalau mudah macam resepi ini, kenapa masih ada alasan tidak mahu buat sendiri? Jom cuba hasilkan sesuatu untuk pikat keluarga dan tetamu yang datang ke rumah nanti...
  • Menikmati hidangan dari air tangan ibu nyata mewujudkan perasaan yang sukar untuk digambarkan dengan kata-kata. Walau kadang menu yang disediakan mudah, namun ini menjadi hidangan paling enak buat
  • Tak semua rasa jem tat nenas yang dibuat cukup sedap dan puas hati apabila dimakan. Paling mudah, ramai yang beli biskut yang sudah siap! Namun bagi anda yang suka buat sendiri biskut tat, anda boleh cuba resepi yang
  • Seorang ibu akan cuba pikat selera anak dengan pelbagai gaya sajian. Kadang anak tetap tolak dek kerana hilang selera atau mungkin bosan! Apa kata anda cuba sediakan menu mudah ini untuk si manja...
  • Mungkin dah biasa buat tetapi kelainan resepi masak ikan siakap ini perlu anda cuba dengan aura bahan-bahan yang mudah tetapi sedap!
  • Mungkin tidak ramai yang suka dengan Hello Kitty tetapi kalau jenis yang minat, mesti semua barang berbentuk Hello Kitty akan dibeli dan dijadikan sebagai koleksi. Adakah anda salah seorang peminat kartun ini? Jangan terkejut, bukan
  • Asyik makan cara masakan yang sama pun, bosan juga! Bagi penggemar udang, anda patut cuba resepi ini. Enam sajian ini cukup mudah dan sedap, sesuai untuk hidangkan kepada keluarga buat tukar menu setiap hari.
  • Sebut saja menu Thai, tom yam berkuah merah yang dipenuhi udang segar pastinya mengecurkan air liur akan keluar dari kepala. Menu yang mudah tapi tahukah anda tom yam juga ada banyak jenis. Cuba semak resepi ini...
  • Buat apa nak beli kalau anda boleh tanam sendiri sayur di rumah. Jimat dan sihat daripada pelbagai jenis bahan kimia yang anda mungkin tak tahu terbalut pada sayur yang dibeli. Ada beberapa bahan dapur yang mudah ditanam hanya
  • Baru letak kejap makanan, tengok sajian sudah dihurung semut. Tambah pula kalau menu yang manis-manis. Ini memang boleh ganggu emosi, nak buang makanan itu haruslah rasa serba salah. Jadi macam mana nak atasi masalah ini?
  • Ramai yang berkongsi cara pembuatan aiskrim sumi jelly yang kini sedang viral di laman sosial. Mingguan Wanita berkongsi resipi aiskrim sumi jelly sumbangan Puan Zarina Arshad. Idea untuk membuat aiskrim Malaysia ini tercetus
  • Dalam kesibukan beraksi di lokasi penggambaran, ada ketikanya, Fezrul Khan selesa menghabiskan waktu senggangnya di rumah. Dia lebih suka makan di rumah berbanding di luar kerana sangat menitikberatkan kualiti makanan
  • Madu merupakan salah satu bahan alami yang kaya dengan khasiat dan nutrisi untuk kesihatan serta dunia kecantikan. Ya, salah satu ubat yang boleh menyembuhkan pelbagai penyakit. Tapi sayangnya kalau anda tidak boleh membezakan
  • Terkenal sebagai penyanyi dan mencipta nama di luar negara khususnya Taiwan, nama Soo Wincci sinonim dengan masakan. Siapa sangka air tangan wanita ini sebenarnya pernah ditolak keluarga sendiri.
  • Nampak mudah tetapi sebenarnya nak masuk dapur kena ambil tahu petua yang membantu menaikkan rasa istimewa untuk sajian. Kadang resepi dah betul cuma salah ikut langkah dan tidak pernah tahu cara orang lama memasak
  • Selesai memasak, pasti anda terus masukkan lebihan sayuran atau makanan ke dalam peti ais. Jaga-jaga kerana tidak semua jenis makanan atau sayuran yang konon dianggap akan bertahan lama di tempat yang
  • Kalau anda jenis suka minum kopi atau teh, anda mungkin akan berdepan dengan masalah nak cuci gelas atau cawan yang bertukar jadi warna kekuningan. Selalunya yang asalnya warna putih, agak sukar untuk cuci
  • Salah satu teknologi yang sangat membantu kita adalah rice cooker. Dengan terciptanya rice cooker, kerja dapur bertambah senang, hanya tinggal untuk anda rajin tekan dan tunggu nasi masak. Namun, anda
  • Sajian berasaskan ubi-ubian sangat dekat di hati penggemar yang mempunyai selera tradisional. Mudah didapati dari dapur di ceruk-ceruk kampung, khasiat menu yang diolah daripada aneka ubi seperti ubi kentang, ubi keledek dan sebagainya
  • Tak kira pemanis mulut, lauk pauk dan juga aneka nasi, masakan pantai timur sudah popular hingga ke serata pelosok negara. Kalau dapat pasangan negeri Cik Siti Wan Kembang, bolehlah anda pikat selera dengan..
  • Resipi yang dikongsi ini membolehkan anda menghasilkan kira-kira satu bekas kaca bersaiz sederhana. Sos ini boleh dijadikan sos pencicah yang membuka selera. Selain dijadikan sos pencicah, anda juga boleh pelbagaikan ia menjadi sos
  • Nak dapat ayam gulung cantik macam ni, selalunya kat kedai. Tapi kali ini anda boleh cuba di rumah untuk hidangkan kepada anak-anak tersayang! Dengan rasa sebati lemon, memang puas hati, serius!
  • Bukan mudah menyediakan makanan seimbang, sihat untuk badan dan yang penting dapat menghindari penyakit memudaratkan. Lebih-lebih lagi pemakanan tak seimbang boleh jadi penyumbang terbesar kepada masalah
  • Memang selalunya sajian ini orang hidang atas meja pengantin tetapi apa salahnya sesekali hidangkan lauk 'cinta' buat anak-anak dan suami tersayang dengan Siakap istimewa, jom cuba!
  • Makanan sihat sangat berkait rapat dengan proses penyediaan yang bersih. Jangan sampai terlepas pandang dalam soal penyediaan makanan pula, ya. Peralatan yang digunakan untuk menyediakan
  • Radhi memang suka makan, bukan setakat suka tetapi tahu menilai keenakan setiap masakan. Sebab itu pelakon, pelawak dan personaliti TV ini mengambil keputusan masak sendiri. Anak kelahiran Pulau Pinang, berketurunan
  • Ada ketikanya, lalat banyak berkerumun di dapur. Lebih-lebih lagi ketika kita sedang sibuk memasak. Bagi mengatasi masalah lalat, ada beberapa petua lama yang boleh diamalkan
  • Gemar atau tidak, anda wajib cuba sebab mudah dan sajian ini tahan lama. Bila dah sejuk, simpan dalam bekas. Makan dengan nasi panas-panas, lempeng atau bubur. Confirm nangis...
  • Lidah lebih sukakan sajian Ala Thai? Tapi nak yang lebih senang dihidangkan dan sedap. Ok, anda patut cuba 5 resepi ini kerana rahsia cara masakan ini pasti akan memuaskan selera anda.
  • Lelaki dan kopi memang tak boleh dipisahkan. Ya, tak semua yang gemar kopi tapi boleh bilang jari kalau nak kata lelaki benci kopi. Bagi isteri yang nak pukau suami dengan kopi, anda sebenarnya kena ada cara. Inilah rahsianya...
  • Dalam kebaikan minyak yang ada, terselit juga kemudaratan seandainya digunakan dalam kuantiti yang banyak. Kebaikannya ialah minyak dapat menyalurkan sumber tenaga dengan cara paling
  • Mudah dan cepat. Itulah yang boleh dikatakan apabila membuat aneka bakeri kerana bahan asas rotinya adalah sama. Serlahkan kreativiti untuk menghasilkan pelbagai jenis bakeri yang menyelerakan.
  • Betul ke perempuan sekarang masak tak sama dengan cara orang dulu-dulu? Itu kita kena semak diri sendiri, bukan tilik orang lain, ya. Macam mana pun kali kini anda boleh curi rahsia orang lama dulu dengan 5 petua ini. Jom, semak!
  • Kepingan roti yang ada di rumah, lebih elok diolah menjadi sandwic yang enak. Idea menghasilkan sandwic mudah ini juga tidak perlukan kos yang besar. Cukup dengan minat dan ada masa anda boleh hasilkan sandwic ringkas
  • Khusus yang suka menu ringkas tanpa santan, anda boleh cuba hidangkan pasangan dan anak-anak dengan pelbagai juadah sup yang boleh dimakan dengan nasi putih, bihun atau mungkin nasi himpit. Yang mana sajian jadi idaman
  • Macam mana cara anda potong kek bulat selama ini? Pasti dengan mengambil titik tengah dan potong ikut garis lurus ke tepi, bukan? Kemudian potong ikut sudut untuk dapatkan bentuk segi tiga, betul tak? Mungkin
  • Sesuai untuk anda yang suka dengan menu berkuah, apa kata kali ini anda cuba resepi Pengat Sukun yang istimewa dengan rasa lemak santan dan wangian daun pandan. Bukan susah pun, hanya 4 langkah anda
  • Sekali sekala memasak daging dengan masakan lain pastinya memberikan kejutan kepada ahli keluarga. Anda patut mencuba Gulai Daging Bumbang Nyior yang mempunyai gabungan rasa yang lengkap untuk
  • Tidak perlu bersusah payah ke pasar raya atau ke pasar, gunakan apa sahaja yang ada di dapur dan peti ais. Mungkin masih berbaki serunding daging atau ayam mahupun sambal udang atau bilis. Semuanya boleh dijadikan inti
  • Sekarang macam-macam jenis kuih moden yang ada kedai tetapi kali ini anda boleh cuba buat menu petang yang paling ringkas dan sedap dengan rahsia orang lama. Jom cuba buat Lempeng Pisang yang wangi ini...
  • Sedapnya masakan kuih tradisional, dengan rasa lemak-lemak manis yang disebatikan dengan inti kelapa memang puas hati kalau dapat buat sendiri. Sempena cuti hari ini, bolehlah anda curi masuk ke dapur
  • Talam bukan sebarang talam, ini rahsia air tangan dulu-dulu. Nampak macam guna banyak bahan tetapi sebenarnya nak buat cukup senang. Kalau menjadi, bukan hanya curi selera pasangan dan anak-anak tetapi ibu ayah mentua boleh
  • Sebelum masuk dapur, anda kena ambil tahu beberapa cara untuk memudahkan kerja memasak. Mungkin ada yang sudah diamalkan tetapi pastinya cara yang digunakan agak berbeza, cuba anda semak 5 petua ini pula...
  • Kedatangan tetamu harus diraikan. Tidak semestinya dengan hidangan berat, menu ringkas sudah memadai asalkan ia air tangan sendiri. Finger food yang menjadi trend masa kini bukan sahaja nampak
  • Kacang pool popular di selatan tanah air terutamanya negeri Johor Darul Takzim dan juga Singapura. Tetapi selera kacang pool sebenarnya dibawa masuk daripada Tanah Arab dan menjadi hidangan bagi penduduk setempat. Rupa-
  • Bagi suri rumah, mungkin mereka lebih gemar memasak sendiri kerana mempunyai masa. Namun bagi yang bekerja, mereka tiada pilihan selain membelinya. Prihatin dengan keadaan ini, sisipan Selera MW membantu anda dengan
  • Generasi hari ini berani mencuba apa sahaja menu baru. Selera mereka tidak terbatas asalkan apa yang dihidangkan itu nampak menyelerakan. Tidak perlu membeli di bakeri atau di kafe, apa kata cuba buat sendiri di rumah. Pasti
  • Jika sedap kuahnya, lengkaplah resepi Roti Jala anda. Dan perlu anda tahu cara-cara nak 'menjala' agar tidak cepat terbuka. Menu ini sesuai untuk dihidangkan kepada tetamu yang datang ke rumah.
  • Lengkapkan selera petang anda dengan Popia Basah Inti Udang Kering yang mudah dan sedap ini. Dengan rasa sebati sayur dan wangi udang kering, air tangan pasti akan jadi pilihan keluarga.
  • Finger food yang menjadi trend masa kini bukan sahaja nampak menarik ketika dihidangkan, ia juga digemari kerana tidak terlalu berat. Bingung memikirkan juadah yang sesuai, apa kata cuba resipi ini yang sangat mudah cepat.
  • Pedas berlemak, ini adalah dua ciri unik masakan tradisi Negeri Sembilan. Namun biarpun pedas berapi, keenakannya yang tersendiri menjadikan kegemaran keluarga. Anda ingin mencuba? MW kongsikan 3 rahsia resepi tradisional
  • Menu sihat untuk keluarga tersayang dan mungkin boleh dijadikan salah satu hidangan pencuci mulut untuk rumah terbuka. Anda sendiri boleh rasa mangga segar apabila digigit, jom cuba buat!
  • Kedatangan tetamu harus diraikan. Tidak semestinya dengan hidangan berat, menu ringkas sudah memadai asalkan air tangan sendiri. Hanya dalam tempoh 25 minit, anda pasti dapat siapkan juadah istimewa untuk mereka yang datang
  • Hidangan nasi tomato tidak kurang hebatnya jika dibandingkan dengan sajian lain. Mempunyai keenakan rasa tersendiri di samping lauk pauk yang pelbagai dan amat sesuai disajikan kepada tetamu. Jika kena dengan gayanya tetamu pasti akan
  • Masih mencari menu yang istimewa buat tetamu yang datang beraya, apa kata sekali sekala ubah selera dengan menghidangkan Char Kuetiaw. Bukan sahaja mengenyangkan, malah juga membuka selera terutama
  • Tetamu masih meriah berkunjung, tetapi apa kelainan ssajian raya anda kali ini? Cuba lengkapkan hidangan dengan Puding Roti Karamel yang gebu, lebih istimewa rasa yang cukup sedap dan lemak manis susu.
  • Resepi biskut moden yang paling ringkas dan anda boleh buat sendiri di rumah, Bisukut Lidah Kucing Pelangi. Biskut ini cepat lemau jika di biar terdedah pada udara. Biskut yang lemau boleh di panaskan semula selama 5-8 minit dalam oven
  • Sudah ada menu untuk hidangan tetamu yang bakal menziarahi rumah anda pada hari raya nanti? Jika anda masih tercari-cari resepi yang berbeza untuk juadah daripada sebelumnya, Mingguan Wanita ingin kongsikan resepi raya,
  • Apa kata anda mencuba set Nasi Kerabu Original, lebih istimewa dengan gabungan solok lada dan ikan celup tepung. Sediakan untuk orang tersayang dengan air tangan anda, pasti mereka lebih menikmati juadah berbuka puasa.
  • Mestilah cari resepi biskut paling senang dibuat untuk dijadikan hidangan di hari raya nanti. Jadi ini pilihan terbaik, dengan rasa enak emping jagung dan manisnya ceri merah yang mampu curi hati tetamu.
  • Dengan menggunakan 5 bahan, anda mampu sempurnakan Hari Lebaran dengan hidangan Kek Mentega yang sangat mudah untuk disediakan. Atau apa kata anda cuba dan kongsikan hasil air tangan bersama mentua atau
  • Kuih-muih tradisional cukup digemari dan menjadi pilihan walau di bulan Ramadhan. Resipi turun temurun ini menjanjikan keunikan rasanya yang tersendiri dengan bahan yang mudah untuk diperolehi. Jom cuba salah satu menu ini hari ini...
  • Kuih talam semestinya menjadi pilihan ramai kerana rasanya yang manis dan enak serta teksturnya yang lembut dan beraneka warna. Ia bukan sahaja sebagai pembuka selera berbuka puasa malah turut boleh
  • Hidangan nasi tidak lengkap andai tidak disertakan bersama menu sayur. Salah satu hidangan ringkas namun menarik dari sayur-sayuran adalah kerabu. Pelbagai jenis kerabu yang menyelerakan daripada sayur-sayuran, ulam-ulaman,
  • Masih semangat masuk dapur sediakan sajian untuk keluarga tersayang? Atau anda sudah mula membeli lauk pauk di kedai kerana tiada idea untuk masak. Apa kata anad lengkapkan sajian berbuka puasa hari ini dengan Kerabu
  • Hidangan manis atau pedas sering jadi pilihan untuk berbuka. Apa kata untuk kali anda menghidangkan sajian bergoreng dan rangup seperti cucur. Bukan sahaja mudah disediakan tetapi enak dan berkhasiat kerana mengandungi pelbagai
  • Tidak dinafikan selera makan tatkala bulan puasa agak tinggi berbanding hari biasa. Anda boleh memilih untuk menyediakan hidangan berbuka sendiri, membeli ataupun berbuka di luar seperti hotel atau restoran bersama
  • Rugi jika anda tidak mencuba resipi istimewa Baba & Nyonya ini, yang mana sememangnya mengundang selera. Dengan rasa yang cukup enak, lemak-lemak manis udang dan santan, mampu mencuri selera anda sekeluarga.
  • Tidak lengkap rasanya bila Syawal tiba, meja hidangan tidak dilengkapi dengan aneka biskut tradisional. Walaupun pelbagai resipi biskut terkini dan moden boleh didapati, janganlah pula kita lupa akan biskut lama yang rasanya tidak
  • Menu tradisi, Kuih Keria salah satu sajian yang sangat ringkas tetapi pasti mampu mencuri selera anak-anak dan keluarga tersayang. Cuba buat sendiri dengan rasa keenakan ubi yang disebatikan dengan gula.
  • Rajin makan tetapi kalau suruh potong bawang, terus menolak? Jangan amal sangat nanti orang terus kata kita pemalas, sekali pun sebenarnya mata anda jenis tidak tahan potong bawang. Jadi bagaimana cara untuk elak daripada mata berair
  • Setiap kali tiba ramadan, bazaar Ramadan akan dipenuhi dengan pelbagai juadah. Bagi yang menggemari makanan manis, anda boleh buat sendiri kuih muih, istimewa kali ini adalah kuih dari negeri Pantai Timur, Ketupat Sotong yang mana
  • Masakan kampung bukan sahaja digemari oleh masyarakat Melayu tetapi juga pelbagai bangsa . Menu seperti ikan talang, rendang udang, pecal dan sebagainya merupakan antara masakan kampung yang
  • Lengkong adalah antara juadah yang sering menjadi pilihan apabila tiba waktu berbuka puasa. Selain rasa yang manis dan enak, cara pembuatannya juga mudah dan cepat. Malah anda sendiri boleh memasak mengikut kreativiti tersendiri di
  • Hidangan nasi tidak lengkap andai tidak disertakan bersama menu sayur. Salah satu hidangan ringkas namun menarik dari sayur-sayuran adalah kerabu. Kai ini anda boleh cuba buat menu istimewa yang sangat mudah tetapi pasti menjadi
  • Kuih tradisional yang popular di Malaysia ini merupakan sejenis kuih talam, Kuih Seri Muka mudah di dapati di mana-mana kerana ramai yang gemarkan rasa kuih ini yang bukan sahaja enak malahan sesuai untuk dihidangkan pada semua
  • Menikmati masakan dari negeri Cik Siti Wan Kembang pastinya membuka selera bagi yang gemarkan kelainan. Rasanya yang lain dari lain namun enak tetap menjadi pilihan si penggemar makanan Pantai Timur.
  • Keenakan ayam boleh dipelbagaikan atau sekadar digoreng begitu sahaja. Sempena Ramadhan kali ini, anda pasti boleh mencuba pelbagai resipi ayam yang boleh disajikan buat sanak saudara serta sahabat handai ketika
  • Bubur biji nangka atau lebih dikenali dengan nama ‘Kuih Butir Nangka’ memang sedap dihidangkan waktu kita hendak berbuka puasa, tambahan pulan kalau dibiarkan sejuk dahulu di dalam peti ais sebelum
  • Masakan yang unik bagi penggemar kerabu, Kerabu Ikan Pekasam Daun Selom. Hidangan Melayu ini sangat mudah untuk disediakan dan anda pasti gemar dengan rasa asli ulam-ulaman yang digaul bersama ikan