Dapur
  • Siapa yang suka makan daging pekasam, mesti suka dengan resepi ini, yang penting sedapnya luar biasa sebab buat sendiri. Rasanya masin-masin masam apabila digoreng dengan bawang... fuh, cedok nasi tak
  • Sedap ni, sejenis makanan menu petang yang rangup di luar tetapi lembut di dalam. Haaa... memang mak-mak patut cuba buat sendiri, bahan-bahan yang diperlukan pun tak banyak. Jom buat!
  • Beli kuih kat kedai nampak cantik tetapi bila balik cuba buat sendiri rupanya tak sama seperti yang ada di kedai. Haaaa... mestilah sebab silap cara goreng, nak tahu macam mana cara yang betul ikutlah resepi dari Puan Rafiza Idayu ini...
  • Kalau nak sediakan pemanis mulut yang sesuai untuk anak-anak, ibu kena pandai cari menu yang banyak main warna. Haaa... barulah anak-anak cepat terpukau! Kali ini anda boleh cuba Puding Roti perkongsian oleh
  • Alahaaiii... jenuh pujuk anak-anak makan sayur tetapi diorang tak nak makan. Bukan tak nak ajar tetapi tak tahu kenapa bagi sesetengah anak, sayur ni sejenis makanan paling dibenci.
  • Buat penggemar makanan seafood, anda boleh cuba resepi ini. Masakan ini nampak simple tapi sedapnya pada sos buatan sendiri dan rasa wangian serai. Rugi kalau tak pernah buat tapi pastikan guna sotong segar ya, manis sotong itu penting!
  • Patutlah ramai orang buat kuih ini, rupanya sedap sangat rasa manis lemak santan. Bau wangi daun pandan, fuh berbaloi buat! Haaa... lagi best cara buatnya cukup mudah sebenarnya, cuba anda buat guna resepi yang dikongsikan
  • Selepas belajar tip mudah tanam taugeh ini. Anda pasti takkan buang ke tong sampah lagi bekas air kotak saiz besar yang sudah kosong. Sebabnya cuma dengan bekas air kotak, kacang hijau dan air anda dah boleh hasilkan taugeh sendiri.
  • Kalau selalunya anda beli yang dah siap, kali ini boleh cuba buat sendiri sambal hitam yang mana cukup sedap dijamah dengan nasi panas-panas. Apa yang menarik resepi sambal hitam yang dikongsi oleh Puan Fieda Fieda
  • Asyik makan lauk ayam dan daging, sesekali nak juga menu yang simple macam mana ini. Ini nampak ringkas tetapi kalau dah rasa, nasi satu periuk boleh habis! Nak tahu tahap mana anda mampu habiskan nasi, sila cuba buat dulu guna resepi
  • Sesuai sangat buat pada musim panas ini, kalau minum kat kedai pun harganya boleh tahan! Jadi eloklah buat sendiri guna resepi yang dikongsikan oleh Puan Murni Rahmat, tambah pula kalau anda keluarga yang besar.
  • Kalau buat sambal ini, kerja dapur anda jadi lebih mudah. Sebab sesuai nak buat sup, nasi goreng, lauk sambal dan sebagainya. Elok sangat resepi yang dikongsi oleh Puan Siti Hasnah Rahman ini. Ikuti rahsia nak
  • Bagi penggemar agar-agar, anda boleh cuba sediakan anak-anak dan pasangan Puding Milo ini, mudah dan yang penting sedap! Ini kalau anak tak suka tak tahu lah sebab selalunya kalau pemanis mulut yang berkait
  • Nak sedikan hidangan untuk anak, mestilah kena cari yang tak pedas dan cepat siap! Kalau ambil masa yang lama, kejap lagi berperang dengan anak-anak. Haaa... nak tahu apa menu yang sesuai untuk anak,
  • Yang anda semua faham, bunga telang kegunaannya sebagai pewarna dalam nasi kerabu. Ada banyak lagi kegunaan bunga telang. Suri anak 4, Puan Liyana Anaqi berkongsi panduan mempelbagaikan kegunaan bunga
  • Ada ketika buntu nak masak apa, sebab bukan senang nak cari sajian yang sesuai dengan tekak anak-anak. Haaa... adakah anak anda peminat ayam? Apa kata ibu cuba sediakan Sate Nugget Ayam ini, perkongsian resepi
  • Kalau anda ada anak kecil, pastinya termos merupakan satu keperluan kalau keluar berjalan. Tambah pula kalau anak jenis minum susu formula, lagilah nak kena ada termos untuk isi air panas. Tetapi macam mana anda jaga dan cuci termos
  • Salah satu pemanis mulut untuk penggemar cheese, resepi ini adalah percubaan pertama membuat Souffle Cheesecake dengan hanya menggunakan 3 bahan. Sedap atau tak, anda kenalah cuba buat sendiri!
  • Sajian untuk petang ini KHANOM KHAI NOK GRATAA @ THAI FRIED SWEET POTATO yang enak kalau dimakan bersama kopi o panas. Resepi ini dikongsikan oleh Puan Hafizah Fiza dari Perlis. Sedap, lemak manis dan
  • Rasanya semua orang pernah alami masalah sinki tersumbat, bukan di rumah sendiri mungkin berlaku di rumah saudara. Kena pula orang yang jenis selalu masuk dapur, mahu tak tersumbat?
  • Bila nak masak laksa, wajib letak asam keping. Masak lemak, pun kena ada asam keping baru ‘terangkat’. Selama ini anda beli sajakan asam keping tu.
  • Selama ini macam mana kita kupas kerang. Rebus dulu, bila dah terbuka sikit baru kupas satu persatukan? Teknik ini buatkan kerja kupas kerang lebih mudah malah kerang jadi lebih gebu.Sebelum itu, anda kenalah bersihkan kerang. Ada bermacam
  • Selalunya bagi penduduk kampung keturunan JAWA pasti akan ada BUBUR SOMSOM. Haaa... bagi anda yang tak pernah cuba, boleh guna resepi yang dikongsi oleh Puan Yati Che Det‎ ini. Sedap tak sedap, kena rasa
  • Anda, pernah makan tak kuih tepung talam yang rasa santannya pekat melekat, gula merahnya sesedap rasa. Lembut mengalir laju saja di dalam mulut. Bila tak semena-mena kawan sepejabat ni bawa kuih tepung talam gula merah dari air
  • Selalu kalau beli mesti tak guna semua. Kalau simpan peti sejuk nanti layu dan cepat rosak. Haaa... sebenarnya anda boleh buat macam ini, jimat sikit! Yang pasti tahan lama.
  • Pertama kali makan pisang muda goreng ini waktu berkunjung ke rumah kenalan. Waktu itu, ada sedikit kenduri untuk meraikan pemergian ahli keluarga kenalan yang mahu ke Makkah. Uniknya juadah ini sebab pisang yang digoreng
  • Kalau anda jenis suka minum kopi atau teh, anda mungkin akan berdepan dengan masalah nak cuci gelas atau cawan yang bertukar jadi warna kekuningan. Selalunya yang asalnya warna putih, agak sukar untuk cuci
  • Suka guna mesin pengisar sebab nak mudahkan kerja tetapi kebanyakan orang suka biarkan blender selepas digunakan tanpa dicuci dulu. Kesannya mesin pengisar akan meninggalkan kesan
  • Wanita yang suka masak, pasti suka dengan cara masakan atau petua yang mudahkan kerja mereka di dapur. Kali ini anda boleh cuba sediakan minyak bawang putih, perkongsian dari Puan Tinie Razak...
  • Dah dua kali saya cuba buat homemade patty burger cita rasa Malaysia ni. Mudah dan ringkas. Kalau tak mudah, takkan lah berulang sampai dua kali dalam masa seminggu ye tak?
  • Mak-mak yang dekat rumah tu selalu susah hati bila bahan masak macam serai, lengkuas, halia yang nak diguna tiba-tiba dah kecut. Ini semua sebab rajin sangat masuk dapur atau sibuk sangat bekerja tapi hujung minggu tetap nak kena
  • Bukan senang jadi Mak-mak ni, kadang boleh pening kepala memikirkan menu sarapan untuk suami dan anak-anak tersayang. Tambah pula kalau anda jenis ibu yang bekerja, confirm fokus nak cepat tetapi sedap! Ok, jangan risau, apa
  • Selalunya kalau makanan tak habis, ramai yang buang ke tong sampah. Ada juga yang simpan dalam peti ais, konon nak panaskan. Sudahnya keras kejung dalam peti ais ada yang dibiar sampai seminggu. Silap-silap
  • Selalunya nasi yang tak habis, kita buat nasi goreng. Tapi bosan juga asik ulang tayang menu sama. Apa kata, kita olah nasi sejuk jadi cucur. Menu ini boleh dijadikan sarapan pagi atau sajian petang.
  • Rasanya yang sedap membuatkan mangga jadi pilihan ramai untuk dimakan mentah, dijadikan jus segar mahu pun diolah menjadi pelbagai hidangan lazat.
  • Ada sesetengah orang suka kek pisang ni dengan dengan salted caramel, tetapi kali ini anda boleh belajar buat resepi kek pisang butterscotch. Rasa kek yang cukup gebu dan lembut...
  • Anak-anak suka makan ayam goreng? Haaa... kali ini mak-mak boleh cuba masakkan anak ayam goreng istimewa ini. Lagi best ayam ini tak mual dan rasa seimbang segala segi. Kuncinya ialah amazing buttermilk.
  • Anda salah seorang penggemar steamboat? Haaa... inilah masanya untuk anda cuba makan dengan puas di sebuah restoran, D'Kayangan Steamboat BBQ Buffet, Shah Alam.
  • Salah satu peralatan dapur yang penting adalah pisau dapur. Pisau berfungsi untuk memotong sayur, buah, daging dan bahan makanan lainnya. Memilih pisau dapur yang tepat dapat membantu proses memasak. Lagi tajam, lagi mudah
  • Suka makan menu seafood yang luar biasa? Kali ini anda patut buat sendiri di rumah sajian 'meleleh' yang cukup mudah tetapi mampu pikat selera pasangan, Kerabu Seafood, paling penting jimat masa!
  • Nampak senang tapi sebenarnya nak buat cucur udang pun kena tahu rahsianya. Biasanya bila buat cucur udang ni masalahnya, bila digoreng ia 'masuk minyak' dan lembik. Itulah yang buat kita hilang selera nak makan. Gigit je cucur, terus
  • Hidangan pemanis mulut atau dessert memang digemari seisi keluarga. Mungkin ada yang menganggap cara menyediakannnya agak sukar tapi percayalah bahawa ia tidaklah sesukar yang anda bayangkan. Jom kita cuba
  • Jika selalunya anda buat hidangan daging dengan selera kampung, apa kata kali ini cuba hidangkan tetamu dengan inti daging burger istimewa buat tetamu. Elok ada daging yang lebih jadikan makanan sejuk beku
  • Masakan istimewa kali ini, Gulai Lemak Kulat Sisir, menu tradisional paling enak untuk dinikmati. Anda yang langsung tidak pernah rasa, bolehlah cuba resepi yang MW kongsikan kali ini.
  • Waahh... memang terbaik kalau mampu buat sendiri! Mungkin ada yang belum pernah cuba masak ketam dengan cara ini. Namun jangan risau kerana Mingguan Wanita akan kongsikan resepi Ketam Goreng Sos Telur ini
  • Tiap kali masuk dapur, pasti ibu-ibu kering idea memikirkan menu untuk dihidangkan bagi santapan keluarga. Kali ini Mingguan Wanita kongsikan resepi Tauhu telur. Tengok gambar pun sudah dapat rasa nikmat tauhu telur ini, jadi
  • Setiap kali melintasi bahagian sejuk beku di pasaraya, antara benda yang menarik perhatian adalah puff pastry atau pastri sejuk beku pelbagai guna. Jika anda ingin menyediakan hidangan ringkas di rumah, apa kata anda dapatkan puff pastry
  • Pilihan menu petang hari ini adalah Mi Udang Berempah. Keenakan udang segar yang diguna pasti mampu mencuri hati anda dan keluarga. Belum masak sendiri, belum tahu rasanya. Jika dilihat resepi ini
  • Mungkin ramai yang ingin mencuba membuat sendiri kek di rumah. Langkah demi langkah berikut mungkin dapat membantu mereka yang mahu belajar membuat sendiri kek. Selamat mencuba.
  • Daging merupakan salah satu menu pilihan masakan yang tinggi protein, zat besi dan kalsium. Tetapi tahukah anda jika tidak tahu cara yang betul sewaktu memasak, daging akan jadi keras dan kurang sedap.
  • Seronok juga kalau sesekali mencuba menu baru. Selera mereka tidak terbatas asalkan apa yang dihidangkan itu nampak menyelerakan. Tidak perlu membeli di bakeri atau di kafe, apa kata cuba buat sendiri Biskut
  • Biarpun biskut moden mewarnai meja hidangan, namun kita masih lagi mencari-cari biskut lama untuk dihidangkan pada para tamu. Sebenarnya biskut lama tidak sukar disediakan. Malah ia juga tidak
  • Puas mencari resepi biskut paling enak untuk Hari Raya nanti? Bagi penggemar coklat, anda boleh mencuba langkah demi langkah kali ini yang lebih istimewa dengan kerangupan badam dan rasa coklat.
  • Masih ada masa untuk buat biskut raya dengan air tangan sendiri bersama keluarga tersayang, jadi apa kata kali ini anda cuba Dahlia Pandan yang istimewa dengan wangian pandan.
  • Bukan ramai yang rajin buat biskut zaman sekarang, tetapi kalau mudah macam resepi ini, kenapa masih ada alasan tidak mahu buat sendiri? Jom cuba hasilkan sesuatu untuk pikat keluarga dan tetamu yang datang ke rumah nanti...
  • Menikmati hidangan dari air tangan ibu nyata mewujudkan perasaan yang sukar untuk digambarkan dengan kata-kata. Walau kadang menu yang disediakan mudah, namun ini menjadi hidangan paling enak buat
  • Tak semua rasa jem tat nenas yang dibuat cukup sedap dan puas hati apabila dimakan. Paling mudah, ramai yang beli biskut yang sudah siap! Namun bagi anda yang suka buat sendiri biskut tat, anda boleh cuba resepi yang
  • Seorang ibu akan cuba pikat selera anak dengan pelbagai gaya sajian. Kadang anak tetap tolak dek kerana hilang selera atau mungkin bosan! Apa kata anda cuba sediakan menu mudah ini untuk si manja...
  • Mungkin dah biasa buat tetapi kelainan resepi masak ikan siakap ini perlu anda cuba dengan aura bahan-bahan yang mudah tetapi sedap!
  • Mungkin tidak ramai yang suka dengan Hello Kitty tetapi kalau jenis yang minat, mesti semua barang berbentuk Hello Kitty akan dibeli dan dijadikan sebagai koleksi. Adakah anda salah seorang peminat kartun ini? Jangan terkejut, bukan
  • Asyik makan cara masakan yang sama pun, bosan juga! Bagi penggemar udang, anda patut cuba resepi ini. Enam sajian ini cukup mudah dan sedap, sesuai untuk hidangkan kepada keluarga buat tukar menu setiap hari.
  • Sebut saja menu Thai, tom yam berkuah merah yang dipenuhi udang segar pastinya mengecurkan air liur akan keluar dari kepala. Menu yang mudah tapi tahukah anda tom yam juga ada banyak jenis. Cuba semak resepi ini...
  • Buat apa nak beli kalau anda boleh tanam sendiri sayur di rumah. Jimat dan sihat daripada pelbagai jenis bahan kimia yang anda mungkin tak tahu terbalut pada sayur yang dibeli. Ada beberapa bahan dapur yang mudah ditanam hanya
  • Baru letak kejap makanan, tengok sajian sudah dihurung semut. Tambah pula kalau menu yang manis-manis. Ini memang boleh ganggu emosi, nak buang makanan itu haruslah rasa serba salah. Jadi macam mana nak atasi masalah ini?
  • Ramai yang berkongsi cara pembuatan aiskrim sumi jelly yang kini sedang viral di laman sosial. Mingguan Wanita berkongsi resipi aiskrim sumi jelly sumbangan Puan Zarina Arshad. Idea untuk membuat aiskrim Malaysia ini tercetus
  • Dalam kesibukan beraksi di lokasi penggambaran, ada ketikanya, Fezrul Khan selesa menghabiskan waktu senggangnya di rumah. Dia lebih suka makan di rumah berbanding di luar kerana sangat menitikberatkan kualiti makanan
  • Madu merupakan salah satu bahan alami yang kaya dengan khasiat dan nutrisi untuk kesihatan serta dunia kecantikan. Ya, salah satu ubat yang boleh menyembuhkan pelbagai penyakit. Tapi sayangnya kalau anda tidak boleh membezakan
  • Terkenal sebagai penyanyi dan mencipta nama di luar negara khususnya Taiwan, nama Soo Wincci sinonim dengan masakan. Siapa sangka air tangan wanita ini sebenarnya pernah ditolak keluarga sendiri.
  • Nampak mudah tetapi sebenarnya nak masuk dapur kena ambil tahu petua yang membantu menaikkan rasa istimewa untuk sajian. Kadang resepi dah betul cuma salah ikut langkah dan tidak pernah tahu cara orang lama memasak
  • Selesai memasak, pasti anda terus masukkan lebihan sayuran atau makanan ke dalam peti ais. Jaga-jaga kerana tidak semua jenis makanan atau sayuran yang konon dianggap akan bertahan lama di tempat yang
  • Salah satu teknologi yang sangat membantu kita adalah rice cooker. Dengan terciptanya rice cooker, kerja dapur bertambah senang, hanya tinggal untuk anda rajin tekan dan tunggu nasi masak. Namun, anda
  • Sajian berasaskan ubi-ubian sangat dekat di hati penggemar yang mempunyai selera tradisional. Mudah didapati dari dapur di ceruk-ceruk kampung, khasiat menu yang diolah daripada aneka ubi seperti ubi kentang, ubi keledek dan sebagainya
  • Tak kira pemanis mulut, lauk pauk dan juga aneka nasi, masakan pantai timur sudah popular hingga ke serata pelosok negara. Kalau dapat pasangan negeri Cik Siti Wan Kembang, bolehlah anda pikat selera dengan..
  • Resipi yang dikongsi ini membolehkan anda menghasilkan kira-kira satu bekas kaca bersaiz sederhana. Sos ini boleh dijadikan sos pencicah yang membuka selera. Selain dijadikan sos pencicah, anda juga boleh pelbagaikan ia menjadi sos
  • Nak dapat ayam gulung cantik macam ni, selalunya kat kedai. Tapi kali ini anda boleh cuba di rumah untuk hidangkan kepada anak-anak tersayang! Dengan rasa sebati lemon, memang puas hati, serius!
  • Bukan mudah menyediakan makanan seimbang, sihat untuk badan dan yang penting dapat menghindari penyakit memudaratkan. Lebih-lebih lagi pemakanan tak seimbang boleh jadi penyumbang terbesar kepada masalah
  • Memang selalunya sajian ini orang hidang atas meja pengantin tetapi apa salahnya sesekali hidangkan lauk 'cinta' buat anak-anak dan suami tersayang dengan Siakap istimewa, jom cuba!
  • Makanan sihat sangat berkait rapat dengan proses penyediaan yang bersih. Jangan sampai terlepas pandang dalam soal penyediaan makanan pula, ya. Peralatan yang digunakan untuk menyediakan
  • Radhi memang suka makan, bukan setakat suka tetapi tahu menilai keenakan setiap masakan. Sebab itu pelakon, pelawak dan personaliti TV ini mengambil keputusan masak sendiri. Anak kelahiran Pulau Pinang, berketurunan
  • Ada ketikanya, lalat banyak berkerumun di dapur. Lebih-lebih lagi ketika kita sedang sibuk memasak. Bagi mengatasi masalah lalat, ada beberapa petua lama yang boleh diamalkan
  • Gemar atau tidak, anda wajib cuba sebab mudah dan sajian ini tahan lama. Bila dah sejuk, simpan dalam bekas. Makan dengan nasi panas-panas, lempeng atau bubur. Confirm nangis...
  • Lidah lebih sukakan sajian Ala Thai? Tapi nak yang lebih senang dihidangkan dan sedap. Ok, anda patut cuba 5 resepi ini kerana rahsia cara masakan ini pasti akan memuaskan selera anda.
  • Lelaki dan kopi memang tak boleh dipisahkan. Ya, tak semua yang gemar kopi tapi boleh bilang jari kalau nak kata lelaki benci kopi. Bagi isteri yang nak pukau suami dengan kopi, anda sebenarnya kena ada cara. Inilah rahsianya...
  • Dalam kebaikan minyak yang ada, terselit juga kemudaratan seandainya digunakan dalam kuantiti yang banyak. Kebaikannya ialah minyak dapat menyalurkan sumber tenaga dengan cara paling
  • Mudah dan cepat. Itulah yang boleh dikatakan apabila membuat aneka bakeri kerana bahan asas rotinya adalah sama. Serlahkan kreativiti untuk menghasilkan pelbagai jenis bakeri yang menyelerakan.
  • Betul ke perempuan sekarang masak tak sama dengan cara orang dulu-dulu? Itu kita kena semak diri sendiri, bukan tilik orang lain, ya. Macam mana pun kali kini anda boleh curi rahsia orang lama dulu dengan 5 petua ini. Jom, semak!
  • Kepingan roti yang ada di rumah, lebih elok diolah menjadi sandwic yang enak. Idea menghasilkan sandwic mudah ini juga tidak perlukan kos yang besar. Cukup dengan minat dan ada masa anda boleh hasilkan sandwic ringkas
  • Khusus yang suka menu ringkas tanpa santan, anda boleh cuba hidangkan pasangan dan anak-anak dengan pelbagai juadah sup yang boleh dimakan dengan nasi putih, bihun atau mungkin nasi himpit. Yang mana sajian jadi idaman
  • Macam mana cara anda potong kek bulat selama ini? Pasti dengan mengambil titik tengah dan potong ikut garis lurus ke tepi, bukan? Kemudian potong ikut sudut untuk dapatkan bentuk segi tiga, betul tak? Mungkin
  • Sesuai untuk anda yang suka dengan menu berkuah, apa kata kali ini anda cuba resepi Pengat Sukun yang istimewa dengan rasa lemak santan dan wangian daun pandan. Bukan susah pun, hanya 4 langkah anda
  • Sekali sekala memasak daging dengan masakan lain pastinya memberikan kejutan kepada ahli keluarga. Anda patut mencuba Gulai Daging Bumbang Nyior yang mempunyai gabungan rasa yang lengkap untuk
  • Tidak perlu bersusah payah ke pasar raya atau ke pasar, gunakan apa sahaja yang ada di dapur dan peti ais. Mungkin masih berbaki serunding daging atau ayam mahupun sambal udang atau bilis. Semuanya boleh dijadikan inti
  • Sekarang macam-macam jenis kuih moden yang ada kedai tetapi kali ini anda boleh cuba buat menu petang yang paling ringkas dan sedap dengan rahsia orang lama. Jom cuba buat Lempeng Pisang yang wangi ini...
  • Sedapnya masakan kuih tradisional, dengan rasa lemak-lemak manis yang disebatikan dengan inti kelapa memang puas hati kalau dapat buat sendiri. Sempena cuti hari ini, bolehlah anda curi masuk ke dapur
  • Talam bukan sebarang talam, ini rahsia air tangan dulu-dulu. Nampak macam guna banyak bahan tetapi sebenarnya nak buat cukup senang. Kalau menjadi, bukan hanya curi selera pasangan dan anak-anak tetapi ibu ayah mentua boleh
  • Sebelum masuk dapur, anda kena ambil tahu beberapa cara untuk memudahkan kerja memasak. Mungkin ada yang sudah diamalkan tetapi pastinya cara yang digunakan agak berbeza, cuba anda semak 5 petua ini pula...
  • Kedatangan tetamu harus diraikan. Tidak semestinya dengan hidangan berat, menu ringkas sudah memadai asalkan ia air tangan sendiri. Finger food yang menjadi trend masa kini bukan sahaja nampak
  • Kacang pool popular di selatan tanah air terutamanya negeri Johor Darul Takzim dan juga Singapura. Tetapi selera kacang pool sebenarnya dibawa masuk daripada Tanah Arab dan menjadi hidangan bagi penduduk setempat. Rupa-
  • Bagi suri rumah, mungkin mereka lebih gemar memasak sendiri kerana mempunyai masa. Namun bagi yang bekerja, mereka tiada pilihan selain membelinya. Prihatin dengan keadaan ini, sisipan Selera MW membantu anda dengan
  • Generasi hari ini berani mencuba apa sahaja menu baru. Selera mereka tidak terbatas asalkan apa yang dihidangkan itu nampak menyelerakan. Tidak perlu membeli di bakeri atau di kafe, apa kata cuba buat sendiri di rumah. Pasti